Graničari Kratki Sadržaj – Analiza Lektire

14 rujna, 2025

|

Mato Tadić

Malo je igara koje su ostavile tako dubok trag u djetinjstvu mnogih kao što su Graničari. Ova dinamična igra već generacijama okuplja djecu na školskim igralištima i dvorištima, potičući timski duh i brzu reakciju.

Graničari su popularna ekipna igra u kojoj dvije suprotstavljene ekipe nastoje izbaciti protivničke igrače gađanjem loptom, dok istovremeno štite vlastiti prostor i surađuju kako bi pobijedili.

Pravila su jednostavna, ali svaka partija donosi novo uzbuđenje i priliku za razvijanje spretnosti. Onaj tko želi saznati zašto Graničari nikad ne izlaze iz mode, pronaći će ovdje odgovore na sva pitanja.

Uvod u lektiru i autora

Znaš onaj trenutak kad ekipa zaboravi na mobitele jer je započela partija Graničara? E pa, baš tako se lako zaboravi da ova igra ima debelu književnu pozadinu—i da ne postoji bez autora koji nam ju je ugradio u djetinjstvo.

Autor

Stipo Tomić, ime koje možda nećeš naći na reklami za detergente, ali se zato probio kroz razrede i lektire diljem Hrvatske. Rodom iz Slavonije, Tomić voli opisivati sasvim obične trenutke—one kad cijelo dvorište odzvanja smijehom, netko kuka zbog ogrebanog koljena, a uvijek postoji netko tko, naravno, ‘nije bio dotaknut loptom’. Da, uvijek!

Njegove knjige često mirišu na školsku prašinu i zvuče kao povici iz dvorišta, što dovoljno govori o načinu na koji pristupa pisanju. I dok neki pišu epske sage od sto poglavlja, Tomić svojima daje šarm svakodnevice. Često ga svrstavamo u red one “domaće, zavičajne literature”—znate ono, sve na prvu, bez puno filozofije, a ipak te ulovi za srce kao starinski album s obiteljskim fotkama.

Možda ga nećeš vidjeti na filmskim premijerama, ali njegova su djela obavezni sadržaj na listama osnovnoškolaca. Neki klinci kad čuju ime, tek slegnu ramenima—ali do kraja teksta, netko se sjeti da mu je to priča odigrala najjaču partiju ljeta.

Žanr i književna vrsta

E sad, kad bi Graničari bili neki Marvelov blockbuster, rekli bismo da žanrovi frcaju na sve strane… Ali u stvarnosti, priču smještamo među dječje pripovijetke. Sve se vrti oko jednostavnih, poznatih situacija—onih u kojima se prepoznaju klinci iz svih kvartova, od Dalmacije do Zagorja. Zamiriši školsko igralište, čuješ domara koji viče “Pauza je gotova!” i shvatiš da priče kao ova ne stare.

Ovdje nema zmajeva ni čudovišta, ali ima onih ‘pravih’ napetosti—tko će prvi dobiti loptom, tko laže da nije bio izbačen, tko će prvi treptnuti kad se odlučuje je li igrica gotova. Ovakve pripovijetke miluju nostalgiju i prirodno se ubacuju u lektirne popise, pored klasika poput Kušanovog Koka ili Brlićeve Lovrakove ekipe.

Kratki sadržaj

Što je zapravo Graničari? Da, znamo—igra iz djetinjstva, ali i priča koja s lakoćom vraća mirise školskog dvorišta i onaj osjećaj zajedništva kad tim u istom trenu postane i ekipa i obitelj. Stipe Tomić ovdje ni ne pokušava složiti veliku filozofiju. On jednostavno pusti djeci da budu djeca… a čitatelju da ponovno pronađe izgubljenu iskru igre.

Uvod

Priča Graničari obično počinje praskom školske zvone. Djeca izlijeću van, knjige se ostavljaju u torbama—vrijeme je za fizički obračun s dosadom. Na jednom betonskom terenu, Stipini likovi diskretno mjere protivničke poglede; lopta je u rukama, a pravila se dogovaraju „usput“. Većina rasprava zvuči poznato svakome tko je barem jednom na igralištu zaboravio sve brige. Ima tu i šale, i podrugljivih komentara (onaj „ajde, ti nisi nikad pogodio nikog!“ klasik nikad ne izlazi iz mode). Atmosfera? Pun pogodak—tko ne osjeti lagani grč u trbuhu kad je na redu, vjerojatno nikad nije zaigrao.

Zaplet

E, sad dolazi pjesma i ples. Nakon što su podijeljeni u dvije ekipe (nikad po imenima, uvijek „moji“ i „njihovi“), kreće akcija. Vidiš kako pojedini likovi iz Stipine priče dijele mudre savjete („pazi na Petra, on ima najjači šut!“), dok oni mlađi u ekipi pokušavaju pronaći skrovište između dvije crte. Lopta leti, prašina se diže, a napetost raste. Nekad padne i poneka suza, definitivno padne smijeh, a često netko zaboravi da je „van igre“ pa potajno pokuša još jednom pretrčati granicu. Eto, život u minijaturi!

Rasplet

Sad ulazimo u zonu gdje se emocije intenziviraju. Timovi su prorijeđeni, glasovi postaju dublji—oni koji su ostali još uvijek razmišljaju kad riskirati trk preko crte, kad čekati. Mlađi često gledaju starije tražeći znak, a neki se, usprkos svemu, stisnu i zapravo odvaže. Osjeti se i to rivalstvo (ali ono zdravo, s mirisom prašine, ne „sportsko mržnje“). Jedan zadnji pretrčava granicu, izbjegava let loptom za dlaku i uspijeva—kolektivni urlik i smijeh! Eto ti malog trijumfa i lekcije u isto vrijeme.

Kraj

Ali čekaj, nije to kraj tipa „kraj svijeta“—više onaj što stigne kad se netko u priči sjeti da uskoro počinje nastava. Povremeno se pronađe izgubljena kapa ili starinska gumica za brisanje negdje u travi, a ekipa već ispred škole razrađuje novu strategiju za sljedeći dan. Nema patetike; svi na kraju osjećaju onu sitnu pobjedu što ostaje u džepu, bez obzira kako je igra završila. Tako bismo svi voljeli pamtiti školske dane—iako, kad padne kiša, prizori Graničara postaju tek nostalgični podsjetnik koliko malo treba za pravu sreću.

Mjesto i vrijeme radnje

Daj da pogodim—ako ste nekad igrali graničare, šanse su ogromne da vam prvo padne na pamet školsko dvorište pune prašine od stare nogometne lopte (osim ako netko iz razreda nije slučajno donio novu, a znamo kako rijetko je to bilo). Cijela ekipa istrčava van čim zvono prozvoni za veliku pauzu, pa nije ni čudno što su granice te improvizirane igrališne “arene” najčešće crtane tenisicama po onom betonu koji ljeti miriše na vrućinu.

Mjesto radnje obično je ono tipično školsko igralište iz devedesetih—pločniku pola otrešenom, pola zakrpanom, s linijama koje su više puta popravljane nego što su školske klupe izgrebane anonimnim imenicama i sitnim crtežima. Ako ste imali sreće, igrali ste i na travi, ali tu je bilo svakakvih minskih polja: rupa, žica, zalutalih maslačaka… pa je ipak beton bio sigurnija opcija.

Vrijeme radnje? E, to je tek priča za sebe. Najčešće, velik odmor, kad minuta traje kao vječnost – dok god učitelj ne vikne “Svi natrag!” Ljeti, kada je sunce najsnažnije, znoj kapa niz leđa, a ekipa se koleba između dvoboja i hlada pod jedinim stablom koje baca sjenu na betonsku arenu. Zimi, najhrabriji zaigraju u debelim jaknama, s crvenim nosovima i prstima, ali ponos zbog pogotka uvijek ugrije brže od termosice s čajem. Na ponekim malim mjestima i kvartovima, prava natjecanja graničara događala su se i vikendom, kad je vrijeme bilo rezervirano baš za ekipu i neke mini turnire koje su najčešće sudili najpravedniji od starijih iz susjedstva. Zanimljivo, kao da je vrijeme tada usporilo—igre su trajale duže, a svaki pogodak dobivao vrijednost kao gol u završnici prvenstva.

I sada, kad dovodimo temu u blizinu književnosti i lektire, lako je povezati točno određene slike i mirise s pričama. Zamišljeni mali kvart, prašnjavi školski kut, neka anonimna mjesta s ucrtanim granicama—sve su to detalji iz svakodnevice koje Tomić i slični autori utkaju u priče, pa ih djeca čitaju kao da su o njima samima. Nitko nije ostao imun na taj trenutak kad sunce zalazi, igra završava, a prva rečenica zadaće glasi: “Mjesto radnje je naše školsko igralište…”

I naravno, nije svaki dan bio isti—ako pada kiša, igra se prebacuje u hodnik (dok vas teta čistačica ne potjera), a zimi ispred škole ni ledena bura ne može zaustaviti ekipu. Upravo taj miks svakodnevice, spontanosti, kreativnosti i osjećaja pripadnosti daje mjesto i vrijeme radnje koji čine graničare toliko prepoznatljivima – kako na terenu, tako i između korica knjiga.

Tema i ideja djela

Ajmo biti iskreni—Graničari nikad nisu samo igra, zar ne? Djeca (i svi oni koji se još uvijek znaju “igrati”) zapravo traže nešto više od trčanja za loptom. Tamo, na školskom igralištu, puno je više na kocki nego što vanjsko oko vidi. Ideja djela zapravo sjaji kroz male pobjede, poraze i svaki onaj “još jedna partija!” zatražen prije zvona. Nema tu punih tribina ni slavne statistike, ali baš zato—emocije u toj prašini djeluju kao najvažnija stvar na svijetu.

Djelo gradi atmosferu u kojoj nema mudrovanja ni dugačkih govora—pravila su jasna, odmah postavljena. Motiv glavnih likova? Uhvatiti trenutak slobode, osjetiti timsku snagu, nekad i zadirkivati suparnike, ali mahom graditi male saveze koji traju i izvan igrališta. Nasmiješeni pogledi među suigračima, ili onaj “dogovor ispod glasa” za vrijeme igre—tako se gradi prava priča.

Stipe Tomić, u svom tipu naracije, samouvjereno izbjegava prenemaganja. Piše direktno, kako i priliči tematici igre. Doslovno osjetiš svježinu zraka i napetost trenutaka kad piše o rivalstvu i prpošnosti djece—pa si na tren opet na onom igralištu, s patikama punim prašine, bez ikakve brige za kasnije.

Često zapneš razmišljati: Zašto baš ova igra ostaje tako živa u memoriji? Možda zato što naglasak nije na velikim dramama, nego na jednostavnim vrijednostima—prijateljstvo, spretnost, snalažljivost i hrabrost kad dođe trenutak za odlučujući potez. Nisu svi junaci moraju biti najbrži ili najjači—ponekad pobjednik postane onaj tko se u pravom trenutku nasmije ili doskoči suparniku.

Graničari životu daju još jednu dimenziju: podsjećaju nas da su male svakodnevne borbe zapravo najzanimljivije. Djelo vuče inspiraciju iz tog osjećaja—jer, ruku na srce, tko se ne sjeća napetosti kad lopta proleti tik kraj tebe dok svi dišu kao da je to finale Svjetskog prvenstva?

Analiza likova

Nije lako zaboraviti djecu iz Tomićeve priče o graničarima, zar ne? Lica su dio svakodnevice svakog razreda—osim kad nestanu kad dođe vrijeme za kontrolni iz matematike. Pa, tko su zapravo ti hrabri kapetani i njihova šašava družina?

Glavni likovi

Kad netko spomene Graničare, prvo lice koje iskoči pred oči većine čitatelja je – Lovro. Zna on ponekad šutjeti, ali kad otvori usta, pola škole zastane da ga čuje. On je “kapetan” ekipe—nije mu prvi put vladati terenom ni rješavati sporove oko “bio sam na liniji!” I da, uvijek zna gdje je lopta, čak i kad ona misteriozno “nestane” preko ograde kod susjeda.

Njegova tajna desna ruka? To je Sanja, možda prva u matematici, ali i prva kad treba nekome brzo pokazati tko je glavni u obrani. Ima savršeno tempiran pogodak i obavezni flaster na koljenu od prošle partije… jer, naravno, “to nije ništa.” Ljudi ju ponekad podcijene, pa se onda iznenade kad dvaput izbori prečko za svoju ekipu i digne moral do plafona.

Tu je i Petar—ajme, njemu je ruka poput praćke. Ako ne paziš, dok trepneš, možeš završiti na klupi, s pitanjem “Di je meni prošla lopta?” On je onaj tip koji će na klupi sjesti baš kraj tebe sa sendvičem i nasmijati te, čak i kad si tek ispao iz igre.

Nevjerojatno je koliko su ti “glavni” vješto uhvatili osjećaj skupine koja živi za petminutnu slavu na asfaltu. Svaki ima svoj mod igranja, svoje strahove i – naravno – rituale (netko nosi sretnu majicu, netko uvijek pjeva prije ulaska na teren). Svatko tko je prošao osnovnu školu u Hrvatskoj prepoznat će barem tri lica iz svojega razreda ili ulice.

Sporedni likovi

Nisu svi rođeni za naslovnicu – a ni za zadnje minute utakmice. Možda se netko u tijekom čitanja pita, “Što je s onim curicama sa strane?” ili “A gdje je onaj tip što stalno zapisuje tko je ispao?” Eto, ima ih više nego što mislite.

Mihaela možda nikad ne uleti prva na loptu, ali uvijek ima prigovor kad netko prije vremena napusti “granice”. Nevjerojatan talent za spoticanje o vlastite tenisice – ponosno ističe svoje stare Startasice, čak i kad su totalno izlizane. I, uvijek se čuje njezin komentar dok ekipa raspravlja oko rezultata – prava kraljica “mirotvorstva”.

Anđelo je onaj koji pamti SVE. Koliko god puta ekipa promijenila raspored ili mjesto igranja, kod njega je zapisano “u mozgu”. Često se pojavljuje s nalivperom i papirom (ili žutim bilježničkim blokom, što kaže učiteljica), spreman zapisati tko igra, tko je danas “ozlijeđen”, pa čak i statistiku pogodaka (“četiri zaredom, rekorder, ne zaboravi!”).

Ekipa na klupi je mala galerija likova—neki su tu zbog društva, drugi navijaju kao da je finale Lige prvaka, treći samo čekaju red za sendvič. Ponekad ih više zanima tko ima “neravniju” loptu nego koja ekipa vodi.

Bez ovih “usputnih” junaka, priča bi bila poput praznog igrališta u kolovozu—dosadna i pretiha za bilo kakvu zabavu. Baš svakome je pronađeno mjesto, makar stajali na rubu “granice” ili domišljato domišljali nove načine za zafrkanciju.

Odnosi između likova

Za sve koji misle da su odnosi u igri jednostavni – varaju se. Odnosi među likovima u Graničarima više su kao – kako da kažemo – prometni čvor u ponedjeljak ujutro. Ponekad eksplodiraju, ponekad se riješe uz “ajmo ispočetka”, a najčešće se svode na suptilne čarke, tajna savezništva i pokoju nenadanu podvalu (po mogućnosti baš kad sudac ne gleda).

Lovro i Sanja znaju surađivati (bar dok ne dođe do kile bombona, onda svatko igra za sebe), ali upravo se ta lagana “trzavica” itekako vidi kad se dijeli zadnji napad ili posljednja prilika za pobjedu. Čuje se kad ekipa krene s “Ajde, pusti nju ovaj put!”, a njih dvoje kolutaju očima jer znaju da će za tjedan dana ponovno biti sve ispočetka.

Petar i Anđelo? E, njihova kombinacija iskustva i bilježničkog “redarstva” često znači da se satnica igranja produžuje dok se ne slože oko pravila. Nije rijetko čuti njihovo “ajde, dogovorimo se” koje nekako prelazi u smijeh (ili dobru svađu, ali bez zamjeranja – znate već kako to ide).

Na tribinama, Mihaela povezuje i svađa, lagano balansira energiju među “navijačima” i motivira ekipu kad sve upadne u malu krizu. Kad netko dobije “crtić” (da, ovdje se i to dogodi), uvijek je tu da ponudi posljednji bombon ili utješi riječima: “Sljedeći put, to je sigurno tvoj dan”.

Ako gledamo širu sliku, sve te male napetosti i zaigranosti tvore ono što ovu priču i ovu igru čini nezaboravnom. Nigdje ne piše da će netko završiti kao najbolji igrač, ali svaki odnos – od tajnog savezništva do besmislene prepirke oko crte – ostaje zauvijek s njima. I, stvarno, tko može zaboraviti osjećaj kad ekipa, makar sva zavađena, izvali zajednički “E nije fer!”? Ako ste ikad bili dio takve ekipe, znat ćete o čemu govorim.

Stil i jezik djela

Nema tu puno filozofije—Stipe Tomić piše kao da prepisuje emocije s klupe za vrijeme velikog odmora. Jesu rečenice duge? Nisu. Kratko, jasno, kao zvižduk nastavnice kad alarm zvoni za igru. Sve je izravno, iz trbuha, pa taman kad očekuješ neku sterilnu lektiru, Tomić ubaci sočnu repliku, pošalicu ili malu zafrkanciju među likovima. Tko nije čuo “Daj brže, izgubit ćeš nam sve!” ili “Ajde, Petre, sad je red na tebe”, kao da nikad nije trčao iza škole.

Zvuči poznato? Tomić ne glumata. Nema patetike ni uzvišenih govora, već izrazi kakve bi čuo u dvorištu ili kuhinji dok mama viče da ručak hladi. Uzmi, recimo, Lovru: on nikad ne koristi riječi poput “pokušavam”, on jednostavno ide na gol, pa što bude. Sanja će ponekad tiho opsovati ispod glasa kad promaši loptu — nikog to ne šokira, jer svi znaju da su graničari male borbe, a riječ-dvije začinskog jezika samo podiže atmosferu.

Govore li likovi književno? Daleko od toga. Tu se sve vrti oko fraza koje znaju svi klinci, bez maski ili pretvaranja. Riječi lete, tempom igre, i nema mjesta za neodlučnost. Ako Netko krene okolišati, društvo ga odmah provali i igra se nastavlja kao da ništa nije bilo!

Neki profesor možda bi zamjerio Tomiću što mu stil nije “duboko literaran” (što god to značilo), ali za klince—i one koji se još osjećaju tako—baš karakterno pristaje. Svatko tko otvori ovu priču može, ako zažmiri, gotovo čuti buku s igrališta, onaj specifičan žargon i ponekad zaigrane, ponekad trpke riječi što prate let lopte.

Na kraju, jezik u “Graničarima” nije samo sredstvo, nego i ekipa za sebe. On vozi radnju, vuče emociju i podsjeća svakoga tko se ikada bacao po betonu za loptom — hej, ovo je bilo naše djetinjstvo. Nitko ne mora glumiti ozbiljnost tamo gdje u igri caruje jednostavnost i veselje pravih riječi u pravo vrijeme.

Osobno mišljenje i dojmovi o djelu

Već na prvoj stranici „Graničara“ osjeti se miris školskog dvorišta—ako itko zna kako izgleda prava djetinja strast, Stipe Tomić to natakne u rečenicu tako da se voliš vratiti još koja godina unatrag. Likovi ne filozofiraju previše, i dobro je tako; nekad zanosić’ sjećanjima, čitatelj pronađe vlastite zgode zametnute među redovima, gotovo kao kad prevrćeš stare sličice u dnu ladice.

Što je posebno? Tomićov humor ponekad gricka poput kisele bombone—ni preoštar ni sladak. Osim toga, iz iskustva mnogih (pozdrav svima koji su bar jednom izvadili modricu iz graničara), ovdje nitko nije pravi gubitnik. Onaj osjećaj kad si posljednji „na crti“, a ekipa sa strane navija kao luda, Tomić je pretvorio u literarnu panoramu male, ali važne pobjede.

Atmosfera nije samo igra—već tu i šum busenja, naleti uzbuđenja, a sve to zabundano u kratke, jasne dijaloge. Čitatelj lako zaboravi da lista stranice, a ne promatra pravi meč iza škole. Kad jezik klizi tako prirodno, smijeh (ili knedla u grlu) dođe kao usputna nagrada. U nekim trenucima, priznao bi i najtvrdoglaviji odrasli: netko je ulovio onaj osjećaj „nema kraja igri, sve dok zvono ne prekine san.“

Tko god traži savršeno ispolirane junake—nema ih! A baš zato se vjeruje svakom obratu i svakoj podvali između redova. Čak i negativac iz razreda djeluje draže nego u stvarnosti. Ona stvar zbog koje djeci ove pripovijetke ostanu u sjećanju nije mudrost, već onaj čisti, nepatvoreni gušt koji izbija iz svake rečenice.

Zanimljivo, dosta nastavnika koristi „Graničare“ kad želi postići da cijeli razred pročita lektiru bez prevrtanja očima. Djeca priznaju: sve djeluje kao da je pisano za njih, a ne za odrasle. A odraslima se potajno krade osmijeh. Tomić očito pamti kako se igra izvan fokusa odraslih—ono kad su pravila važna, ali smijeh vrijedi duplo više.

Komentiraj