Malo koje djelo za djecu ostavlja tako snažan dojam kao “Leteći glasovir”. Ovo je priča koja ne samo da zabavlja nego i potiče na razmišljanje o mašti, prijateljstvu i važnosti glazbe u svakodnevnom životu.
“Leteći glasovir” prati neobičnu pustolovinu dječaka i njegovog prijatelja dok otkrivaju čarobni glasovir koji može letjeti, a kroz njihovo putovanje djeca uče o snazi mašte, zajedništvu i vrijednosti umjetnosti.
Svaka stranica ovog djela otvara vrata novim mogućnostima i izaziva osmijeh, ali i pitanja o tome što je uistinu važno. Tko zna, možda vas ova priča inspirira da pronađete vlastiti leteći glasovir.
Uvod u lektiru i autora
Znaš onaj trenutak kad uzmeš knjigu misleći “Evo, još jedna za lektiru,” i onda te tekst ščepa za rukav − i odjednom si na nekom čudnom mjestu gdje djeca i glasoviri stvarno lete? E pa, “Leteći glasovir” baš to radi. Prije nego što krenu jurcanje po nebu, malo zavirimo tko zapravo stoji iza ove priče i iz kojeg je književnog ormara izletio leteći instrument.
Autor
Kad god netko spomene Zorana Pongrašića, odmah neki nostalgični osmijeh bljesne − pogotovo kod onih koji su odrastali s njegovim pričama. Pongrašić je vrsta autora koja ti u par rečenica podvali čitav svijet. Ljudi iz knjižnica pričaju kako im djeca često traže još narudžbi njegovih knjiga. Zoran, rođen 1961. u Novskoj, za djecu piše otkad klinac može reći “mašta”, a kritičari ga vole zato što nije odustao ni kad su mnogi rekli “dječja knjiga nije ozbiljna stvar”.
Nevjerojatno je kako u njegovim pričama odrasli zvuče šašavo, a svako dijete kao da ima supermoći. Od “Mama je kriva za sve” do “Djed Mrz” − Pongrašić je sa svakim naslovom pokazao da humor i toplina mogu spasiti dan, čak i kad se stvari uskovitlaju. Možda nije medijska zvijezda, ali među klincima i razrednicima, njegovo ime ima težinu od dobrog odgojnog savjeta. Usput, zabavljao je i odrasle romanima i dramama, no “Leteći glasovir” mu je top među mlađima − ravno u kategoriju “pitaj me što želim čitati prije spavanja”.
Žanr i književna vrsta
“Kaj je ovaj roman, bajka, SF, ili nešto između?” − pitala bi svaka (pomalo zbunjena) učiteljica dok pretražuje ormar u zbornici za još primjeraka. Pravo lice “Letećeg glasovira”? Najlakše: moderni dječji roman začinjen dobrom dozom fantastičnih elemenata. Zvuči kao žanrovska salata, ali zapravo ga baš to čini zanimljivim.
Kod Pongrašića ništa nije skroz obična “priča iz susjedstva”: u ovom romanu mašta ne traži dopuštenje. Prava čarolija? Prijateljstvo i umjetnost furaju turbo-brzinom, odrasli zuje negdje izvan fokusa, a klinci rješavaju probleme korištenjem… pa, raznih nesvakidašnjih metoda (ako vam je leteći glasovir “svakidašnji”, kapu dolje). Znanstvena fantastika? Ima tragova, definitivno – ali puno više kao okus na jeziku nakon trešnjevog sladoleda, nego kao glavna namirnica.
Dakle, lektira? Da, i to za osnovnu školu – ali, realno, radnja i vrijednosti vuku zanimanje i starijih. Ako očekuješ bajku s čarobnjakom, možda ćeš naći modernijeg “čarobnjaka” – kao što je susjed koji popravlja bicikle, ali te nauči gledati iznad oblaka. I kad ti netko iz razreda kaže da je ovo “priča koja se pamti” – ne laže.
Kratki sadržaj

Kad je zagrebačko sivilo prekinuto jednim – ne baš svakodnevnim – letećim glasovirom, stvari su krenule u smjeru koji niti najhrabriji sanjar ne bi nagađao. Zorana Pongrašića nitko još nije optužio da je običan. Ako ste ikad sjeli u tramvaj i maštali kud vas može odvesti notna linija iznad Sljemena, čitajte dalje.
Uvod
U središtu priče su dva dječaka – jedan maštovit, drugi s obje noge na zemlji. Nema tu klasičnih uvoda: odmah upadamo usred kombinacije svakodnevice i fantazije. Grad je pun ljudi s glavom u torbi, a samo oni s najotvorenijim srcem (ili, iskreno, s najviše sreće) nalete na glasovir koji lebdi kao da mu gravitacija nije poznata riječ. Prijateljstvo između dječaka događa se spontano, baš kao što naletiš na najboljeg prijatelja na školskom igralištu bez prethodne najave.
A što je najbolje? Ta leteća klavirska zvijerka zapravo svira boje, mirise i snove, a ne samo note. Neki bi rekli—poput stare Yamaha tipkovnice, ali s najmanje pet dimenzija više.
Zaplet
Nemojte očekivati dosadne šablone s početkom, sredinom i krajem na „pravim mjestima“. Jedan trenutak dječaci istražuju grad, drugi trenutak sudjeluju u – pazite sad – koncertu iznad krošnji. Glasovir neprestano mijenja pravila igre. U tom cijelom neredu, naši junaci shvaćaju da svaki odsvirani ton otvara vrata novim avanturama i izazovima.
Često je to dječja znatiželja na steroidima – gdje svaka ulica može postati ulaz u svemir. Vozili ste tramvajem, a pomislili da bi mogao poletjeti? Ovdje je dovoljno naviti „Let iznad kukavičjeg gnijezda“ na glasoviru i odjednom se nalazite na mjestu gdje Zagreb prestaje biti samo grad, a postaje pozornica čiste mašte.
Neki odrasli, naravno, pokušavaju objasniti glasovir kao privid, štos, fikciju. Djeca, s druge strane, ne gube vrijeme na logiku. Prijateljstvo, povjerenje i trenutci nesigurnosti stalno plešu—ponekad doslovno—oko te magične zvijeri.
Rasplet
Priča ulazi u novu brzinu kad netko iz „stvarnog“ svijeta odluči ukrasti ili uništiti leteći glasovir. Nesporazumi, nesigurnost pa čak i prvi ozbiljniji sukobi između naših junaka sada dolaze u prvi plan. Grad odjednom više nije bezopasan, a nota se pretvara u zaštitni znak slobode.
Dječaci se nađu pred izborom: štititi svoju tajnu ili riskirati i podijeliti magiju s drugima. Zvuči poznato? Pa, tko nije skrivao neku sitnu radost od svijeta? No, Pongrašić tu ne upada u klišej – dopušta djeci da osjete posljedice odluka, bilo slatke, bilo gorke. Glasovir, iako čaroban, postaje simbol odrastanja, hrabrosti i spremnosti da ponekad pustiš ono najljepše svoj djeci u ruke drugih.
Kraj
Epilog nije školski happy end. Leteći glasovir nestaje isto onako misteriozno kako se pojavio—ali ostavlja trag, poput mirisa proljetne kiše nakon što prođe. Prijateljstvo dječaka ostaje, ali obogaćeno time što su zajedno iskusili nešto što većina odraslih nikad neće povjerovati da je moguće.
Zoran Pongrašić ni ovdje ne diže moralni prst: možda je poanta da prava čuda traju onoliko koliko ih vjerujemo. A možda je i malo letećeg glasovira svatko od nas jednom odsvirao, makar i samo u snu. Tko zna… možda se pojavi opet – negdje gdje se najmanje nadate.
Mjesto i vrijeme radnje

Zagreb… Doduše, ne baš onaj Zagreb iz turističkih brošura. Ovdje govorimo o dijelu grada s pomaknutim klincima, škripavim stubištima i vječno umornim liftovima koji često “odmaraju” na krivom katu. Novigradska ulica, recimo, sasvim običan kvart s djecom koja znaju prepoznati zvuk tramvaja i miris friško pečenih kiflica iz obližnje pekare. Nitko ovdje ne nosi kravate prije mature, ali zato svaki klinac zna kako izgleda magla tik iznad Save ili koliko hladan vjetar puše kod mosta u studenom. (Zvuči poznato?)
Vrijeme radnje? Eh, tu postaje zanimljivo. Možda prepoznate onaj osjećaj kad prva duga nakon kiše ozbiljno mami izlazak, negdje pred kraj osamdesetih – u vrijeme kad je Walkman bio cool, a internet je bio samo znanstvena fantastika. Dječaci iz priče žive baš tu: oni balanciraju između školskih zadataka, sladoleda na štapiću i maštovitih eskapada koje su u glavama odraslih izgledale nemoguće. Svaka ulica ima svoju priču, svaki park skriva male tajne, a školsko zvono zvuči poput poziva na novu pustolovinu – pogotovo kad se u ruci nađe letak za glazbenu školu ili kad netko donese neobičan ključ od starog podruma.
Tko se sjeća Pepsi-boja na šiltericama, limenki Cockte i onih nestvarno velikih užina u parku? Autor, Zoran Pongrašić, uhvatio je taj šarm zagrebačkog vremena dok su pločnici još pamtili miris žvaka, a prozori stanova odavali prve znakove večernjih priča. Priča zapravo ne nosi egzaktni datum – svi su dani topli, mirisni, makar glavni junaci ponekad upadnu u pravi zagrebački pljusak.
Nitko ovdje ne nosi sat jer najvažnija pravila određuju – stari bijeli glasovir i neobične avanture koje on donosi. Ako se zapitate kad je ta radnja mogla biti, odgovor je jednostavan: baš u onom trenutku kad povjerujete da su čuda moguća… čak i u najmračnijoj haustorskoj niši usred Zagreba.
Tema i ideja djela

Okej, sad ćemo otvoriti tu famoznu Pandorinu kutiju zvan “tema” i pitati se – što zapravo krije Leteći glasovir osim naslova koji odmah miriši na nešto magično? Ako znate onaj osjećaj kad ostanete budni do kasno jer ne možete prestati razmišljati je li vaš stari klavir doista sretan što ga svako toliko netko dirne – onda ste na pravom tragu.
Kod Pongrašića ništa nije slučajno. Sve je tu, svaki redak, svaki pogled glavnih likova…ne gradi se samo pustolovina, nego i testira djetinja znatiželja. Ovog puta, priča šapće o moći mašte i hrabrosti da vidiš više od ponuđenog. Dječaci – jedan sanjar, drugi skeptik – upadaju u priču s letećim klavirom, ali i s pitanjima: je li normalno sanjati “nemoguće”? Može li glazba stvarno povezati ljude? Pongrašić tu ne drži predavanja s katedre, nego pušta likove da sami pronađu odgovore, i to – ajmo biti iskreni – ponekad s prilično zabavnim rezultatima.
Sad, tko god je mislio da je ova knjiga samo o glazbi i mašti, čeka ga mini twist. Autor šamara predrasude kroz prizmu prijateljstva: stari dobri strah od različitosti, ili nesigurnost kad prva nota zapne. Djelo tjera na razmišljanje i o vrijednosti hrabrosti – kakva koristi od snova, ako nisi spreman ustati u njihovu obranu? Ovdje stupa na scenu glasovir – nije on samo stvar, već simbol svih onih “nemogućih” stvari zbog kojih bolja verzija sebe izlazi na površinu.
Društvo je tu također: Zagreb starih stubišta i mirisa iz pekara, prijatelji koji ili brinu zbog odrastanja, ili izmišljaju vlastita pravila igre. Ali, centralna linija ostaje jasna – Leteći glasovir slavi djetinju upornost, poziva na zajedništvo i uči nas kako prava čuda obično ne traju dugo, ali ostave trag i daju ti snagu da sljedeći put pokušaš nešto još hrabrije.
Možda još ne znate kako zvuči let klavira, ali baš zbog toga djelo ostavlja prostora za vašu vlastitu priču. Ovdje nitko nije samo promatrač…čitatelj je i sam malo pilot, malo pijanist, a puno – dio tima maštovitih likova koji pomiču granice onoga što se čini “mogućim”.
Analiza likova

Ne znam kako vi, ali svatko tko je ikad čitao “Leteći glasovir” barem se na trenutak zapitao — jesam li i ja u tim klincima, u toj zbrci prijateljstva, natruha ljubomore, i kapima snova? Nema šanse da ostaneš ravnodušan, jer Pongrašićevi likovi nisu od papira — oni su ko’ susjedi iz stubišta, samo… malo luđi.
Glavni likovi
E, sada… Ovdje nema “superjunaka” s plavim plaštem, ali ima dječaka koji bi i Supermanu mogli zadati glavobolju. Prvi je Luka — svima poznat tip iz kvarta, sklon maštanju, spreman na ideje s ruba mogućega. Kod njega nijedna rečenica ne završava razumno. On je ona energija na koju i glasovir poskoči.
Pratitelj u tom ludom društvu je Marko. Taj Marko je sav od “kako” i “zašto”, uvijek s nogama na zemlji, pa čak i dok mu stolica ledi prste. Kad Luka sanjari, Marko povlači ručno — ali baš zato su najbolji tandem. Marko nije antitalent za zabavu, samo traži smisao u svakoj (i najluđoj) situaciji.
E sad, tu je (naravno!) i sam glasovir. Zvuči nevjerojatno, ali ovaj instrument postaje pravi, “živi” lik — promijeni atmosferu bolje od promjene vremena u Zagrebu proljeću. Kad svira, nitko ne ostaje isti… pa ni čitatelj.
Sporedni likovi
Bez brige, nije cijelo vrijeme samo duo na sceni! Uletavaju i roditelji — realno, tko nije kao klinac pokušao objasniti mami zašto je baš sada nužno otići na krov zgrade? Ta roditeljska figura pojavljuje se kroz brige, podršku, poneki “ne možeš”, i puno razumijevanja — ponekad.
Tu je naravno i onaj — uvjetno rečeno — zlikovac. U Zagrebu kasnih osamdesetih teško da imaš strip-zlikovce (nema crnih plašteva, samo sive kape i kutne prodavaonice), ali netko svejedno zapapri stvar našim glavnim junacima. Susjedi, poneki učitelj, ili onaj tetak kojeg ljuti buka. Oni nisu karikature, nego mikro-dosezi svakodnevnih prepreka. Svaki ima svoju malu agendu, ali nijedan ne odiše čistim zlom niti posipa šećer po njihovim snovima.
A onda su tu djeca iz kvarta — nečuveno realistični, puni dječje zavisti, ponekad i podrške. Nema tu crno-bijelih razlika; jedan je “onaj tihi”, druga brbljava, neki su više promatrači nego igrači. Svi oživljavaju Zagreb kraja osamdesetih toliko živo da gotovo čuješ škripe papuča po hodnicima.
Odnosi između likova
Zaboravi one kliše veze — “Leteći glasovir” je festival odnosa, uključujući najbolje svađe baš onda kad ti prst sklizne po zabranjenoj tipci! Luka i Marko nisu “slatki prijatelji iz čitanke”, nego likovi koji si idu na živce, smiju se sramotama, izokrenu pravila i onda… svejedno ne mogu bez onog drugog.
Ako ste se ikad natezali s najboljim prijateljem oko slastica, zamislite — ovdje se natežu oko letećeg klavira. Kad dođe opasnost, svi “mali” nesporazumi nestaju brže od prve sladoledne kuglice u srpnju, a oni kidaju ograničenja zajedno. Neprijatelji? Ne traže osvetu, samo žele malo pažnje ili pokušavaju održati red u svom “normalnom” svijetu (roditelji, susjedi… i onaj netko tko sumnja da je sve samo dječja izmišljotina).
Atmosfera među likovima šalta se od natjecanja do suživota, od ljubomore do solidarnosti, i sve zaogrnuto ironijom tipičnom za djecu tog doba (i svakog doba, realno). Nema tu lažnih pomirenja — sve odnose izgrađuju kroz konkretne sitnice: jedan pogrešan ton, jedna kriva odluka ili nekoliko suza koje bi se možda mogle sakriti, ali ostaju u kutu očiju. Glasovir bude zajednička misija, ali i test povjerenja.
Na kraju, kad se priča smiri, ostaje osjećaj da su se svi — i klinci, i odrasli, i taj blesavi glasovir — nekako promijenili. Kao da su svi (osim eventualno one uporne susjede) dobili bar jednu novu boju u svom svakodnevnom akvarelu.
Stil i jezik djela

E sad, zamislite Zagreb kasnih osamdesetih—štikle na pločniku, miris vanilije iz pekare, dječji smijeh i tu i tamo škripavi bicikl. Pongrašić tu atmosferu ne opisuje kao turist iz busa, nego kao netko tko zna gdje najbolje puca loptom na Jarunu. Jezik? Ma, to vam je kao kad klinci izmiješaju sladoled od čokolade i vanilije pa dobijete nešto između—toplo, duhovito i totalno domaće.
Autor ne poteže velike riječi iz enciklopedije, nego šara svakodnevicom. Sjećate se kad ste zadnji put rekli „ful sam zaboravio lektiru“? E pa, likovi su upravo takvi—živi, opušteni, ne kompliciraju. A kad netko sipa foru ili baci „nemoj filozofirat“, ne zvuči naučeno ni izlizano. Luka, Marko i ostatak ekipe pričaju baš kao klinci iz vašeg ulaza ili iz tramvaja na liniji 6.
Osim šarmantnih fraza i realnog koškanja, Pongrašić povremeno ubaci poneki biser—one sitne mudrosti koje zapamtiš jer zvuče kao nešto što bi stari rekao za stolom nakon ručka. Složeno? Nimalo. Zato i klizi to čitanje, čak i onima koji tvrdoglavo odbijaju „čitati išta duže od naljepnice na eurokremu“. Ritam rečenica skače—kratke, duge, živahne, pa onda opet neka domišljata igra riječima.
I sad jedna mala tajna (nemojte dalje prepričavati): tu i tamo izleti nešto što bi suvremeni klinci nazvali cringe, ali gle, baš to daje šarm i toplinu cijeloj priči. Ništa ne zvuči kao da je slučajno zalutalo iz dosadne školske lektire. Stil? Baš pogodan za one koji vole čitati na glas bratima, sestrama ili iz dosade kad nestane Wi-Fija.
Nije ni čudo što stariji ponekad škicnu preko ramena kad djeca pročitaju stranicu više. Pongrašić osim jezika priziva osjećaje—kad Luka prvi put dodirne „leteći glasovir“, čitatelj skoro da osjeti hladno drvo tipki ispod prstiju. Ukratko, ni tekst ni jezik „Letećeg glasovira“ ne pokušavaju biti nešto što nisu. Oni su skroz svoji—pomaknuti, razigrani, s dovoljno srca da svakog natjeraju da na kraju priče proguta knedlu.
Osobno mišljenje i dojmovi o djelu
Ne znaš što je pravi šok dok ne uhvatiš sebe kako usred lektire zapravo uživaš. Da, “Leteći glasovir” uspio je izvući taj nevjerojatni osjećaj nostalgije čak i iz onih koji misle da su odrasli imuni na magiju dječjih romana. Bilo je trenutaka kad je čak i najracionalniji čitatelj morao priznati – Pongrašićeva priča potpuno rastura barijere između dječjeg i odraslog svijeta.
Priznajmo, knjiga nije tipična “lektira”. Nema zamornog ponavljanja, nema suhoparnog gledanja na svijet. Atmosfera Zagreba osamdesetih donosi posebnu aromu – malo prošlosti, malo asfalta, malo šećerne vate i puno maštovitih ideja. Neki detalji, poput tih vječno škripavih stubišta i onog glasovira koji, kako stranice prolaze, iz običnog predmeta prerasta u srce svake avanture, drže pažnju i kad bi najradije zbrisali s knjigom pod ruku u park.
Zoran Pongrašić je u stanju u jednom pasusu podvaliti suptilnu šalu koja prolete ispod radara, ali ostavi trag. Kad Luka i Marko raspravljaju o smislu snova – baš se osjete njihove brige i smijeh, bez lažne dramaturgije. Ti si i ti u toj priči: jednom sumnjaš, drugi put vjeruješ baš svemu. Tko nije bar jednom kao dijete pomislio da glazba može sve popraviti?
Ono što najviše iznenadi jest koliko djelo zapravo grli razlike među ljudima. Likovi ne zvuče kao da su iskočili iz nekih ordinara knjiga, već podsjećaju na stvarne susjede iz djetinjstva – malo luckaste, malo tvrdoglave, ali uvijek spremne pomoći. Glasovir možda nestane na kraju, ali ona toplina, nježna nelagoda i taj osjećaj da si otkrio nešto bitno o sebi i drugima – to ne mogu pobjeći iz glave još danima.
I, za kraj, stvarno zapneš na toj zadnjoj slici: dijete i prijatelj, tišina i sjećanje na glazbu koju si čuo samo jednom. Treba li uopće išta više reći o “Letećem glasoviru”? Tko ga pročita – tu glazbu čuje još dugo, čak i kad se stranice zaklope.