Posljednji Stipančići kratki sadržaj – Analiza Lektire

14 rujna, 2025

|

Mato Tadić

Roman “Posljednji Stipančići” jedan je od najvažnijih djela hrvatske književnosti s kraja 19. stoljeća. Djelo Vjenceslava Novaka kroz sudbinu obitelji Stipančić oslikava društvene promjene i unutarnje borbe likova, ostavljajući snažan dojam na čitatelja.

Posljednji Stipančići ukratko prikazuje propast nekoć ugledne senjske obitelji Stipančić kroz tragične sudbine njezinih članova, ponajviše oca Ivana i kćeri Lucije, čime autor progovara o društvenim pritiscima i osobnim tragedijama.

Roman otvara brojna pitanja o vrijednostima, obiteljskim odnosima i posljedicama vlastitih odluka, zbog čega ostaje neiscrpan izvor tema za svaku novu generaciju čitatelja.

Uvod u lektiru i autora

Tko je još, ono, nije u jednom trenutku sjedio nad „Posljednjim Stipančićima“ i pitao se: tko je uopće taj Novak i kakve veze ima s našim čitanjem? Lepeza pitanja… ali idemo onako, ravno u glavu — priča, ljudi, situacije i realan grad ratom pretrpan životima.

Autor

E sad, Vjenceslav Novak. Ako razmišljaš o hrvatskoj književnosti u 19. stoljeću bez njega, imaš rupu veličine starog kvarnerskog karburatora. Novak nije bio samo profesor i pisac. Zamislite tipa koji piše, svira violinu (ozbiljno, glazbu je predavao u školi) i čija su djela uvijek nekako na strani malog čovjeka, onog stisnutog svakodnevicom. Rođen je u Senju 1859. Iako nije bio jedan od slavnih ‘velikana’ poput Šenoe, ljudi ga pamte po realnosti — prikazuje stvarni život, s patnjom i usponima. Piše pod utjecajem europskog realizma, ali s dozom neizbježnog našeg mentaliteta — malo tuge, puno borbe i još više obiteljskih drama.

Posljednji Stipančići nisu mu prva knjiga, ali sigurno su najživotnija. Novak je umro mlad, s 48 godina, i iza sebe nije ostavio hrpu autobiografskih romana o sretnim završecima. Više je volio pokazati tugu, padove, nepravde. Kažu, kad bi Romano Prodi bio hrvatski književni lik, vjerojatno bi pričao baš Novakovim jezikom.

Žanr i književna vrsta

Okej — sad, kad bi netko pitao tvoju baku što su „Posljednji Stipančići“, vjerojatno bi rekla: roman o nesretnoj obitelji (nije daleko od istine, samo manje akademski). Književni sladokusci reći će da je ovo društveni roman s elementima realizma. Znači, prikazuje stvarni život, nema idealiziranja ni uspavljivanja čitatelja bajkama. Ono… kao kad netko snimi film bez filtera — vidiš i bore i suze i svaku mrlju na pločniku.

Društveni roman — to znači da Novak, dok prati jednu obitelj, zapravo progovara o cijelom društvu. Svi pucaju po šavovima — otac Ivan, kći Lucija, sin Juraj… Nitko nije na miru jer tu nema heroja. Svatko vuče svoje traume, a stvarnost ih ne štedi.

Realizam tu zapravo i ne skriva karte — sve je kao na dlan: ljudi padaju pod pritiscima, ambicije nestaju pred životnim problemima, a iluzije pucaju brže od balona na ljetnoj fešti. Evo, ako voliš knjige koje završe sretno, ovo ti NIJE taj naslov. Al’ ako želiš zaviriti pod poklopac svakodnevice obične hrvatske obitelji kraja 19. stoljeća, Novak ti servira priču bez lažnog sjaja.

Pa tko voli — neka izvoli, ali budi spreman na hladan tuš realnosti i podosta pitanja koja ostaju visjeti za kraj. Jesi li probao pronaći sličan roman iz tog vremena koji nije ovako—kako bi rekli Englezi—raw? Teško. Zato je Stipančiće gotovo nemoguće preskočiti na hrvatskim policama.

Kratki sadržaj

E sad, zamislite roman star više od sto godina koji vam može zgusnuti atmosferu u par poglavlja bolje od najnovije epizode omiljene serije. “Posljednji Stipančići” se, da prostite na izrazu, ne boje prljavštine života—i ni pod razno lijepih završetaka. Tko voli sretan kraj, bolje neka uzme neku bajku. Ovo je realnost… I to ona gorka.

Uvod

U Senju, gdje bura brije i ogoljuje sve što stane pred nju, živi obitelj Stipančić – nekoć ugledna, sad na pragu zaborava. Glava obitelji, Ivan Stipančić, sav u prošlim vremenima, poput starog gramofona bez struje. On bi rado natrag u dane kad je nosio šešir visoko i nitko mu nije gledao u džepove.

Lucija, njegova kći, mirna i potiha kao zimska večer, stalno hoda na prstima između želja i dužnosti. Juraj, brat kojem je više stalo do ambicija negoli večera uz obitelj, izgleda kao da mu je rođendan svaki put kad netko spomene “budućnost”. Zvuči poznato? Svi mi znamo neku takvu obitelj: vanjski sjaj, a unutra se kupi prašina.

Zaplet

Što se događa kad prošlost razdire sadašnjost poput stare košulje? Ivan, tvrdoglav kao magarac pred novom livadom, odbija prihvatiti da svijet postaje drukčiji. Želi Luciji namijeniti sudbinu kakvu su imale djevojke iz finih kuća — ali Lucija ima svoje snove (iako ih možda nikom ne otkriva).

Juraj — ah, taj Juraj! — tjera vodu na svoj mlin, studira i sanja o lagodnom životu daleko od senjskih kamenih zidova… i obitelj mu nije ni pri vrhu popisa prioriteta. Svi su oni nekako usmjereni svaki na svoju stranu — i baš tu počinje sve pucati po šavovima. Ako ste ikad gledali neku domaću seriju gdje svatko vuče na svoju stranu (pozdrav “Naše malo misto”), znate o čemu pričam.

Rasplet

I onda — puknuće. Kad Lucijini planovi i Ivanove želje dođu na križanje, malo tko skrene bez posljedica. Lucijina ljubav prema Višeslavu, mladiću i pisanju, želi izrasti izvan granica očevog autoriteta, ali otpor nailazi na svaku moguću prepreku.

Juraj, međuvremenu, počinje zarađivati, ali ni tu nema sreće: posao koji mu je trebao osigurati slobodu vraća ga na početak, a svjetla “velikog svijeta” samo su sjenke. Kroz brojne nesporazume i obiteljske svađe, Stipančići polako gube ono malo dostojanstva što su imali.

Obitelj puca, snovi klize niz ruke — zapravo, tko nije proživio trenutak kad skuži da stvari više nikad neće biti kao prije? Novak ovdje ne štedi: daje svaku boru, svaki uzdah, svaku tišinu među likovima.

Kraj

I sad, ono najteže — kraj. Možda biste sad očekivali one holivudske suze, ali Novak je hladniji od bure u siječnju. Ivan ostaje sam, sjećanja teža od zimskog kaputa. Lucija završava uviđajući da je život često ravnodušan prema njezinim nadama.

Obitelj Stipančić više ni ne postoji kao obitelj — kad padne posljednji stup, ostaju samo hladni zidovi, graja iz prošlih dana, i vječna tišina. Za one koji vole broditi u povijesti, Novakova poruka zvuči jasno: nema jamstava, a tko ne prati korak vremena, ostaje zarobljen u vlastitoj hladovini. Prilično surovo, ali hej… takav je život u Senju, takvi su “Posljednji Stipančići”.

Mjesto i vrijeme radnje

E, sad — sigurno ste se barem jednom pitali, gdje su to Stipančići zapravo provodili sve te dramatične dane? Ako vam na prvu sve zvuči pomalo maglovito, niste jedini. Radnja romana šeta riječkim ulicama, ali nema tu ni suvenira ni turističkog vodiča—sve je tvrda svakodnevica 19. stoljeća, baš kao što se pamti iz dosadnih bakinih priča o “dobrim starim vremenima” (ili ne baš tako dobrim).

Primorska Rijeka, ledena u jutarnje sate i užarenih krovova ljeti, sveprisutna je pozornica. Mrki pogledi, stari portuni i škripava stubišta—kao iz tvog omiljenog noir filma, samo što ovdje nema detektiva, već mali ljudi s velikim brigama. Stipančići ne žive na središnjem trgu, nema tu prostora za “fejkane” Instagram fotke; njihova četvrt, u sjeni moćnih brodova i izblijedjelih pročelja, djeluje malo zaboravljeno. Autor je možda i svjesno sakrio glamur: tu je miris mora, ali više podsjeća na ribarnicu nego ljetnu razglednicu.

Vrijeme radnje? Ovdje svi satovi otkucavaju zadnje sekunde jednog cijelog stoljeća, baš pri kraju 1800-ih, kada su profesorske plaće mršave, a feudalni ponos još ima težište veće od bilo kojeg mjesečnog računa. Prisjetite se: tada se još doista šuškalo na tržnici, a vijesti putovale puževim korakom—bez brzih WhatsApp poruka ili masterclass videa o “kako preživjeti propast obitelji”.

Kad nespretni Ivan sretne hladne riječke zore, nemojte se iznenaditi—često ga prati huk bure u kombinaciji s mirisom ustajale vlage iz podruma. Nije tu često vjetar blag: zvuk školske zvonare i zveket ključeva često nadjačava svaki pokušaj introspekcije. Ako ikad odete do Rijeke, provirite iza kakvog trošnog pročelja—možda nanjušite neku staru, neispričanu dramu.

Zašto je ova atmosfera važna? Zato što baš ti kameni zidovi i drveni prozori čine cijelu priču toliko stvarnom. Kad Lucija sanjari o nekoj boljoj budućnosti gledajući izblijedjelo nebo, osjećate njene snove zatvorene u hladnim sobama. U vrijeme kada su promjene bile spore i bolne, grad je polako popuštao pred novim pravilima, a žitelji su imali vremena litru razmisliti prije svake odluke—ili zažaliti kasnije.

I tako, eto — sve se događa u jednom vremenu kad je svatko već pomalo slutio da staro polako nestaje, a novo… još nije došlo. Rijeka k’o Rijeka; uvijek miriše na promjenu, ali u ovom romanu, promjena najčešće znači – previše za jednog Stipančića.

Tema i ideja djela

Jeste li ikad sjeli za obiteljski stol i shvatili da vas, koliko god se trudili, svijet oko vas gura nekim svojim putem? E, baš to Novak secira u “Posljednjim Stipančićima”—vrijeme kad se prošlost i ponos sudaraju s nekom novom, opasno brbljavom sadašnjošću.

Glavna tema? Propadanje građanske obitelji—ne onako “telenovela” dramatično, nego baš surovo realno, kao kad ti kiša pokvari izlet za Prvi maj. Obitelj Stipančić postaje simbol one stare garde koja tvrdoglavo vjeruje da će svijet stati jer je njima tako bolje. Tatina tvrdoglavost, Lucijin tihi očaj, Jurajeva potraga za “boljom prilikom” van kuće—sve ima onu notu previše poznate hrvatske svakodnevice. Tko nije čuo rečenicu “Nije to kod nas tako bilo”?

No, Novak ne priča o prošlosti radi nostalgije. On provoza čitatelja kroz trenutke kad ponos ne hrani obitelj niti čuva drage ljude. Ideja romana briljira baš tu: ljudska potreba za kontrolom, očuvanjem statusa i snova često vodi do sudara s realnošću, a tada… krah.

S društvene strane, roman razotkriva kako ono što se događa iza zatvorenih vrata rijetko prate gradske kronike, ali tiho mijenja cijelo društvo. Pad stare obitelji odražava sraz starog i novog sistema vrijednosti. Pritisak škole, novih zanimanja, domova za “moderne” ljude… Sve što nam je danas poznato.

Ako ste, dakle, ikad gledali kako netko pokušava držati konce vremena pod prstima, onda imate osjećaj romana na dlanu. Novak na kraju ostavlja i onu notu tuge—ne postoji jednostavna pobjeda, nego samo lekcija: kad svijet promijeni ploču, bolje je naučiti novi tekst nego glumiti staru pjesmu.

Mladi, stari, ambiciozni ili nostalgični…svi ovdje dobiju svoje “zašto” i “kako sad dalje”—ali bez lažnog sjaja, baš kako hrvatska stvarnost najčešće nudi.

Analiza likova

Tko još voli gledati sapunice kad može zaplivati u prave obiteljske drame iz starih romana? “Posljednji Stipančići” možda nisu TV hit, ali vjerujte, ekipa iz ove knjige imala bi što za reći da ih pustite na kavicu u omiljeni kvartovski kafić.

Glavni likovi

Ajmo odmah s velikim igračima – Ivan Stipančić je tip kojeg ćete pamtiti, iako mu nikad ne biste dali ključ kuće dok ste na godišnjem. On je onaj tata koji predugo živi u prošlosti—vrat mu okovan starim uspomenama i titulama, dok mu stvarnost izmiče pod nogama. Svatko ima tog jednog rođaka koji se još ponaša kao da je 1985. — Ivan baš to, samo u Rijeku krajem 19. stoljeća. Njegova tvrdoglavost ponekad graniči s tvrdokornošću koja tjera bližnje u ludilo, a i sebe u konačnu propast.

E, sad Lucija. Ako ste ikad gledali “San snova” i navijali za lik kojem nikad ništa ne ide od ruke, odmah će vas podsjetiti na nju. To je ona tiha snaga, povučena i osjećajna, uvijek gleda svijet s tračkom nade, ali — život je nije mazio. Lucija često bira srce pred razumom, što joj donosi puno glavobolja. Ponekad se pitam koliko bi joj lakše bilo s Facebookom; samo jedan klik i možda bi našla nekog tko zna što znači poštovati tuđu bol.

Juraj, Lucijin brat, zapravo je primjerak za raspravu na kavi. Sanja velike snove, ali realnost ga stalno “pegla”. Koliko mladih i danas iz gušta piše pjesme i mašta o visini, dok ih krediti i računi prizemljuju? Takav je Juraj – između neba i zemlje, kao odmetnuti pjesnik bez stihova koji će ga proslaviti.

Sporedni likovi

Svi vole dobre “sporedne uloge”, zar ne? Novakov roman definitivno nije iznimka! Tu je, recimo, Barica – kućna pomoćnica, ali i živa enciklopedija svih ogovaranja u kvartu. Baricu ćete prepoznati već iz dva-tri pogleda – uvijek ima spreman komentar i nikad ne ostaje ravnodušna, premda ju drugi često ignoriraju. Bez nje bi bilo isto kao da maknete papra iz faširanaca.

Jedan od onih “prolaznika” s više utjecaja nego što mislite jest i Jure – Lucijin udvarač. Nije baš princ na bijelom konju (više bicikl bez zadnje kočnice), ali daje sjenu nadi da bi, možda, mogao biti malo bolje baš onda kad je najpotrebnije. I kad ekipa pomisli da nema spasa, Jure se pojavi s dobrom ili lošom vijesti, ali osjećaj je kao kod izvlačenja lutrije — nikad ne znaš što ćeš dobiti.

Nadopunjuje ih cijeli niz sitnih likova – od lokalnih trgovaca do susjeda i rodbine, što je poput začina u varivu: nisu glavna zvijezda, ali bez njih sve djeluje bljutavo. Svatko ima svoju scenu, malu rečenicu ili pogled koji otkrije više nego što na prvi mah izgleda.

Odnosi između likova

E sad, uzmite duboki dah – odnosi među Stipančićima nisu za mlake živce. Ivan se, kao tvrdoglavi patrijarh, trudi držati dizgine, ali često povlači poteze koji druge (posebno Luciju) tjeraju na rub suza. I to ne zato što želi – jednostavno, ne može drukčije, i tu dolazi do sukoba generacija. Klasika, kao kad mama pošalje passatu, a vi ste zamolili samo za plain karbonaru.

Lucija i Juraj – brat i sestra – podupiru se kad drugi okreću glavu. Ipak, ni među njima nije uvijek bajno; Lucija nosi teret velike odanosti, a Juraj se često osjećaj izgubljeno i neshvaćeno, što ne pomaže. Ono što ih veže, osim zajedničkih problema, je osjećaj da nitko drugi za njih neće navijati kad sve krene nizbrdo.

Svi se zapravo vrte oko Ivana i njegove borbe za očuvanje “doma” dok Lucija i Juraj posežu za promjenom. U jednom trenutku, sve napetosti isplivaju van kao kihanje u ispunjenom tramvaju – nemoguće ih je ignorirati. Čak i Barica, naizgled samo promatračica, povremeno povlači pokoji konac i dolijeva ulje na vatru “malim” informacijama koje mogu preokrenuti sudbinu kuće.

I tako, kao što u klasičnoj obitelji večera često završava raspravom tko pere suđe, u “Posljednjim Stipančićima” odnos snage često mijenja smjer. Svaka mala odluka, svaka riječ, može skrenuti sudbinu – a do zadnje stranice, nikad ne znate tko će izvući kraći kraj.

Stil i jezik djela

Nećete vjerovati, ali dok čitate “Posljednji Stipančići”, zateknete se kako tražite taj Novakov jezik u džepu poput zaboravljenih kovanica—nekad suhoparno, nekad blistavo. Vjenceslav Novak nije išao na lijepu riječ pod svaku cijenu. Nema tu cvjetanja, nema ukrasa kao na svatovima… Stil mu je prilično škrto, a rečenice znaju pucati poput zrna graha u loncu na drvu—kratko, jasno, s povremenom gorčinom i ironijom.

Dijaloge među likovima, posebno između Ivana i Lucije, Novak ponekad “prošara” narodnim izrekama ili riječima koje su tipične za Rijeku iz tog doba. Prisjetite se, tko još koristi “fjaka” ili “kotor” za svakodnevne stvari? Njegov jezik ne niječe mjesto i vrijeme—bez uljepšavanja, uz pokoju ponegdje stariju riječ koja danas zvuči kao da ste je izvukli iz škrinje na tavanu.

Stil romana najbolje se osjeti kad čitatelj uhvati ritam tih svakodnevnih razgovora i opisa. Nema prenemaganja, nema filozofiranja—izravno, već pomalo bolno realno. Riječi, opisi mjesta, teksture jela na stolu ili zvuk škripavih stepenica odražavaju atmosferu u kojoj se likovi koprcaju poput riba na suhome.

Ako tražite metafore, Novak ih servira štedljivo, gotovo s oprezom, jer mu ravnoteža između slike i stvarnosti pomaže zadržati ozbiljnost. Sjetite se opisa Lucijine tuge: on ne piše o suzama koje teku kao slapovi, već jednostavno konstatuje hladnu sobu, prazan pogled i tišinu—i čovjek osjeti cijelu scenu.

Neki znalci uspoređuju njegov stil s europskim realistima iz tog doba—balans između osjećaja i analize, s pokojom crticom ironije kad Ivan uporno ponavlja stare obrasce, iako svi oko njega mijenjaju boje poput papigica u trgovini kućnih ljubimaca.

Ako ikada zaboravite kako izgleda surovost “obične” svakodnevice, otvorite Novaka: njegov jezik i stil bili su i ostali ogledalo trenutka, bez trikova i šarenih laža.

Osobno mišljenje i dojmovi o djelu

Ma gdje da kreneš s ovim romanom – odmah ti padne na pamet: nije ovo knjiga za one koji žele happy end uz popodnevnu kavu. Neki dan netko je u kafiću komentirao, “Stipančići su ti kao hrvatski Peaky Blinders… ali bez mafije i s puno više tuge.” I zapravo, nije daleko od istine.

Atmosfera romana udara ravno u želudac – taj osjećaj prazne kuće, tišina koja zvecka u zidovima, i ono vječno natezanje između starog i novog. Likovi ti ne daju predaha. Ivan kao da bi najradije vratio sat unatrag, dok Lucija šuti, puca po šavu, a Juraj po starom – sanja, pa se opet saplete o stvarnost. Realnost je, priznajmo, sirova. Nema tu herojskih poteza, samo obični ljudi na tankoj žici; tko je jednom doživio obiteljski ručak gdje svi šute, skužit će poantu.

Dojam? Kao da gledaš crno-bijeli film bez ijednog filtera. Nema prikrivanja, nema lažnih nada. Svaki lik osvaja i frustrira, ponekad u istoj rečenici. Posebno Lucija. Netko će reći slabašna, ali zapravo je… najtvrdoglavija od svih. Dugo nakon zadnje stranice, ostaje ona poznata težina u prsima—baš zato roman “grize”, tjera na razmišljanje i ne da ti mira.

E sad, jezik. Onaj tko nije nikad bio u Rijeci, ostat će možda iznenađen kako Novak uspijeva opisima izvući miris mora i težinu ljetne sparine. Zna riječima srušiti snove, ali i podići atmosferu za jedan običan doručak s crnim kruhom i malo sira.

Roman, unatoč pesimizmu, ima neku čudnu privlačnost. Možda baš zato što ne laže. Nema tu bijega iz problema, nema instantnog popravka obiteljskih odnosa. Tko voli priče s likovima koji padaju i ustaju bez puno pompe, ovdje će pronaći pravi mali svijet za razmišljanje. Roman “Posljednji Stipančići” nije samo lektira iz srednje—on je lakmus papir za svakog tko je barem jednom odlučio biti tvrdoglav, šutjeti kad treba viknuti ili jednostavno – sanjati kad život uporno gasi svjetla.

Komentiraj