Moj Tata Spava S Anđelima (Mali Ratni Dnevnik) Kratki Sadržaj – Analiza Lektire

17 rujna, 2025

|

Mato Tadić

Ratne priče rijetko ostavljaju čitatelja ravnodušnim, a posebno one ispričane očima djeteta. Djelo “Moj tata spava s anđelima (Mali ratni dnevnik)” vodi nas kroz svakodnevicu djevojčice koja pokušava razumjeti svijet oko sebe dok se sve mijenja zbog rata.

Knjiga “Moj tata spava s anđelima (Mali ratni dnevnik)” donosi kratki sadržaj o djevojčici koja kroz svoj dnevnik opisuje obiteljsku tugu, gubitak i nadu tijekom ratnih zbivanja, prikazujući kako djeca doživljavaju tragediju i traže smisao u teškim vremenima.

Svaka stranica ovog dnevnika podsjeća koliko su dječje misli iskrene i koliko je važno sačuvati sjećanja na prošlost kako bismo bolje razumjeli sadašnjost.

Uvod u lektiru i autora

Ako ste se ikad uhvatili kako pitate “Tko stoji iza ovog dnevnika i gdje pronaći onu emotivnu notu koja nas veže uz svaku rečenicu?”, niste jedini. Krenimo redom—jer ništa u ovoj knjizi ne prolazi nezapaženo, pa ni sam autor.

Autor

Robert Roklicer—možda vam njegovo ime ne zvuči odmah kao sinonim školskih lektira, ali pitajte bar troje nastavnika iz Osijeka tko im je zapeo za oko kad se priča o ratnoj književnosti i, taman kladiti se, bar jedan će izvući upravo njega. Roklicer—inače rođeni Osječanin, pjesnik i novinar, tip koji je i privatno isijavao onaj topli šarm s kakvim piše o najtežim temama. Preračunajte to u stihove, kolumne, zbirke: čovjek je bježao od patetike, baš kao djeca od špinata s menija.

Kad se zapitate zašto knjiga “Moj tata spava s anđelima” ima tu nepatvorenu dječju iskrenost, pogledajte tko potpisuje: netko tko iz prve ruke zna kako je osjećaš rat kad su ti cipele još uvijek blatnjave, a duša nesigurna kao tramvajski raspored u nedjelju. I nema tu puke distance—ono što Roklicer piše, on doista živi. U njegovoj prozi i poeziji nađe se trunka humora, šaka tuge i, evo, malo nade čak i kad je Život zavezan u vojnički čvor.

Žanr i književna vrsta

E sad… pokušaj knjigu “Moj tata spava s anđelima” ugurati u jednu kutiju žanrovski—nema šanse. Prva reakcija svakog učenika koji baci pogled? “Dnevnik? Stvarno?”—ali iznenađenje slijedi vrlo brzo. Dnevnički zapis, da, ali tu staje formalnost, jer ovaj ratni dnevnik točno barem jednom u poglavlju izbaci čitatelja iz zone komfora.

Ovdje žanr nije samo etiketa. Ratna proza? Da, ali i lirski zapisi, neobični bljeskovi sjećanja, poetski dijalozi s ono malo djetinje mašte što preostaje kad tenkovi grme kroz spavaću sobu. Djelo miriše na memoarsku prozu s daškom dječje literature, pa se može dogoditi da se i odrasli uhvate koliko ih sve “dječje” rečenice grizu za savjest (ili barem za sjećanje iz 90-ih). Prava stvar je što ovdje nema uštogljenih likova ni suvišnog opisivanja boja neba—Roklicer reže ravno u kost, a ostavlja mjesta čitatelju da sam pronađe komadić optimizma među bilješkama.

Ako vam treba žanrovska definicija, izrecitirajte učitelju ovo: ratni dječji dnevnik, prožet autobiografskim elementima, pisan na rubu poezije i realnosti, taman za sve koji misle da su “ratne knjige samo za odrasle”. Ima u sebi ono nešto što zalijepi svaku misao za stare školske klupe—i još ostavi mjesto za suzu ili dva smijeha kad završite zadnje poglavlje.

Kratki sadržaj

Mislio bi čovjek — ratni dnevnik je samo zbirka hladnih datuma i beskrajnog stresa. Ali “Moj tata spava s anđelima” tjera te da zastaneš i pogledaš svijet očima djeteta koje pokušava shvatiti kad nestane duša jedne obitelji. Je li knjiga teška? Jest. Ali toplina, humor i začuđeni dječji pogled prate te na svakoj stranici.

Uvod

Tiho, ali nenametljivo, u početnim stranicama ulazi priča djevojčice čije se djetinjstvo raspada kad rat pokuca na vrata Slavonije. Nema velikih drama – barem ne isprva. Samo strepnja u kuhinji, zvuk vijesti iz starog radija i traženje pogleda na licima odraslih. Da je prostor napet poput žice, svatko će primijetiti: tata odlazi, svi su tiši, miris palačinki pomiješa se s prašinom uništenog dvorišta. Djevojčica iznosi, pomalo zbunjeno, ono što odrasli prešućuju: zašto više nitko ne priča glasno? Tu počinje njezin mali dnevnik – ne samo rat, već dani puni malih pitanja i velikih šutnji. Ima tu i pokušaja igre, zapisa o najboljoj drugarici iz razreda, a između redaka uporno proviruje prkosna nada da možda ipak sve može biti kao prije. Ali, može li?

Zaplet

Ne postoji “veliki trenutak” kad život više nije isti; promjene se uvuku poput hladnoće kroz prozor. Mama sjedi dulje pokraj telefona, baka stalno ponavlja molitve, a djevojčica počinje sumnjati: gdje je tata? Za one koji misle da rat donosi samo strah, ovdje dolaze nijanse, svaki dan s nekim sitnim gubitkom. Prijateljica više ne dolazi u školu; nestanu crteži sa stola jer nema papira. Djeca, ma koliko bila mala, znaju kad nešto ne valja – pogotovo kad pogledi odraslih izbjegavaju istinu. S osjećajem da se sve mijenja, ali nitko ne izgovara pravu riječ, ona vodi svoje bilješke. Neki trenuci ostaju u pamćenju: smijeh postaje rijedak, tata se spominje sve tiše, a čak i igra skrivača ima gorak okus kad shvatiš da se neki ljudi ne vrate na večeru.

Rasplet

Kako rat stisne posljednje ostatke svakodnevice, uskoro dolazi ono što se ne izgovara – vijest. Nema teatralnih scena; samo muk i prazna sjedalica za stolom. Djevojčica pokušava shvatiti što znači “tvoj tata spava s anđelima”. Neki odrasli o tome šapću, drugi plaču, a njoj se vrte slike iz prošlih ljeta, detinjih igara, poklona koji su ostali poskrivećeni. Djeca brzo rasteknu zidove tuge – satima sjede u tišini, ali ista ta tišina postane mjesto sigurnosti. Dnevnici donesu sve što su riječi prešutjele: osjećaj krivnje, bijes, nesigurnost tko će je sada držati za ruku kad padne mrak. Autor opisuje živopisno svakodnevicu kad se tuga pokušava sakriti, ali uvijek izbije van u nekom neobičnom trenutku – kroz zaboravljenu igračku, crno-bijelu fotografiju ili miris zaboravljene večere.

Kraj

Nema “happy enda” kako bi ga očekivala prosječna TV sapunica – ali ne ostaje samo rana. Posljednje stranice dnevnika isprepliću sjećanja na oca s malim pobjedama: proslava rođendana unatoč ratu, prvi osmijeh nakon mjeseci tuge, zagrljaj s mamom koji napokon izgleda iskreno, a ne poraženo. Autor ne skriva: bol ostaje, ali djevojčica nalazi svoj razlog za sutra. Grad se polako vraća iz ruševina, škola opet zvuči od dječje graje, a priča se ne završava s gubitkom – ona raste s hrabrošću da se ponovno voli, smije, sanja. Upravo to, među redovima, podsjeća čitatelja da rat nije samo povijesna lekcija, nego test sposobnosti da unatoč svemu zadržiš ljudskost.

Mjesto i vrijeme radnje

Eh, Slavonija… Ako netko spomene ratne devedesete i Slavoniju, vjerojatno odmah osjećaš onaj težak miris prašine, mirnu ravnicu koja svakog trena može pući pod teškim tenkovima. Radnja ovog dnevnika odvija se u Osijeku, baš tamo gdje je Robert Roklicer proveo najranije godine, ali… U knjizi nećete naići na dugačke opise gradova ili povijesnih znamenitosti (nema vodiča, sorry!). Umjesto “tu je pala granata”, atmosfera ulazi kroz prozor – čuješ psa koji zalaje, susjedu kako zatvara prozore i, naravno, mamu koja pokušava ispeći kolač dok trešte sirene.

Vrijeme? Ratne godine, preciznije – prvi dio Domovinskog rata, početkom devedesetih. Ne radi se o ratnom filmu s preciznim datumima, ali autor nam daje osjećaj svakodnevice između skloništa i školskih klupa, dana koji počinju i završavaju neizvjesnošću. To nisu samo datumi za zadaće iz povijesti – to su dani kada djeca rastu preko noći jer “tata spava s anđelima”. Ritam dana mjeri se po izostanku struje, nestanku brašna ili tišini nakon eksplozije, ne po satnom mehanizmu.

Kad bih usporedio atmosferu – zamisli mješavinu Crvenkapice izgubljene na granici i bakine kuhinje iz rata (nije kulinarski show, ali miriše na toplu pitu i strah)! Cijela radnja nosi osobnu temperaturu – Osijek pod opsadom, ali dom u kojem svaka sitnica može postati velika kao čitava zemlja.

Dok čitaš, nema šanse da ne zamisliš kako je djevojčica usred svoje sobe, okružena starim albumima, držeći olovku kao najvažnije oružje. Vrijeme je stisnuto, prostor skučen, ali osjećaji nabujali – baš kao da te taj stari stan pod granatama i danas svira u nekoj tajnoj melodiji koju zna samo ona i svi koji su preživjeli.

Tema i ideja djela

Neću vas lagati—knjige koje se bave ratom rijetko ostavljaju prostora za toplinu. Ali “Moj tata spava s anđelima”, iz nekog razloga, baš zna pogoditi to tanano mjesto između bola i nade.

Tema nije skrivena iza debelih slojeva simbolike. Djevojčica, glavna junakinja, proživljava rat onako kako djeca zapravo proživljavaju čak i najgore dane—nema tu heroja, nema šarenih fraza. Samo je svakodnevica, ponekad poput izgrebane kasete, gdje se tuga i smijeh voze istim tramvajem. Izgubiti oca na takav način ostavlja crtež u duši, vjerojatno crno-bijeli, ali knjiga ne dopušta zaborav na sitne radosti, one mrvice sreće s kraja stola, dok sve oko nje grmi.

Ideja je još konkretnija—nitko ne može pobjeći od tuge, ali u tom sivilu ima prostora za djetinje veselje, inat životu, čak i poneku ludost. Djelo ne traži sućut, već podsjeća čitatelja da su upravo djeca najbolji tumači prošlosti. Sjećanja se spašavaju tako što ih pišemo, crtkamo, prepričavamo… Bilo da si odrasli ili još žvačeš školsku užinu—poruka je jasna: pazi na svoje anđele, makar im ponekad ni ti ne znaš imena.

Zvuči teško? Možda, ali autor je povukao i nekoliko “asova iz rukava”—topao humor, infantilna naivnost i poetski nerv koji iz prve ruke zna što znači biti dijete pod opsadom. Ideja je sačuvati djetinjstvo, čak i kad svi kalendari iskažu bijelu zastavu. Šapnuti kako ljubav i bol mogu dijeliti isti krevet, ponekad doslovno, u uskovitlanoj sobi bez struje.

Da, ovo je ratni dnevnik, ali bez morala i pouka koje znače “ne ponovilo se”. Tema i ideja djela? Pronaći optimizam čak i kad granate traže rimu na riječ “sutra”. U tom malom dnevniku, baš svaki trag olovke ima glas, i to glas koji se ne zaboravlja.

Analiza likova

Jeste li se ikad zapitali zašto neke likove jednostavno ne možete izbaciti iz glave? E, pa… ova knjiga ima tih nekoliko dragulja, a svaki od njih vješto nosi dio emocija dana osječke svakodnevice pod granatama.

Glavni likovi

Prva na popisu, naravno, mala junakinja – djevojčica čiji nam dnevnik otvara vrata bombardiranih ulica i blatnjavih podruma. Iako joj autor nikad ne otkrije pravo ime, ona drži cijelu priču na okupu—njezina zapažanja su hrskava i iskrena, poput djeteta koje tek uči slagati svijet. Grozd pitanja, neizrečene tuge, ali i simpatičnog humora—sve guguta iz njezinih redaka.

Njezin tata — veliki, ali tihi junak — živi u svakoj njezinoj slici sjećanja. Njegov nestanak, ma koliko bolan bio, prelama se kroz filtere djetinjstva, gdje odrasli problemi zvuče zagonetno: „Tvoj tata spava s anđelima.“ Nema patetike, samo golih činjenica i iskricâ intuitivnog razumijevanja.

Njezina mama, iscrpljena ali nepokolebljiva, pogurava svaki idući dan prema svjetlu. Tješiteljica, ratnica, organizatorica—ona upre prstom kad stvari krenu po zlu, ali i daje zagrljaj baš onda kad najmanje očekujete. I najmanje shvatite.

Tri lica—dijete, otac, majka. Ali ni blizu karikiranih junaka iz crtanih filmova. Ovo su ljudi kakve susrećemo u tramvaju, u pekari, u podrumu kad sve nestane. Svaki ima svoje pukotine, ali i moć da preživi još jedan dan.

Sporedni likovi

A onda, odmah iza ugla, dolaze susjedi, djed i baka, prijatelji iz skloništa… Svaki s vlastitom prtljagom, trikom kako preživjeti i mrvom osobne priče.

Baka — klasična slavonska baka, s krpom u rukama i mudrošću koju rijetki možda mogu prožvakati odjednom. Kad nema kruha, ona ispeče buhtle od ničega. I kad sve zaglavi, njezin smijeh odzvanja kroz podrumske zidove.

Djed stoji na prozoru i gleda kako vojska prolazi. I dok svi šapuću o odlascima i povratcima, on uvijek ima priču o starim vremenima — pomalo nostalgičnu, ali prava melem-rada na krhku nadu.

Susjedi, poput tete Marice ili ujaka Ivice, nisu samo prolaznici kroz priču. Oni su tampon-zona, izvor tračeva, topline i, ponekad, ispušni ventil za sve nesigurnosti koje tu i tamo eksplodiraju poput granata. U tim kratkim susretima skrivena je sva moć zajednice.

Pričom krstari i poneki neimenovani vojnici, liječnici, tetke, prijatelji s druge strane linije. Oni ulaze, izlaze, ali uvijek ostave za sobom miris mokre zemlje ili okus teške ruke na ramenu.

Odnosi između likova

Kad stavite sve te likove pod isti krov—ili u isti podrum, budimo realni—dobijete koktel emocija. Ovdje nema idealne obitelji s reklame za kavu: tenzije, inat, ali i beskonačna količina podrške pletu se iz dana u dan.

Glavna junakinja često zumira svijet kroz dječje leće, pa i sitne svađe između nje i mame zaliju dozom muljavog humora. Onako, baš kao kad djeca slome omiljenu šalicu pa se nadaju da nitko neće primijetiti.

Unatoč ratu, odnosi nisu nacrtani crno-bijelo. Gubitak oca ne odvlači ih u samoću, nego ih zapravo zbližava — svatko traži način kako popuniti rupu koja je ostala. Djedov ciničan ton na ručku, bakina glupa šala u skloništu, pa čak i susjedina sekiracija zbog razbijenog prozora, predstavljaju sočan život pod stalnom prijetnjom.

A kad dođe dan bez granata (da, tu i tamo dogodi se!), likovi znaju proslaviti i najmanju pobjedu — palačinke, novo svjetlo u hodniku, igru skrivača s drugim klincima. U knjizi nema estradnog heroizma, ali ima dosta malih, samozatajnih pobjeda, koje čitatelja zadrže još minutu, dvije uz naslovnicu.

I zato, tko jednom krene stranama ovog dnevnika, često poželi barem jedan dan dijeliti onu običnu, sitno vezenu bliskost s likovima čije slabosti i snove prepoznaje kao vlastite.

Stil i jezik djela

Kad bi netko upao u Roklicerov dnevnik usred vođenja rata, prvo što bi ga vjerojatno “presjeklo” nisu eksplozije—nego koliko jezik pršti jednostavnošću. Nema tu finih literarnih akrobacija, nema zamagljenih rečenica zbog kojih bi se čitatelj pitao tko je tu koga. Roklicer piše kako razmišlja dijete—bez filtera, bez kićenja, baš kao što djeca (i odrasli pod stresom) često misle… samo što im možda “pobjegne” reći naglas.

Kratke rečenice, ponegdje razbijene tek jednim zarezom, daju osjećaj dnevnika pisanog “usput” — kad stignem, kad nađem siguran kutak, kad tišina nakratko vrati sluh. Nije to tekst koji se trudi svidjeti profesorima književnosti – više podsjeća na šaputanje ispod pokrivača dok granate padaju negdje daleko, ali se svejedno treseš. Baš ta napetost i krhka neposrednost nose cijelu priču.

Rječnik? Dječji, ali ne djetinjast. Djevojčica opisuje oca, mater, rat i svakodnevicu bez puno filozofije, ali s puno osjećaja. U jednoj rečenici opiše školski dan, u drugoj bježanje u podrum, dok negdje između zavijore na trenutak sjećanja na igru ili kolač iz djetinjstva. Takvi skokovi i kratki, neočekivani trenuci smijeha ili tuge čine rakurs realnim—ne uljepšava, ali ni ne podilazi patetici. Usput, autor se ne libi sarkazma, ni crnog humora: ako ste ikad čuli dijete kako “s presjekom” tumači svijet odraslih, znat ćete na što mislim.

Možda vam se koji put učini da ste više u stripu nego u dnevniku – kad se usred sveg kaosa provuče infatilna igra riječima ili metafora (koja završi nespretno, ali iskreno). Stihovi iz popularnih pjesama, izreke iz slavonskih dvorišta ili poštapalice bake znaju iskočiti baš kad ne očekujete. U svemu tome, vidi se koliko autor razumije mentalni sklop i jezik djeteta koje preživljava rat.

Ako tražite riječi bogate dvostrukim značenjem – ima ih, ali ovdje “dvosmisleno” znači “prešutna tuga”, a ne literarna ekvilibristika. Dijalekt? Pridjevi? Ima slavonskih tonova, ali ne guši ih sentimentalnost – samo povremeno “klizne” poneki osječki šmek, kad djevojčica sanja mirne dane.

Za kraj, nitko se teško snađe u tom jeziku. Kome god padne knjiga u ruke, može pratiti misli te djevojčice i osjetiti — makar na tren — kako je kad je tvoja svakodnevica surova, a jedini pravi luksuz mogućnosti je napisati dvije rečenice olovkom u stari bilježnički dnevnik.

Osobno mišljenje i dojmovi o djelu

Nije svaki roman o ratu zapravo priča o bombama – ponekad su važniji trenuci tišine između sirena. “Moj tata spava s anđelima” to dobro pokazuje; svaka stranica diše kroz dječje rečenice, nekad nespretne, nekad razoružavajuće iskrene. Ako mislite da vas dnevnik jedne djevojčice ne može natjerati na razmišljanje o vlastitom djetinjstvu, evo iznenađenja – može, i to više nego jednom.

Neki se čitatelji u Osijeku lako prepoznaju – mirisi, igra u dvorištu pod prozorima, odjednom uznemireni škripom podrumskih vrata… Baš ti detalji uhvate vas na prepad jer nisu tu da uljepšaju priču, nego da ju stave u ravnotežu između svakodnevne dosade i stvarnosti koja grize, baš kao komarci u kolovozu. Ako ste ikad zaspali uz tihu buku radija dok roditelji šapću u drugoj sobi, ovaj roman vratit će vas u trenutak kad vam je bilo najvažnije čuti tuđe stope.

Zanimljivo je da Roklicer ne gura ni jednu emociju “pod tepih”. Ponekad se tuga samo na tren pretopi u smijeh, i obrnuto – baš kao u životu kad vas nešto rasplače zato što ste se smijali, ili obrnuto. Onaj tko traži “veliku pouku” mogao bi se razočarati. Ovdje nema velike moralne geste… Ima samo sitnih, ljudskih, koje nešto znače tek onome kome su namijenjene. Nije li to, na kraju krajeva, baš poput svih onih malih obiteljskih tajni o kojima nitko ne govori, ali svi ih nose?

Jedna stvar odskače – iskrenost. Autor ne popuje… On ni ne pokušava biti bolji od svojih likova. Čini se kao da piše za onu verziju sebe koja još uvijek zna napamet miris podruma i zvuk školskog zvona tijekom zračne opasnosti. Ima nešto ljekovito u tome – i za odrasle i za klince.

Možda tekst djeluje jednostavno, ali tek kad izgovorite na glas “tata spava s anđelima”, osjetite težinu koja prestaje biti samo slovo na papiru. To nije ni patetika, ni moraliziranje, nego sumanuta hrabrost života dalje, dok sve oko vas škripi pod težinom jednog dana više.

Naposljetku, ne zaboravite – ako ste danas pročitali ovu knjigu, vjerojatno ćete je još danima pronalaziti u vlastitim mislima, pogotovo dok mirišete kruh, slušate tišinu prije noći, ili prebirate po starom albumu. U tome je njezina posebnost.

Komentiraj