Što se događa kad se tama uvuče na mjesta gdje je svjetlost nekad bila najjača? Roman “Mrak na svijetlim stazama” otvara pitanja o ljudskoj prirodi, suočavanju s teškoćama i pronalaženju nade čak i kad sve izgleda izgubljeno.
Kratki sadržaj romana “Mrak na svijetlim stazama” prikazuje borbu glavnog lika s osobnim izazovima, unutarnjim strahovima i preprekama koje prijete njegovoj svakodnevici, ali i otkriva snagu koju pronalazi na putu prema izlazu iz tame.
Svatko tko se barem jednom našao pred zidom neizvjesnosti prepoznat će se u ovom djelu i poželjeti saznati kakav rasplet čeka junaka na kraju puta.
Uvod u lektiru i autora
Zaroniti u knjigu “Mrak na svijetlim stazama”? E pa, to nije još samo jedna lektira s police—ova odlazi malo dublje, taman kao kišan proljetni dan ispod krošnji na putu kući iz škole. Sjećate li se kad ste zadnji put uhvatili naslov koji vas je natjerao da malo predahnete i zamislite se? Ova knjiga radi upravo to. Kroz stranice putuju pitanja, sumnje i (moram priznati) poprilično zanimljivo motanje oko ljudskih osjećaja.
Autor
Autor… Ah, tu počinje prava priča, zar ne? Ime mu često odzvanja kroz školske hodnike—Darko Macan. Ne, nije on neki suvremeni influencer s TikToka (barem ne još!), već autor i strip-scenarist kojeg često čitate a možda ni ne shvatite tko priča iza kulisa vaših omiljenih likova. Rođen je 1966. u Zagrebu—da, tamo gdje tramvaji voze i kad sve stane zbog snijega. Svestran je, vješto spaja stripove, znanstvenu fantastiku i romane, a kod “Mraka” je baš pogodio tu nit između fantazije i obične svakodnevnice.
Njegova su djela osvojila brojne nagrade (da, ima i tih prepoznatih kipića po policama), a kritičari ga prate otkad su recenzije još bile u novinama na papiru. Ako ste čitali moderne hrvatske stripove, velika je šansa da ste naletjeli na Macanovo ime. No, on se ne drži samo papira—Macan povremeno vodi književne radionice, piše kolumne i utječe na cijelu domaću, ali i europsku strip scenu. Ima neki svoj način da složi priču tako da, ma koliko god bila nevina ili mračna, uvijek zapne negdje za srce.
Žanr i književna vrsta
Žanrovi su kao ladice u kojima roditelji drže čarape i gaće—sve ima svoje mjesto… Ili barem tako misle. “Mrak na svijetlim stazama” nije neka klasična bajka niti tipična realistična drama. Knjiga spada pod tzv. psihološki roman, gdje je svaki strah, nada ili unutarnja borba važniji od paučine po sobi glavnog lika. Poetičan, pun simbolike (ali bez da navaljuje kao sushi na doručak), roman pomalo klizi prema young adult publici, iako i starija ekipa uhvati neki dio za sebe.
Atmosfera često varira—ima dana kad se čini kao da čitaš horor, a već stranica poslije osjetiš dašak nade. Je li netko rekao “misterij”? E pa, ima ga, ali bez onih jeftinih trikova iz krimića. Ovdje je napetost unutarnja, ona što vas tjera da nastavite, i kad stvarno morate, recimo, obući pidžamu i krenuti spavati.
Eh, još jedna stvar: ova se knjiga po književnim vrstama svrstava u roman, iako ima kraću radnju, što ni Macan ne skriva—kaže da mu je to prednost. Nema razvlačenja, nema dosade, nema onih “preskočit ću poglavlje” trenutaka. Ukratko, idealan spoj za nekog tko voli kad ga tekst natjera da stane, digne pogled i zapita se… što to zapravo znači biti čovjek kad padne mrak, a staze ispred nas više nisu tako svijetle?
Kratki sadržaj

Odmah – nema skrivanja – „Mrak na svijetlim stazama“ nije ona klasična lektira koju čitaš uz pola oka na sat. Ovdje slijedi vrtlog misli, malo životnih šamara i mrva (ili dvije) nade. Sve kreće nevino, ali dosta brzo atmosfera poprimi onu ozbiljnu notu kad shvatiš da su likovi, pa, kao i svi mi.
Uvod
Glavni lik? Zove se Ivan, pomalo zbunjen, ali uporan tip koji nekako ne može stati mirno čak ni kad mu život izmakne kontroli. Znate onaj osjećaj kad znam da moraš obaviti sto stvari, ali radije bi gledao kroz prozor? E, to je Ivan. Sve počinje s njegovim običnim danima – škola, roditelji koji imaju svojih briga, prijatelji koji ispadnu super i kad ne znaš više tko ti pije, a tko plaća. Ivan se polako uvlači u začaran krug misli, ali nije on jedini – svi oko njega nose neki svoj mrak, čak i kad svijetli staze izgledaju super ujutro (dok još vjeruješ u ono „bit će bolje“).
Darko Macan tu ubacuje one sitnice koje prepoznaš iz vlastite svakodnevice – stari bicikl koji nikad ne pali iz prve, susjede koji su uvijek tu kad trebaš čuti tuđe vijesti, pa i prvi džeparac koji nikad ne traje dulje od tjedna. Knjiga ti daje osjećaj kao da možeš pročitati nečije misli. Ili barem njegove bilješke iz zadnje klupe.
Zaplet
Nema tu čarobnog štapića! Kad misliš da je sve pod kontrolom, Ivan se suočava s pravim životnim testom – prijatelj nestaje bez traga. Njihovo malo društvo, koje je do tad mislilo da su svi problemi na razini „kad ćemo na burek“, iznenada upada u ozbiljne brige i tjeskobu. Sve ono neizrečeno pretvara se u pravi vrtlog emocija – od paranoje do nade, s malom dozom inata.
Macan briljira kad prikazuje njihove reakcije – svatko od njih nosi svoj ruksak problema, ali ipak se drže zajedno. Sjećam se jednog trenutka kad Ivan zaškripi zubima i odluči ne slušati roditelje koji tvrde da je „to sve prolazno, sine“. Tko je sve bio u takvoj situaciji kad odrasli samo odmahnu rukom? U svakoj epizodi, autor pokazuje kako gubitak povjerenja može okrenuti ekipu naglavačke, ali ujedno, kako nada – pa i lažno samopouzdanje – može izvući na površinu ono najbolje iz svakog lika.
Skriveni motivi vrebaju iza svakog ugla: strah od odrastanja, teret odgovornosti, ta vječna borba između „trebao bih“ i „želim“. Nije ni čudo što su često na ivici pucanja – ali kad prijatelj zatreba pomoć, cijela priča dobiva novu dimenziju.
Rasplet
Kad lov na nestalog prijatelja krene u drugi krug, nitko ne ostane isti. Ivan, koji se na početku doimao izgubljeno, pokazuje nevjerojatnu snagu – i to ne onu iz filmova o superjunacima, nego onu kad usred panike uspiješ progovoriti istinu naglas i ne povući je natrag. Čitateljima sigurno ostane u sjećanju scena u kojoj cijeli razred traži znakove, a napetost bi se mogla rezati nožem.
Atmosfera podsjeća na kasnojesensku maglu – sve je mutno, ali znaš da se negdje skriva sunce. Macan ne uljepšava – strah, tuga, pa čak i osjećaj krivnje, svemu dođe red. Ali, iskreno, zar nije tako i u stvarnom životu? Nekad rješenja ne padaju s neba. U ovoj knjizi prijateljstvo i povjerenje rastu iz najgorih trenutaka, poput onih kišnih ponedjeljaka kad si 100% siguran da nećeš preživjeti jutro – a onda ipak preživiš, i to pomalo jači.
Sve ono što je Ivan mislio da ne može izdržati, polako nestaje iz fokusa kad shvati da je ok pokazati osjećaje. Neki će reći da je ovo anti-klimaks, ali većina će prepoznati iskrenost – ne treba ti spektakl kad imaš ljude koji stoje uz tebe.
Kraj
Ne očekujte da će sve završiti happy endom iz holivudskog filma. Da, prijatelj je pronađen, ali s posljednicama zbog kojih više ništa nije isto. Društvo sa staza više nije naivno – mrak se razišao, ali tragovi ostaju. Ivan postaje svjesniji sebe, svoje slabosti i snage, a čak i roditelji počinju vidjeti drugačiju osobu pred sobom.
Sjećam se svoje prve godine srednje škole, kad sam bio uvjeren da se svijet raspada jer sam izgubio dvolinijski kalkulator (da, takva panika). Macanova knjiga podsjeća – rane prolaze, ali tragovi čine te ono što jesi. Tko god je imao sumnje, tjeskobe ili osjećaj da gubi tlo pod nogama, lako će se pronaći na tim svijetlim stazama – čak i kad se povremeno pojavi mrak.
Nakon zadnje stranice, teško je samo odložiti knjigu i vratiti se rutini. Ima nešto u toj jednostavnoj, ali iskrenoj priči zbog čega poželiš nazvati nekog iz stare ekipe. Ili barem otvoriti prozor i duboko udahnuti, baš kao Ivan kad shvati da, hej, ima još svjetla – čak i kad ti se čini da ga nema.
Mjesto i vrijeme radnje

Ah, mjesto i vrijeme – dva pojma zbog kojih su mi, priznajem, nekad bježale misli dok sam sjedio za školskim klupama. Ako ste ikad lovili ono „gdje i kad“ dok čitate roman, shvaćam vas – baš tu se krije onaj poseban začin koji knjigu može pretvoriti iz obične pričice u film u glavi.
Što se tiče „Mraka na svijetlim stazama“, radnja ne kreće bajkovito; sve se odvija u jednom malom, prilično običnom mjestu. Zamislite kvart iz djetinjstva – asfalt koji pucketa pod nogama, zgrada koja se ljušti (ona stara žuta na uglu, znaš na koju mislim?) i one dućane u kojima prodavačica već zna da Ivan kupuje iste čokoladice svaki dan. Atmosfera djeluje poznato, gotovo opipljivo. U zraku se miješaju mirisi vlažnog lišća i svježih krafni iz obližnje pekare, dok se buka škole povremeno smiješa s tišinom napuštenih igrališta.
Kad dođe riječ na vrijeme, sve postaje još konkretnije. Priča je smještena „tu i sada“, u suvremenoj Hrvatskoj – ne u nekoj izmišljenoj prošlosti, niti u futurističkoj ludnici. Likovi žive svoje svakodnevne živote: idu u školu, šalju SMS-ove, gledaju televiziju i brinu se zbog ocjena iz matematike – sve ono što bi i tvoj susjed možda sada radio. Navečer svjetla u susjednim stanovima bljeskaju dok Ivan razmišlja gdje je nestao njegov prijatelj i prevrće iste brige koje bi mogao imati bilo tko od nas.
I što je zanimljivo – kad nestane struja (neću otkrivati spoiler, ali tko zna, možda se dogodi!), zrak postane gust od neizvjesnosti. Kroz prozor se probija samo slab odsjaj mjeseca, a svaki šum u tišini zvuči važnije nego inače. Par ulica dalje, nedjeljni buvljak već je razmontiran, ali žamor odjekuje u sjećanju.
Tema i ideja djela

Zamislite lik Ivana — ne tipičnog junaka što juri ispod reflektora, već klinca kojem se život preko noći pretvori u pravu zagonetku. Ako ste ikad pokušali prespavati noć dok je nestala struja i svaka sjena pleše po zidu, znat ćete otprilike kakvu nelagodu Darko Macan cilja. Tema romana, rekli bi znalci, nije samo borba protiv mraka, nego i borba iznutra — ono kad ti glava šapuće sumnje, a srce uporno gura dalje.
Macan se ne boji zariti prste u svakodnevicu, onako jednostavnu, mirise doručka ili zujanje žarulje kad crkne. Ideja djela — barem ovako, iz treće ruke nekoga tko je prošao kroz više sličnih priča nego što je popio šalica kave — vrti se oko povjerenja. Srušiš mu jednom stub društva, recimo nestankom struje ili nestankom prijatelja, i sve se pretvori u domino-efekt. Ljudi koji su jučer dijelili kifle, danas šute i izbjegavaju poglede.
I sad, zamislite to. U školi šaptanje. Na stubištu tupi pogledi. Komšije više ne pozdravljaju, hrane psiće, ali tebe — ni da te pogledaju. Sve to, dok Ivan luduje od brige za prijatelja. I dok odrasli filozofiraju o povjerenju, Ivan i ekipa traže djeliće nade na tom svom mraku kroz svakodnevne sitnice: osmijeh, blago klimanje glavom, čak i staru lampu u hodniku koja se uporno nikad ne gasi.
Ako je itko propustio poantu, Macan baš tu stavlja prst na ranu: nije snaga samo gurnuti naprijed nego i ostati čovjek kad mrak počne gutati “svijetle staze”. I sad, evo male anegdote iz kvartovskog života — sjećate li se kad je prije petnaestak godina u cijelom Zagrebu nestalo struje? Tko je tad dijelio svijeće s komšijama, a tko brže-bolje zaključavao vrata? E, otprilike na tom rubu realnog straha i skrivećeg optimizma Macan razvlači tematiku romana.
Zvuči ozbiljno? Njegov stil je baš to — podvuče crtu između svakodnevne panike i sitnih, toplih trenutaka koji spašavaju stvar. Nema heroja u plaštu, ima običnih klinaca s ruksacima i roditelja bez instrukcija. Jedina konstanta? Onaj osjećaj u trbuhu kad shvatiš da, i kad se svjetla ugase, netko ipak uporno traži izlaz.
Analiza likova

Znate onaj osjećaj kad vam knjiga servira ekipu koju želite upamtiti? E, takav je “Mrak na svijetlim stazama”. I taman kad mislite da ste sve shvatili o njima, Macan vas štrecne… pa shvatite da ste tek na početku upoznavanja.
Glavni likovi
Ivan. Svi znaju barem jednog Ivana iz škole, zar ne? Nije sportaš, nije ni štreber—više onaj lik iz drugog reda čije je razmišljanje uvijek korak ispred ili iza svih. U romanu, Ivan se probudi s jutrom kao svako drugo, ali onda mu svakodnevnica opali šamar: nestanak prijatelja, strah od nepoznatog… i još nestanak struje, da mu začini dan. Nije superjunak, ali ga Macan portretira autentično—ne idealizira ga. Njegove slabosti (stisnuti glas kad treba nešto važno reći, brzopleto zaključivanje) ispadnu često i snaga—recimo, u trenucima kad ostale likove panika sputa, Ivan proba djelovati. On je mrvicu nesiguran kad stvari postanu čudne, slično kao što i mi ponekad ne znamo što bi.
Ivana susrećemo u trenucima sumnje—viđali ste ga, diže ruku na satu, ali pogleda prema prozoru jer nije siguran jesu li svi gledali kako je pogriješio. Kroz roman, gradi povjerenje sam sa sobom, mjeri vlastite reakcije i prvi put preispituje pravila koja su mu do jučer bila zakon.
Sporedni likovi
Ako ste očekivali pustolovnu grupu “sidekickova”… iznenadit ćete se. Macan podupire radnju s neobičnim izdanjem sporednih aktera—svaki je poput začina u varivu, točno znaš kad ga fali.
Najizravniji primjer: Ivanovi roditelji. Nisu samo kulisa—njihove reakcije stvarno utječu na Ivana, ali i na čitatelja. Majka koja više šuti nego priča kad misli da nešto skriva, otac koji se trudi, pa ne uspije, ali ne odustaje… Ta svakodnevna dinamika dobro je poznata svima koji su ikad zategnuli obiteljski stol.
Nadalje, prijatelj koji nestaje (nikako mu ime ne izlazi iz glave jer autor baš tako i piše, kao rupu). I taj dječak stalno visi u pozadini kad ga fizički nema; kao sjena, promjena raspoloženja cijelog kvarta.
U školi, tu su poznanici, ali nikad karikature—mijenjaju tonove kao u stvarnom životu. Učitelj pojačava osjećaj nesigurnosti hladnim ponašanjem, dok susjedi variraju od ljubaznih do paranoičnih, ovisno koliko je nestanak već trajao.
Odnosi između likova
Prava čar ovog romana leži upravo u tim odnosima. Ivan i njegov prijatelj – onaj nestali, “utihnuli” glas što je izazvao pravu buru među klincima. Kao kad netko u razredu iznenada ne dođe pa cijela atmosfera postane napeta. Ivan, iako zbunjen, vuče nit povezanosti: pokušava pričati s ostalima, organizira potragu (onako, nespretno, ali s iskrenom željom). Odnosi među prijateljima pucaju, neki su odani, drugi malko kalkuliraju pa pobjegnu iz centra zbivanja.
Obitelj… E, obitelj je u “Mraku” onaj multipraktik koji katkad super melje, a ponekad zablokira. Ivan pokušava s roditeljima podijeliti strahove. Naravno, dobiva poneki roditeljski savjet (“To su dječje stvari…”), ali češće susreće zid šutnje – i to je kad počne tražiti odgovore negdje drugdje.
Susjedi i školski krug pokazuju koliko se međuodnosi mogu raspasti ili učvrstiti kad zajednica izgubi tlo pod nogama. Ta igra povjerenja i sumnje prelije se iz kuće, kroz hodnik, na školsko dvorište… Autor piše bez lažne patetike: toplina nestaje iz razgovora, šapat postaje glavna valuta. Jedna baka iz kvarta (jeste li imali onaj kvartovski mini-konzilij što sve zna?) opipljivo pojačava osjećaj neizvjesnosti. Neki čitatelji kažu da su njezine rečenice najbolje prenijele osjećaj ‘mraka’ u zajednici.
Ako ste prošli kroz krizu u kojoj su se i vaši odnosi mrvili kao keksići kad prestanete paziti, roman će vas prodrmati. U tome je snaga “Mraka”: ništa nije crno-bijelo, sve je napuklo, ali još uvijek nosi tragove nečijeg rukopisa.
Stil i jezik djela

Eh, stil Darka Macana? E pa, ako očekuješ “standardni recept”, bolje odmah zaboravi. Ovo je roman koji ne prede klasične rečenice kao na tvornici, već baca riječi kao da je petak navečer i kasniš na zadnji tramvaj. Dijalozi? Totalno prirodni. Kao da sjediš s ekipom u lokalnom kafiću. Ivan i njegovi prijatelji pričaju teškoće, nadanja i onaj poznati osjećaj kad nestane struje baš kad si zavezan uz mobitel. Svi su izrazi sa svojim lokalnim šarmom—”kaj”, “ful”, i pokoji sočan izraz, ali sve to vozi radnju prirodnim tokom.
Nema tu napuhanih monologa, molim lijepo! Ako netko gubi živce ili skače iz kože—e, osjetiš svaku napetost na prstima. Čitatelja Macan ne vodi za ruku, nego ponekad ostavi da sam shvati poantu, baš kako se u životu često snalazimo bez uputa. Neki opisi prizora toliko su svedeni da na trenutke klikćeš jezikom i misliš: “Gle kak je to pogođeno…” Zrak u kvartu, školska dosada, čak i miris vlažnog asfalta—sve je nacrtano par riječi, ali efektno, kao kad pogodiš sedmicu na lotu (ili barem trojku).
A sad ona posebnost zbog koje ga većina mladih čitatelja pamti: stil koji ozbiljno—ali ne pretenciozno!—miješa svakodnevicu i psihološku napetost. Ništa ti ne gurne pod nos, nema škripanja metaforama ni filozofskih rasprava po defaultu. Likovi reflektiraju stvaran život. Njihov je jezik zadržao toplinu razgovora, ponekad kratak, ponekad s dozom humora koja te pogodi u trbuh baš kad najmanje očekuješ.
Jesi primijetio detalj: unutarnje borbe stavljene su u prvi plan, ali kroz jednostavne rečenice. Kontrast s mračnijim prizorima stvara onaj osjećaj da “nešto vreba u kadru”, a ni sam nisi siguran što. Na kraju, baš takav jezik pomaže da roman prođe kroz ruke osnovnoškolaca kao omiljeni sendvič—brzo, ali s okusom koji se vraćaš provjeriti još jednom.
Osobno mišljenje i dojmovi o djelu

Tko kaže da roman za mlade ne može protresti i odrasle? Kod “Mrak na svijetlim stazama”, nitko nije ostao ravnodušan. Knjiga prožeta napetostima zapravo je mala kapsula emocija — ponekad s dozom tjeskobe oko izgubljenog prijateljstva, ponekad s refleksom nade baš kad tinja samo prigušeno svjetlo optimizma. Ivan, nepretenciozan klinac iz kvarta, često podsjeća na one mlade osobe iz susjedstva koje uporno pokušavaju razumjeti svijet odraslih i sve šumove koje u odraslosti dolaze.
Netko će reći: “Pa dobro, još jedan roman o krizi odrastanja…” ali teško je zanijekati kako autor pogađa srce problematike. Prošlo je vrijeme kad su likovi iz lektira svi sličili na kartonske kutije — ovdje se osjeti, miriše i čuje taj kvartovski puls, kao kod subotnjeg poslijepodneva na Trešnjevci. Macan zaobilazi klasične hrvatske sentimentalnosti, već dijalozima i situacijama izvuče autentične reakcije: koliko puta je netko među prijateljima šutio iz straha, umjesto da podijeli osjećaje? Koliko puta netko nije pitao što ga stvarno muči? E, baš ovdje, na stranicama ove knjige, to postaje razgovor.
Svi oni tihi trenuci — roditeljska zabrinutost pred mrakom, zvuk istegnutog kabla kad nestane struje, uzdah olakšanja kad zazvoni mobitel s dobrom viješću, ili ona ukočenost kad nema signala — ostaju tijelu i nakon zatvorene knjige. Roman nije “zabavnjak”, nije ni uteg, više je poput one stare jakne koju izvadiš zimi i otkriješ sitan predmet u džepu: naizgled nevažan, ali ima težinu. Ako je netko očekivao jednostavne odgovore ili sladunjav završetak, ostao je kratkih rukava.
Atmosfera? Prilično blizu osjećaju kad nosiš suplementarnu lampu od stola do stola jer nikad ne znaš hoće li žarulja izdržati još jedan sat. Prijateljstvo i povjerenje drže cijelu knjigu na okupu, čak i kad dio likova krene svatko na svoju stranu.
Nenametljivo, ali opet konkretno — to je taj dojam koji prati čitatelja još danima nakon završetka romana. I nema tu puno mudrovanja: na stranicama je zapisana ona nelagoda koju više osjećamo nego što izgovaramo, taj poznati miris večeri bez svjetla, i jedno veliko pitanje — kako ostati dobar čovjek kad te tjeskoba gazi svakodnevno? U ovom romanu, povjerenje nije samo riječ. To je odluka koju treba sačuvati čak i kad oko tebe sve izgleda kao da se baš svaki tračak svjetla polako gasi.