Molitva suprotiva Turkom kratki sadržaj – Analiza Lektire

14 rujna, 2025

|

Mato Tadić

Molitva suprotiva Turkom jedno je od najpoznatijih djela hrvatske književnosti starijeg razdoblja i često potiče pitanja o svom značenju i povijesnom kontekstu. Ova molitva nije samo književni tekst već i snažan odraz vremena u kojem je nastala.

Molitva suprotiva Turkom kratki je stihovani tekst u kojem se narod obraća Bogu tražeći zaštitu i snagu protiv turskih osvajanja te izražava vjeru u božansku pomoć u teškim vremenima.

Proučavanje ovog djela otkriva kako je molitva oblikovala kolektivnu svijest i pružala nadu u trenucima najveće nesigurnosti.

Uvod u lektiru i autora

Znate onaj osjećaj kad otvorite lektiru i mislite—evo još jednog suhog teksta iz davnina? “Molitva suprotiva Turkom” ipak nije obična pjesmica iz starih školskih klupa. Sjednite, udahnite, i zaronite zajedno u priču koja pršti dramom, povijesti i narodnim žilama. Jer ovaj naslov ima više boje nego što biste rekli na prvu!

Autor

E sad, izgleda li vam poznato Ivan Gundulić? Naravno, Dubrovnik, barok, sve te priče… ali kad se govori o “Molitvi suprotiva Turkom”, stvari malo izmaknu kontroli. Autor nije zabilježen, što ponekad šokira učenike (i, priznajmo, odrasle). Pjesma kruži pod imenom anonimca—ne zbog mistike, nego zato što su je ljudi stoljećima prenosili “s koljena na koljeno” bez jasnog potpisa. Znate ono kad baka priča priču, a vi pitate: “Tko je to smislio?” i dobijete samo sleganje ramenima. Da, baš tako.

No, stručnjaci često šapuću o vezi s razdobljem turskih osvajanja i dubrovačkog pjesništva. Čini se gotovo sigurno: pjesmu je iznjedrila kolektivna svijest naroda, kad su granice Carstva bile baš uz prag, a crkvene molitve zvučale kao bunker protiv straha.

Žanr i književna vrsta

Gdje biste smjestili ovu pjesmu—u vjerske redove, političke govore, ili kuhinjske ibrike? Sve pomalo! “Molitva suprotiva Turkom” spada pod duhovnu liriku, ali s dozom žanrovskog miksa. To nije psalam iz molitvenika, već literarni vapaj upakiran u snagu narodne pjesme. Stihovi klize lako (da, čak i kad ih čitate naglas), dok ritam podsjeća na stare pučke molitve—skoro kao zajedničko pjevanje nakon lošeg dana.

Ovdje se ne igra na sitno: pjesma spaja religiju, povijest i nacionalni identitet. A književna vrsta? Narodna pjesma—ali s krupnim slovima naglašene molitve, što je čini autentičnim zalogajem domaće književnosti. Ponekad je nazivaju i himnom otpora, što zvuči kao nešto što biste pustili na repeat u kriznim vremenima.

Na kraju, ovaj tekst živi jer pulsira kolektivnim strahom, nadom i zajedničkim glasom naroda. Otkrit ćete i da su je naši stari s razlogom prenosili usmenom predajom; kao mala čarolija otpora i povjerenja koje se ne zaboravlja ni kad nestane tko je prvi zapisao prvi stih.

Kratki sadržaj

Pitaš li se ikad što bi čovjek napravio kad mu susjed pokuca na vrata s vojskom? E pa — “Molitva suprotiva Turkom” nije priručnik za gostoprimstvo. Nego nešto puno žešće.

Uvod

Nije svaka pjesma s mirisom stare kože i svijeće — ali ova doslovno miriši na barut. Netko u prošlim stoljećima sjedio je, gledao prema istoku, i umjesto sablje, uzao pero. Autor — i dalje misterij, kao ona baka koja ti ostavi sitniš pa nestane — podiže glas, kolektivni, za sve. Ovdje nema razrađenih metafora ili riječi-igračaka. Početak udara ravno: Bože, pomozi nam. Neki je vapaj bio toliko glasan da ga i danas čujemo ispod bežičnih slušalica. I nema tu filozofije — narod pod prijetnjom, piše iz srca, dok vani bruji bubanj turske vojske.

Zaplet

E sad… središnji dio pjesme dođe kao kad ti netko ulice zatvori bagerom. Zgoda? Ovdje baš i ne — više drama bez reklama. Narod, u pjesmi, priča Bogu što ga muči. Nisu to sitne žalopojke, nego popisi: strah, bijeg, molbe, nada. Kao da danas kolektivna WhatsApp grupa, samo bez GIF-ova. Scene: turska prijetnja, uzavrela panika. Putevi puni izbjeglica. Nekako u svakom stihu uleti „Bože, zaštiti nas!” — prizor što ti ostane u glavi kao refren vikenda kada svi žele pobjeći iz grada, ali nema mjesta ni u jednom autobusu.

Rasplet

Evo ga — pjesnički rasplet nije kao kraj špijunske serije s preokretom, ali podigne srce, onako, iz ladice strepnje. Opet — molba, ali ovoga puta uz ono malo vjere što je ostalo pred zoru. Autor (ili svi oni koji su ga prepisivali u narodu) stavlja naglasak na teškoće, ali i snagu zajedništva. Riječi nisu samosažaljenje, već poziv na upornost; slika naroda stegnutih šaka oko križa, ali i oko šalice vina, ako je ostalo. Zamišljaj: zadnja svijeća dogorjeva, nada tinja, ali koljena još čvrsto pritisnuta uz kamen, bez predaje.

Kraj

I za kraj — pjesma ne nudi slavlje niti vatromet. Više kao tiho povlačenje roleta pred oluju. Molitva završava jednostavno, ali uporno. Dotaknuta je nada, ali ostaje u zraku osjećaj da borba nije gotova. Nešto kao kad baka na kraju priče ne završi s „živjeli su sretno do kraja života”, nego ti klimne glavom i pusti da zamišljaš sam. Zadnji stihovi ne pale lampice pobjede, ali jasno poručuju: mi ostajemo tu, molimo i čekamo bolje dane. Skupljeno, ali nikad pokoreno — baš kao dobar hrvatski prkos uz hladnu rakiju.

Mjesto i vrijeme radnje

Tko god traži kulisu za “Molitvu suprotiva Turkom”, spremite se na povratak u burne dane kasnog 15. i ranog 16. stoljeća. Dubrovnik, skriven među zidinama i borama mora, tada postaje gotovo glavni lik. U to vrijeme turska opasnost kliže Jadranom kao tmuran val koji ni Google Maps ne pokazuje dovoljno crveno. Prava drama! Grad Dubrovnik, već navikao na trgovanje vinom, solju, pa i ponekim diplomatskim trikom, odjednom živi pod sjenkom mogućeg napada.

Zamislite uske ulice prepune šaputanja, stara vrata – uvijek odškrinuta, kao da će svakog trena morati pustiti bjegunce. Zidovi, visoki kao srednjovjekovna taština, skrivaju molitve koje bi i turisti danas poželjeli čuti (posebno kad autobus kasni na Srd). Nema pametnih telefona, pa se vijesti o turskoj vojsci šire brzine lošeg signala – usmenom predajom. Nije čudo da pjesnici u to vrijeme svakim stihom utiskuju svoje strahove i nadanja, ponekad glasnije od crkvenih zvona nakon oluje.

A sad vrijeme – riječ je o razdoblju kad je strah od Turaka bio stvaran kao i sunce na Stradunu u srpnju. Povjesničari će reći: kraj 15. stoljeća, tik pred razbuktavanje velikih turskih pohoda prema zapadu. Pjesma hvata trenutak kad još ništa nije u potpunosti uništeno, ali svi osjećaju da oluja stiže. Zanimljivo, pjesma ne detaljizira dan ili sat – radije ostaje vječno aktualna, baš kao što kiša svaki put pokvari nedjeljni izlet.

U sumrak visokih kula i jutarnjeg mirisa soli, narod se okuplja ispod zvjezdica, svatko sa svojim problemom… ali svi s istom molbom. Kad bi Instagrama tada bilo, #OstanimoZajedno definitivno bi bio u trendu. Mjesto radnje postaje šire od samog Dubrovnika – zapravo, svako selo koje strepi od rata, svaki usnuli dvorac pod oblakom straha. Vrijeme radnje? Ono tinja između povijesne kronike i svakodnevne borbe, s vjerom kao jedinim štitom.

Ako tražiš preciznu godinu – povjesničari često spominju razdoblje 1490.–1526., dovoljno široko da svatko pronađe svoj povijesni trenutak izgubljene nade i uporne molitve. I za kraj (ne, ovo nije klasični zaključak), atmosfera? Zamislite večer pred buru: svi šute, slušaju, a svaka riječ zvuči kao tihi šapat u mraku. Eto, to je mjesto i vrijeme “Molitve suprotiva Turkom”.

Tema i ideja djela

Baš kad pomisliš da je “Molitva suprotiva Turkom” neka umorna lektira iz naftalina, naiđeš na stih koji ti ne da mira. Kakva je to molitva koja izlazi iz mraka povijesti — i zašto i dalje toliko para uši? Ljudi tada nisu pričali o “egzistencijalnoj krizi”, oni su je živjeli. Zamisli Dubrovnik pod prijetnjom, kada ti svaki zalazak sunca znači: “Možda već sutra nestanemo.” E pa, ova pjesma doslovno viče iz te panike.

Autor? Nitko ga ne potpisuje, i to nije slučajno. Ovdje ne stupa neki književni “influencer”, nego masa — kolektivna molitva naroda, pravi viralni hit 15. stoljeća (bez Instagrama, naravno). Tema? Molitva kao štit, kao vapaj, kao štaka kad ništa drugo ne ide. Ideja? Ljudi se ne žele predati. Možeš im uzeti zidine, ali im ne možeš uzeti nadu. Što je zanimljivo, pjesma nije samo “Hej, Bože, spasi nas!”. Miješa se žar, strah i prkos kroz svaku rimu — kao da se pokušava ostati normalan dok gledaš kako ti susjedi bježe pod plaštom mraka.

Netko je jednom rekao, kad te stigne strah, lako je pasti u očaj. Ovdje to nije slučaj. Ideja je toliko uporna da se preslikava i na one koji je danas čitaju. Pjesma doziva osjećaj zajedništva — nije Dubrovnik sam, nego cijela “ekipa”, bez obzira na statuse, titule i zvanja. U molitvi su svi isti. Bez velikih riječi, svaki stih traži kišobran protiv crnih oblaka koji dolaze sa sjeveroistoka.

Zvuči poznato? Koliko smo puta čuli “solidarnost” na vijestima, a osjećali se sami? Ova pjesma doslovno kroji javnu svijest, a da toga nismo svjesni — kao podloga benzinskoj pumpi, ne primjetiš je, ali bez nje bi sve bilo tiho i neprijatno. Povijest, religija, identitet — zgusnuto u nekoliko stihova zbog kojih još osjećaš žmarce kad pomisliš… Možda bismo i mi danas trebali nešto moliti, protiv koje god “nevolje” dolazi.

Analiza likova

Pa, nije svaka pjesma iz prošlosti gomila likova kao u sapunicama… ali baš zato „Molitva suprotiva Turkom“ ima svoje, nazovimo ih, glavne aktere o kojima vrijedi progovoriti. Nema tu turskih sultana s brkovima do koljena ili viteza na bijelom konju, ali svejedno, likovi iz ove molitve s lakoćom konkuriraju i nekim filmskim junacima (dobro, možda ne baš Marvelu, ali znate na što mislim).

Glavni likovi

Ako već tražite imena i prezimena—e, pa uzalud! Ovdje nitko nije Ivan, Ana ili Marko s Fejsa. Glavni lik je cijeli narod, stanovnici jednog preplašenog grada, skupina ljudi koji su više molili nego spavali. Oni su ti koji šapću molitvu, bore se s panikom, i guraju onu famoznu rečenicu „Bože, spasi nas“.

Tu je i Bog kao tihi, ali svemoćni akter—nema trube ni scena kao u blockbasterima, ali On je tu, u svakom stihu, kao iskusni roditelj koji pazi na razigranu ekipu dok vani pada kiša (ili razjareni Turci, nije neka razlika ako ste ih tad gledali).

Ne smijemo zaboraviti ni autora (ili autore), vječno skrivenog, ali itekako prisutnog. Taj nedokučivi „netko“ vješto ostavlja dojam da pjesma i nema vlasnika osim naroda—što nije mala stvar, kad bolje razmislite.

Drugačije nego u prosječnom školskom lektirnom zadatku, ovdje glavni likovi nisu superjunaci ili vilenjaci, već narod bez lica koji se, ipak, kroz stihove jasno osjeća. Njihovo oružje? Vjera, inat i ona kolektivna stara nadanja da „možda ovaj put Turci ipak zakasne na večeru“.

Sporedni likovi

Na prvi pogled, imaš osjećaj da su svi već u bunkeru i nema mjesta za sporedne likove. Ali kad malo bolje pogledaš, neprijatelj (Turci) itekako lebde iznad svega—neupadljivi, ali ne i nezamjetni. Zanimljivo, nisu opisani kao konkretne osobe, nego više kao opća prijetnja, neki sablasni mrak što visi iznad Jadrana.

Razgovara se i o „osvajačima“ i „neprijateljima vjere“—figura koje oblače sve ono čega su se tadašnji Dubrovčani (i ostatak Hrvatske) užasavali. U jednoj rečenici: ako je narod kolektivni herojić, Turčin je kolektivni strah u toj staroj priči.

Nije loše primijetiti, tu se pojavljuje i kolektivno naslijeđe naroda—sve bake i djedovi što su svoje strahove ušminkali u molitvu i predali ih potomcima. Svaki „stranac“, svaki prolaznik… svatko tko nije od „nas“ blago je naznačen kao vanjski motivator za još jaču vjeru i zajedništvo. Nema tu epizodista tipa „seljak koji nosi kruh“ ili „prolaznik broj tri“—ali osjećaj kolektivnog je toliko snažan da doslovno diše pod prstima.

Odnosi između likova

E sad, odnosi… Pitat ćete, pa kakvi odnosi, kad nitko nema ime ni prezime? E tu je stvar zanimljivija nego što mislite.

Narod i Bog – to je onaj odnos iz rubrike „nadam se da slušaš, Bože, jer ovdje ni TV nema signala“. Kad grad gubi tlo pod nogama, ljudi gledaju gore i traže sigurnost, pune srca molitvom i nadom. Nema direktnih odgovora, ali svaka mala pobjeda, svako odgađanje nesreće shvaća se kao Božja gesta „čujem vas, izdržite još malo“.

Narod i neprijatelj – tu nema puno razgovora, više je to odnos napetosti. Stalna prijetnja tjera narod u još veće zajedništvo. Zajednički strah vraća ih molitvi, pa čak i one najbeznadnije pretvara u hrabre (barem na par minuta dnevno… ili dok netko ne zakuca na vrata).

Unutarnji odnosi unutar naroda – svatko ima svoj način nošenja sa strahom, ali svi dišu zajedno. Kad pritisak naraste, nema vremena za čarke; svi su na istoj strani, zbijeni oko iste ideje—ostati svoj, štititi svoj dom. Povremeno se iz stihova osjeti i pokoja sumnja („što ako…?“), ali već u sljedećoj minuti slijedi novi val motivacije i inata.

Može li se reći da su odnosi jednostavni? Ne baš. Kompleksni su kao splitski promet ljeti—puni zaobilaznica, naglih kočenja, i iskrenih molitvi da sve dobro završi. Ali u toj zbrci, jedno je jasno: likovi iz „Molitve suprotiva Turkom“ su povezani nevidljivim nitima straha, vjere i tvrdoglavog ponosa. I nema tu lone wolfa ili superslava—sve je „mi“ i „naše“, sve dok se čuje korak izvana ili nova molitva iznutra.

Stil i jezik djela

E sad, tko nije barem jednom frknuo nosom kad čuje: “Stil i jezik pjesme”? Ali, kad je riječ o „Molitvi suprotiva Turkom“, ovo nije ona uštogljena, dosadna analiza iz školskih klupa. Ovdje jezik zuji kao roj pčela nakon oluje—pun je napetosti, ali i topline. Ne treba ti ni povećalo da skužiš: svaki stih zaziva božansku pomoć, svaka rečenica kao da te vuče za rukav—’ajde, moli s nama, ne budi sam.

Najprije, ovaj tekst uopće ne skriva svoje narodne korijene. Sve pršti od jednostavnosti, s onim poznatim, domaćim riječima koje i danas čuješ na placu (ili u tramvaju dok netko viče: „Bog ti pomogo!“). Nema tu stranih riječi, nema visokog hrvatskog iz salona—nego, baš onako, iz naroda. Kao kad baka razvali duhovitosti na svadbi, a svi se smiju jer razumiju svaki redak.

Primijetio sam (a i tko ne bi?), rima nekako teče, ali nije forsirana. Neki bi rekli da su stihovi, pogotovo oni završni, možda čak i malo sirovi—takvi kakvi jesu jer je poruka važnija od forme. Uostalom, kad ti gori pod nogama, ne paziš na pjesničke ukrase, jel’ tako? Zato jezik zvuči starinski ali snažno—poput starih zidova Dubrovnika koji i dalje stoje, makar su prošli svega.

Ako pričamo o atmosferi—ma to je druga pjesma. Kombinacija molitvenih zaziva („Bože, čuvaj nas!“) i stvarnog, opipljivog straha ledi krv, ali istovremeno budi nadu. Cijela pjesma vibrira, baš kao da čekaš kad će netko s vrata viknuti: “Stigli su Turci!” Tekst je zgusnut, nema tu puno ukrasa, više „udri direktno“ nego „motaj dok ne zakuha“, što ga čini još uvjerljivijim.

Što se tiče sintakse, pjesnik (ili pjesnici? Tko će ga znat, kad je anonimno…) koristi puno ponavljanja. Uhvatiš se kako čitaš, a neke fraze se vrte kao refren na radiju: napominju, podsjećaju, pa te ne puštaju dok ne zapamtiš. To je i logično, pjesma je ionako bila za pamćenje i zajedničko moljenje, a ne šaputanje u kutu.

Jesi li se ikad pitao zašto neki tekst odjekuje još stoljećima kasnije? Možda baš zato jer se ne trudi biti „lijep“—budi iskren, budi narod. Ovdje te riječi nisu samo zapis, nego posljednji obrambeni zid jedne zajednice.

Svima koji su već pomislili da je analiza stila rezervirana samo za puriste—neka pročitaju “Molitvu…” na glas. Tek tad je sve jasno. Iznenadiš se koliko te starinski izraz može protresti kad ga izgovaraš, osobito ako zamisliš noć bez električne rasvjete i tišinu ispunjenu molitvom i strepnjom.

Na kraju, kad netko pita: “Kakav jezik? Kakav stil?”, jedan odgovor uvijek prolazi—onakav kakav ostaje u uhu i kad padne zadnja rečenica. Tko je slušao staru baku kako moli u sumrak, znat će na što mislim.

Osobno mišljenje i dojmovi o djelu

Nema tog hrvatskog srednjoškolca koji bar jednom nije naslonio bradu na dlan, skriven iza lektire, pokušavajući shvatiti zašto “Molitva suprotiva Turkom” stalno iskače iz ladice “povijesnih pjesama” i prelazi u – totalnu aktualnost. E sad, je li to do jezika, vremena, ili onog kolektivnog uzdaha – svatko bi mogao reći svoje, ali evo, što kažu ljudi koji su s molitvom sjedili za istim stolom (figurativno, naravno).

Prva stvar koju većina komentira: atmosfera. Osjeti se strah, onaj pravi, kao kad ujutro čuješ da je netko zaključao gradska vrata i ne znaš je li to zbog provale ili jer netko slavi punoljetnost – napetost visi u zraku. A tek osjećaj zajedništva! Baš kao na utakmicama Dinama, svi su zajedno, nadaju se čudu, pa makar protivnik bio ogroman i prestrašan.

Kad se priča prevede na jezik svakodnevnice, neki u molitvi vide pravu lekciju o “preživljavanju” – točno kao kad baka stisne križ dok sluša vijesti. Narod se ovdje grčevito drži vjere, ne očekujući instant rješenje (nema tu “klikni i spašeno”), već traži snagu za izdržati što dolazi. Nije li to, onako, prilično poznat osjećaj svima nakon povratka iz MUP-a s nezavršenom papirologijom?

Jedan profesor je jednom usput rekao da u “Molitvi…” svi govore šaptom, al’ raširenih ruku – točno tako zvuči. Vjetar nosi riječi, ali i nadu. Čuje se ono “Bože, pomogni”, izgovoreno kao posljednji, ali i prvi korak. To ne djeluje kao puka prošlost, nego kao jeka iz današnje dnevne sobe. Jer kad pada mrak, a vijesti ne obećavaju, ljudi i dalje posegnu za istim receptom: malo vjere, malo zajedništva, malo nade.

Neki čitatelji ovu pjesmu svejedno dožive “prestarom” – njima djeluje kao stara kuharica, puna sastojaka koje nitko više nema u smočnici. Ali ima i onih koji svako “primi ruke, Bože sveti” osjećaju kao da je napisano jučer. Ukratko, što god mislili o rimi i stihu, malo tko ravnodušno zatvara zadnju stranicu.

Možda nije himna koju ćete slušati na Spotifyu, ali “Molitva suprotiva Turkom” ne može se izbaciti iz ormara hrvatske kolektivne memorije. Što dalje? Netko uzdahne, netko zapiše esej, a netko potraži utjehu. I svi malo duže gledaju u nebo… što god na njemu bilo.

Komentiraj