Glorija Kratki Sadržaj – Analiza Lektire

14 rujna, 2025

|

Mato Tadić

Kako jedno djelo može promijeniti pogled na svakodnevicu i odnose među ljudima? Upravo to nudi drama “Glorija”, čije su teme i likovi ostali aktualni unatoč vremenskoj distanci. Mnogi se pitaju što je to u njezinoj priči toliko snažno da i danas izaziva zanimanje.

Glorija je drama o mladoj ženi rastrganoj između osobne slobode i društvenih očekivanja, kroz koju autor propituje granice žrtve, ljubavi i tradicije u zatvorenoj zajednici.

Svaka rečenica ove drame nosi težinu odluka koje oblikuju sudbine, a upravo u toj napetosti krije se razlog zašto Glorija ne prestaje intrigirati nove generacije čitatelja i gledatelja.

Uvod u lektiru i autora

Znaš ono kad uzmeš knjigu koju „moraš“ čitati za školu, pa očekuješ dosadnu tlapnju o nečijim tužnim sudbinama? „Glorija“ te ove sezone iznenađuje… i čak malo provocira. Ovdje nećeš naći klasično moraliziranje nego priču koja otkida okove i usput se poigrava zadom zadnjih granica o ljubavi i žrtvi.

Autor

Ranko Marinković. Evo lika kojeg bi se mnogi Splićani sjetili kad spomeneš stare gradske kavane, miris papira i dramatiku svakodnevice. Marinković nije samo pisac—on je bio pravi promatrač ljudi, očaran detaljima iz ulične vreve Dalmacije i šire. Rođen u 1913. na Visu (ok, možeš već čuti galebove), godinama je pisao priče, eseje, ali kazalište ga je najviše doma zvalo.

Njegova djela često su nosila upliv ratnih trauma, traganja za slobodom, ironije koje prosječni čovjek teško podnosi. Čuo si za „Kiklopa“, možda si škicnuo i „Ruke“. Ali „Glorija“? To je posebna priča—i za njega i za domaću književnost. Marinković je volio u svoj tekst ubaciti jezične vragolije i pokazati ljudske maske; zato ga profesori obožavaju, a neki klinci ga psuju pred maturu.

I, znaš onu pošalicu da moraš biti malo filozof i dosta dramatičan za splitsku fjaku? Eto, Ranko je tu atmosferu spremio između korica bolje nego itko.

Žanr i književna vrsta

Neka ti ne padne na pamet “Gloriju” strpati u ladicu obične ljubavne drame. Ovdje imaš čisti komad psihološke drame—ali one koja stiska prostor i izbacuje likove iz zone komfora. Drama je, jasno, književna vrsta: pišu se didaskalije, dijalozi lete kao teniske loptice, a svaki pogled nosi težinu.

No, kad gledaš „Gloriju“ na sceni, stvar je daleko od mirnog sjedenja. Kažem ti—sve je nabijeno tenzijom. Psihološka drama ovdje znači da je svaki lik u vlastitoj borbi, često protiv nevidljivih neprijatelja (čitaj: svoje savjesti ili tradicije). Ako si ljubitelj trilera gdje se ne puca, ali ti srce lupa od rasprava, nećeš ostati zakinut.

Zanimljivo, u domaćim kazalištima „Glorija“ se često iznova interpretira—redatelji se igraju kontrastima između stare crkve i nove ženske slobode, a publika se nakon predstave šulja kući šutke, kontajući vlastite bitke.

Ovo nije samo komad o ljubavi ili vjeri—riječ je o sukobu starih i novih svjetova, a ako si itko tko je barem jednom „eksplodirao“ između očekivanja i želja, ova drama zvučat će ti poznato kao glas s juga usred bifea na pijaci.

Kratki sadržaj

Ako ste ikad pomislili da je drama “Glorija” samo još jedna obiteljska sapunica — e, grdno ste se prevarili. Ovdje nam Ranko Marinković servira nož na tanjuru društvenih normi, sve s domaćeg stolnjaka i uz puno unutarnjih borbi. Kroz ovu sekciju, bacamo brzi pogled na što zapravo muči Gloriju, kako stvari krenu po zlu i tko na kraju (ne)slavi.

Uvod

Glorija — mlada žena, čvrsta kao stijena, ali i ranjiva k’o ranjeni sokol. Netko kaže: važna je za zajednicu. Netko drugi šapće iza leđa da unosi nemir. Već u prvih nekoliko scena, Marinković nas navlači na konce svoje igre: svećenik Fabijan domaćin je progresivne misli, Glorija žudi za prvim pravim korakom izvan kalupa, a ceeeeela zajednica zuji kao košnica — svak’ s mišljenjem, i nitko ne zna tko zapravo vodi igru.

Unutra se uvlači osjećaj gušenja, a svaki dijalog gradi zid i most u isto vrijeme. Zamišljate li prostor – vidite crkvu, sjenovite hodnike, poluprazne trgovine i… pokoji susjedski pogled s prozora, baš dok Glorija prolazi.

Zaplet

Da, da, ljubav ima prste u svemu. Fabijan nije samo svećenik – jednom je bio čovjek pun strasti, a s Glorijom budi i ono što crkvena vrata ne vole. U tren oka, obični dani postaju minsko polje — tihi pogledi, prešutne optužbe, neki stari dugovi izviruju iz prošlosti. Naravno, svi znaju za sve – ali, zna li tko zaista Gloriju?

Zaplet raste dok Glorija pokušava pronaći svoj glas. Ona nije tipična “junakinja” iz lektire; svaka njena odluka ima težinu, pogotovo kad je društvo stegne kao korzet. Ovdje se ne radi samo o ljubavi; radi se o pravu na izbor, na bunt, na još jednu šansu ili barem čist zrak u skučenoj sobi.

Sitnica inicira kaos — vjerujte na riječ — jedno pismo, jedan susret, škripa podova. Marinković tanji granicu između privatnog i javnog, prošlog i sadašnjeg, a publika – armija svjedoka s partera – ne zna bi li pljeskala ili spuštala pogled.

Rasplet

Sve u “Gloriji” ključa do točke pucanja. Iluzija sigurnosti raspada se kad likovi pokažu prave maske. Glorija, ionako na rubu živaca, suočava Fabijana sa surovom istinom — no njih dvoje nisu jedini uznemireni. Zajednica lagano puca po šavovima, svi tragaju za razlozima, a ispod površine vrije stari, neizgovoreni konflikti.

Marinković nam tu i tamo podvali koju crnu šalu, pa kad Glorija odluči promijeniti svoj put, nije jasno je li riječ o slobodi… ili bijegu. Svaka odluka vuče lanac posljedica, zveckaju priče i na korzu i uz peć. Rasplet ne donosi olakšanje – donosi nelagodu, možda i pokoju suzu… svi, priznajmo, znamo kakav je osjećaj kad te mjesto na kojem si odrastao više ne prepoznaje.

Kraj

Za kraj, ništa bombastično… ili možda baš zato – sve što se treba dogoditi NIJE veliko. Glorija odlazi. Nema fanfara, nema vatrometa, samo tišina koja govori više od cijele drame. Odlazi s dostojanstvom, ali i tragovima borbe koja je ostavila ogrebotine u svima — i Fabijanu i zajednici.

Ovdje finale ne nudi utehe. Nema nevinog povlačenja zastora za sretan završetak, već rasteže pitanje svima nama: Tko će biti sljedeći na testu hrabrosti? Dugo nakon zadnjeg retka “Glorije”, ostaje onaj osjećaj praznine koji vas tjera da procijenite vlastite odluke — baš kao što ste možda jedne noći šetali splitskom Rivom pitali se: Jesam li ja netko tko odlazi ili ostaje?

Mjesto i vrijeme radnje

Zaboravite sjaj metropola—Glorija ne bira Pariz, Rim ili Zagreb za scenu svojih unutarnjih oluja. Radnja se talasa u malom, primorskom mjestu, onom tipu grada gdje svaka uličica ima svoju priču, a svaki prozor zna više nego što bi trebao. Šapat mora, vonj starog kamena, ljetne sparine i težina tišine nakon pobožnih nedjelja—sve to boja scenu duboko lokalnom atmosferom, koju bi domaći stanovnici vjerojatno mogli prepoznati žmirećki.

Vrijeme? E, tu nema digitalnih satova ni brujanja tramvaja u zoru. Sve odjekuje negdje u drugoj polovini 20. stoljeća—dovoljno daleko da je tradicija još uvijek kraljica, a društvena pravila zvone jače od zvona na crkvi. Ratovi su prošli, ali sjene su još svježe, šaptom prolaze kroz odnose i nesigurnosti likova. To je ono vrijeme kad su kava i trač bili sveprisutni, a žene često morale skrivati svoje snove ispod tanjura s kolačima.

Zanimljivo, nema tu visokih nebodera ni bučnih kafića. Crkva dominira krajolikom, trg je stara razglednica, a kuće su toliko blizu da mirisi svježe pečenog kruha ishlape iz jedne pekare ravno na prozor župnog doma. Svečanosti, mise i pogrebna zvona određuju ritam. Ponekad imate osjećaj da vrijeme ne teče nego se okreće u krugovima, baš kao što to rade stari satovi na zvoniku.

Premjestite priču u veći grad—izgubila bi ono nešto. U maloj sredini svaki nesporazum, svaki pogrešan pogled ili šapat, nosi težinu tektonskog poremećaja. Glorija živi i diše zajedno s kamenitim ulicama i pogledom na pučinu, gdje more tjera likove da preispitaju vlastite granice, ali im ne dopušta da pobjegnu od zajednice.

Vrijeme radnje nije posve zacementirano datumima, što daje posebnu draž—svatko ga može smjestiti na rub svoga sjećanja o malim mjestima: onima gdje radoznali pogledi znaju svakog gosta, a rasporedi zvona i ručkova kroje sudbine pojedinaca.

Tko zna, možda ćete, šetajući starim primorskim gradićem, naći kutak u kojem je cijela Glorijina borba začeta—ili vas tek čeka da se poput eha vrati kroz kamene prolaze, baš kad pomislite da ste sami.

Tema i ideja djela

Pitate se što zapravo skriva “Glorija”? Nije ovo samo još jedna školska lektira iz kategorije “pročitao i zaboravio”. Ovdje radnja žulja kao kamenčić u cipeli – pokušavaš hodati, ali stalno te nešto podsjeća da moraš stati i zamisliti se. U središtu svega? Glorijina drama između vlastitih snova i kolektivne (ne)slobode.

Glavna tema vuče poput južine: sloboda pojedinca nasuprot nepopustljivim društvenim pravilima. Možda zvuči poznato – svi znamo taj osjećaj kad ti netko kaže “to se ne radi” ili te gleda preko ramena. Baš se zato i danas čita ovo Marinkovićevo djelo po kazalištima Istre ili Dalmacije. Šušur oko toga što smiješ reći, a što trebaš prešutjeti, ovdje dolazi na naplatu svakim dijalogom, svako malo.

Ali, nije stvar samo u slobodi. Tu je i jasna nit žrtve – obiteljska očekivanja, pritajeni pritisci okoline, pa i svećenik Fabijan koji nosi svoj bunt poput kape na kiši. Njihove male revolucije, šutnje, naizgled besmislene sitnice, sve to gradi ideju drame: gubici nisu uvijek spektakularni, često izgledaju kao odustajanje od samih sebe.

Ono što osobito odskače – a redatelji to koriste kao joker – jest unutarnji svijet likova. Glorija se ponekad ponaša kao da živi u tuđoj priči, svako njeno “da” zapravo je podsvjesno “ne”. Marinković servira unutarnje borbe na pladnju; evo ti, gledaj, što bi ti učinio? Osjetiš pritom i miris mora, i prašinu sa starih klupa – sve to životno, vrlo lokalno, ali s univerzalnom porukom. Nije tajna, rijetko koje domaće djelo tako zaviri pod masku svakodnevne pristojnosti.

Ajmo biti iskreni – tko nije barem jednom pomislio kako bi bilo pobjeći iz vlastitih okvira? “Glorija” nije priručnik za to, ali nudi priču koja nam svima “sjedne” kad treba hrabrosti uhvatiti se u koštac s tradicijom i vlastitim slabostima. I da, baš zbog toga publika ostaje zamišljena i kad se svjetla na pozornici ugase — tražeći odgovor na pitanje: koliko smo zapravo slobodni biti to što jesmo, tamo gdje nas svi poznaju?

Analiza likova

Ako ste itko ikad pokušali zamisliti hrvatski mali gradić gdje svi znaju sve, a ipak svi šute — onda ste na dobrom tragu za shvatiti psihološki rollercoaster kroz koji prolaze likovi u Gloriji. Ovdje nema crno-bijelih karaktera; svatko nosi križ, ali i sitnu dozu inata. Spremni? Idemo protresti glavne igrače, one iz sjene i njihove neizbježne sudare.

Glavni likovi

Glorija. Već samo njezino ime zvuči kao nešto iz filma s dragim starim VHS kazetama, jel’ da? Ona nije tipična lokalna djevojka koju srećeš na rivi dok drži burek u jednoj, a indeks u drugoj ruci. Njezin bunt nije glasan — osjećaji joj vise na žici, a svaki njezin korak u drami ima težinu kao kad netko u ponoć spusti tešku drvenu žlicu na porcelan.

Zašto baš Glorija privlači toliku pažnju? Jer prva pita “zašto” kad svi ostali šute i pokrivaju prozore prije oluje. Njezina unutarnja drama — kako ostati svoja u svijetu gdje “tako se mora” vrijedi više od bilo koje diplome — zbilja nije za svakoga. Iskreno, tko nije barem jednom sjeo, šutio i poželio stvarnost okrenuti naglavačke?

Fabijan. Evo njega: svećenik, moralni kompas i najsloženiji lik cijelog komada. S jedne strane, sklon velikim riječima i još većim žrtvama, s druge strane, čovjek sa sitnim slabostima koje izlaze van kad nitko ne gleda. Kad Fabijan krene razmišljati — kao da je stadion pun, a reflektori usmjereni baš na njega. Možda ste ga već sreli u crkvi ili na busnoj postaji, samo s manje filozofije, a više problema sa sitnišem.

Veliko iznenađenje? Glorija i Fabijan, iako su temelj drame, imaju više dodirnih točaka nego što se na prvu čini. Kad razgovaraju, prostor za treću osobu nestaje — sve puca od napetosti, često više nego kad baba u ulici traži kraću kartu kod konduktera.

Sporedni likovi

E sada, tu dolazi ekipa bez kojih glavni likovi ne bi izdržali ni pola sata radnje. Recimo, Glorijina tetka. Nema ona Instagram, ali bi viralno prošla među lokalnim tračericama. Kad tetka šušne nešto na uho, svatko zna kako je vrijeme da se povuče. Ponekad zvuči kao teta koja vas kao dijete tjera u krevet, a ponekad kao politički komentator nedjeljom — uvijek između redaka.

Tu je i župnik-čuvar tradicije, vječno zabrinut zbog toga što “svijet više nije kao prije” (iako potajno voli novine iz Zagreba). Dodajte susjede, obične mještane — svi oni stvaraju kulisu u kojoj svatko ogleda vlastite pritajene strahove i ideje. Drugi likovi popunjavaju atmosferu: neki s dvije rečenice kažu sve, drugi šute ali gledaju. Kao šahovska ploča ispunjena figurama čiji su pokreti tihi, ali sudbinski.

Nemojmo zaboraviti one koji dolaze i odlaze. Jedni su tu da bi naglasili Glorijine unutarnje borbe, drugi kako bi podsjetili Fabijana da ni svećenici nisu izuzeti od životnih nepravdi i sitnih čuda svakodnevice.

Odnosi između likova

Svaka interakcija u Gloriji — a pogotovo između glavne junakinje i Fabijana — podsjeća na sparing dvoje boksača što plešu oko udarca. Okej, bez krvi, ali s puno znoja, suza i podignutih obrva. Ljudski odnosi ovdje zvuče poznato svakome tko je ikada došao u sukob sa starim pravilima obitelji “jer se tako radi”.

Glorija i Fabijan. Njihova tajna? Ne izgovaraju sve, a ono što prešute ponekad govori više nego dvadeset minuta tišine. Sjećate se onih trenutaka kad vam prijateljica samo pogleda čaj i vi znate što treba reći? E, takav je njihov odnos. Pritom, vanjska pravila i moralne stege ne dopuštaju im da isprobaju sve varijante ni u privatnom ni u javnom životu.

Sporedni likovi, poput tetke ili lokalnog župnika, ne miruju. Njihovi komentari, šaptanja i ponekad sirova briga zapravo stalno potpiruju vatru, podsjećajući glavne aktere da svakome netko diše za vratom. Koliko god Glorija i Fabijan pokušavali skrivati osjećaje ili mijenjati smjer, okolina ih čuva na oku kao mačka miša.

Za ljubitelje detalja, ti odnosi nisu usputna stanica ni ukras — to je cijela mreža koja svaki put kad povučete jedno vlakno, tresne dalje po svima ostalima. Možda će čitatelj uhvatiti da se u odnosima prepoznaje neka dalja teta, stari susjed ili onaj profesor iz srednje. Jer, realno, svako malo mjesto ima svoju Gloriju i svojeg Fabijana — i sigurno ni vaše dvorište nije izuzetak.

Stil i jezik djela

Znaš ono kad pročitaš nekoliko rečenica i odmah skužiš tko drži pero? Tako je s “Glorijom” — Ranko Marinković nije bježao od toga da njegov stil ostavi trag već na prvoj stranici. Ne moraš imati diplomu iz književnosti da uočiš razliku: rečenice su kratke, nekad rezolutne poput onih ljetnih nevera, a opet u njima ima dovoljno prostora za ono neizgovoreno što visi u zraku. Likovi ne okolišaju s riječima. Svaka replika zvuči kao replika iz razgovora na maloj rivi — izravno, ali nabijeno emocijom i nekom sitnom ironijom.

Je li ti se dogodilo da te neko kazalište uhvati s dvije-tri riječi? Marinkovićev dijalog upravo takav efekt ima na gledatelje. Ništa se ne nateže, nema duljenja oko vode ili vatre — razgovori pršte dinamikom. Pogotovo kad Glorija progovara. U njenom govoru iskaču impulsi mladih ljudi koje guše stari običaji. Pripovijedanje je tiho, ali iz svakog pokreta ili riječi izviru motivi borbe — sloboda, bijeg, nada, inat. Nema ovdje velikih govora, ali ima puno rečenica koje se pamte. Tko je bar jednom čuo repliku “Moraš birati između sebe i drugih”, zna o kakvoj jezičnoj napetosti pričamo.

Maštoviti izrazi? Vjerojatno, ali ne zato što je pisac želio impresionirati lektirne priručnike. Marinković voli naglo mijenjati ritam. Nekad ćeš naići na “tvrde” dalmatinske izraze, pa čak i razmrvljen dijalekt — tek toliko da se osjetiš kao da sjediš među njima na klupi. Jezik “Glorije” najviše sjaji kad postane kontrast silama koje vladaju likovima. Glasovi su jedinstveni: župnik priča kao čovjek kojem su riječi više teret nego radost, dok stariji mještani u svakoj replici vuku miris ukupane prošlosti.

Za kraj (ali ne kraj teksta, nego ovog mini putovanja kroz jezik) — “Glorija” nije ona knjiga koju otvoriš i samo puštaš riječi da ti prođu kroz glavu. Ovdje svaki zarez ima težinu. Jedna scena iz zagrebačkog HNK, pred više od deset godina, ostala mi je zapamćena upravo jer je glumac s tri riječi, uz digresiju i pauzu, izazvao salvu emocija. Tekst te tjera da čuješ šapat, ali i neslaganje, shvatiš usputnu šalu, ali i konkretnu prijetnju. Povrh svega, jezik “Glorije” stalno podsjeća da ne bježimo samo od drugih, nego često i od samih sebe.

Ako vas zanima kako to izgleda u praksi, dovoljno je zaguglati scenu iz zadarske izvedbe — ona kad Glorija ostane sama, riječima manje govori, a osjećaš svaki njen uzdah. Eh… tu je Marinković stvarno nepogrešiv.

Osobno mišljenje i dojmovi o djelu

Ponekad te Glorija iznenadi baš kad misliš da si sve prokužio—jer ovo nije dramski klasik za školske zadaće koji hvata prašinu na polici. Svaka nova inscenacija tog komada prizove i suvremenu nelagodu — kao da te autor pita: “Što bi ti napravio da moraš birati između glave i srca?” Da, toliko je živ… i iako je atmosfera smještena u poslijeratnu Dalmaciju, problemi Glorije i Fabijana zarežu ravno pod kožu, čak i onima koji nikad nisu kročili dalje od Zeline.

Zanimljivo, kad netko kaže da su likovi iz “Glorije” kruti, lako ga razuvjeriti — lik svećenika Fabijana potiče na preispitivanje vlastitih granica, a Glorijin inat podsjeća na prkos tinejdžera kad obitelj uporno postavlja neka svoja pravila. Ručak nedjeljom u većini dalmatinskih kuća? E, upravo taj osjećaj sputanosti, ali i topline, izlazi iz svake rečenice. Nije čudo da publika iz kazališta izlazi tiha, s pitanjem “a što bih ja odabrao?”

Kad je ova drama gostovala u Splitu prije par godina — red su bili ljudi od 16 do 66. Fascinantno je kako svatko pronađe nešto svoje: stariji klimaju, mlađi šuškaju o “slobodi”, a nitko ne izlazi ravnodušan. Čak su i oni koji inače izbjegavaju “staru školu” Marinkovića priznali: “Nisam očekivao da ću se prepoznati u toj zatvorenoj zajednici.” I nije tu riječ o klišeju žrtve — više o neizgovorenoj tjeskobi koja kipi ispod površine.

Osobito je upečatljiv jezik — rečenice su toliko oštre i originalne da te trgnu bolje nego šalica kave. Nema tu glume za publiku. Svaki dijalog zvuči prirodno, baš kao usputni razgovor na rivi. Možeš skoro osjetiti vlaga starih kamenih zidova i nervozu pod kožom likova.

Za kraj — iako nema “sretnog završetka”, rijetko koja drama ostavi toliki aftertaste. Idućih par dana uhvatiš se kako o svemu previše razmišljaš… kao da te samo Glorijino ime tjera na propitivanje svojih odluka. Ako išta, to je dokaz koliko je ovo djelo i dalje aktualno.

Komentiraj