Što se dogodi kad se običan školski sat pretvori u neobičnu pustolovinu? Baraka 5b otvara vrata u svijet gdje se svakodnevica učenika isprepliće s humorom i neočekivanim situacijama. Ova priča već godinama intrigira čitatelje svih generacija.
Baraka 5b prati svakodnevne zgode i nezgode učenika jednog razreda, naglašavajući njihove nestašluke, prijateljstva i odnose s učiteljima, sve kroz prizmu duhovitih i životnih situacija koje ostavljaju snažan dojam.
Svaka stranica donosi novu lekciju o odrastanju, a likovi podsjećaju koliko je školsko vrijeme dragocjeno i neponovljivo. Tko su zapravo djeca iz barake i što ih čini posebnima?
Uvod u lektiru i autora
Kad netko spomene “Baraku 5b”, vidim klince skakuću po prašnjavim školskim hodnicima, u glavi mi prolaze scene: knjige na ramenima, tablice koje su podsjetnik na satove iz pakla, i pokoja zafrkancija u hodu… Ali – tko je čovjek iza tih nezaboravnih scena? I gdje “Baraka 5b” spada na književnoj karti?
Autor
Zoran Pongrašić, majstor zagonetnih naslova i prijatelj dječje mašte, nije samo još jedno ime u moru autora. Tko ga zna iz intervjua na HRT-u ili možda sa odjavne špice nekog radijskog dnevnika, uočit će njegov prepoznatljiv, blago ironičan pogled na svijet odraslih. Pongrašić je rođen u Zagrebu, taman kad su Jugotonovi LP-i još uvijek škripili (1958.). Iako bi mogao mirno uživati u statusu književnog veterana, ostao je znatiželjan poput svojih likova – stalno traži smisao u malim stvarima: u šalici kave, raspravama o društvu ili u danima provedenim na snijegu.
Neki će reći da je Pongrašića nemoguće smjestiti u ladicu. Pisao je scenarije za televiziju (pročitajte “Dnevnik malog Perice”, pa prosudite), okušao se u radijskim dramama, a u književnom svijetu najviše ga se pamti po romanima – svi vrište mladenačkom energijom, ali i laganom dozom životnog cinizma. U “Baraci 5b” Pongrašić izvlači smijeh iz najobičnijih školskih situacija – pa tko nije želio pobjeći od dosadnog školskog zvona ili istovremeno sanjao o dvici i sladoledu? Takve detalje drugi ne bi ni primijetili, ali Pongrašić ih pretvara u eksplozije smijeha i podsjetnik na to kakvi smo nekad bili.
Žanr i književna vrsta
Sad ono što zanima svakog tko treba spremiti lektiru za ponedjeljak – u koju književnu ladicu gurnuti “Baraku 5b”? Radi se o romanu za djecu, ali ne bježite – nije to tipična bajka gdje se nakon tri stranice pojave vile i zmajevi (osim ako ne brojite učitelje pod zmajeve, a to je druga priča). Ovdje vladaju vrckavi, svakodnevni problemi – zamršene simpatije, domaće zadaće koje ne završavaju na vrijeme, beskrajne rasprave o tome koliko je tko bolji u nogometu. Čak i odrasli, kad pročitaju par poglavlja, osjete nalet nostalgije, miris krede i zvuk starih drvenih klupa.
Roman obuhvaća elemente svakodnevnog života, začinjene humorom i vještim opisima. Pongrašić koristi standardni, ali živopisan jezik, bez filozofskih zapetljancija – svaki petak i svaka laž o užini zvuči stvarno, ponekad i kao prizor iz vlastitog djetinjstva. Kroz oči razigrane družine, čitatelj prolazi kroz cijeli niz školskih zgoda koje nisu samo lektira za prepričati, nego male lekcije o prijateljstvu, snalažljivosti i, ponekad, preživljavanju u svijetu odraslih.
Ako tražite žanr – dječji roman s notom pustolovine i dozom svakodnevnog ludila. Sve skupa, “Baraka 5b” servira realnost s mrvicom šećera i šaljivim začinima. Taman za one koji vjeruju da je djetinjstvo najbolja inspiracija za veliku literaturu.
Kratki sadržaj

Ako ste ikad tražili roman koji vas vrati ravno u one „divlje“ učionice djetinjstva—gdje miris kreda i zvuk zvona znače početak nove epizode—Baraka 5b nudi baš to. Knjiga vas ne štedno povuče kroz smijeh, brige i šaputanja s klupskih krajeva. Prelazite prag stare barake i svijet škole odjednom postaje arena malih, ali važnih bitaka… I uvijek fali gumica kad treba.
Uvod
Zamislite, stara zgrada pred renovacijom, a unutar zidova žamor—ne od oglašene opasnosti, nego od razreda 5.b, gdje dosada nikad nije gorući problem. Jedan običan dan, tipičan sat razredne nastave—ma, kad je to kod njih tipično? Tu svi znaju nadimke bolje od prezimena. Zvuk koraka učiteljice Štefice za nekog je prijetnja, za drugog poziv na još jednu foru. Ovdje su glavne ‘face’—Maks, Nina, Jura i Miška. Svatko ima svoje vještine: netko briljira s pravopisom, netko u brzom sakrivanju šalabahtera. Prijateljstva pucaju i obnavljaju se brže od šiljenja olovke. I nitko ne zna hoće li danas biti bolja zezancija ili veća drama.
Zaplet
No, kad je netko iz razreda, nećemo sad imenovati (ipak svi znamo tko, ali ajde), odluči igrati se „organizatora“ i pokrene plan za tajnu akciju—dogovor o „velikom odmoru iz snova“ nabrijava ekipu više nego školski izlet. Tu se stvari zakuhaju. Klupa škripi, planovi šaptom kruže, a Maks već sprema izliku ako (kad) sve pođe po zlu. Kreće prava mala školska sapunica: netko odaje plan, Nina u panici, Miška glumi FBI-ja, Jura sve gleda s distance, šeretski se smješkajući. Nije da fali dosade—ali sad prijeti ozbiljna šuška: mogao bi pasti ukor, a imaš još samo dva dopuštena prije famozne „crvene bilježnice“. A najbolje? Učitelji nisu pali s Marsa, skuže igru brže nego što djeca misle. Sad je pravo pitanje – hoće li ekipa iz 5.b izvući živu glavu… ili im prijeti tjedan dana sjedenja „kod ravnateljice“?
Rasplet
Sve se razotkriva poput najlošije skrivene poruke na testu iz fizike—uhvatila ih je učiteljica. Ali nema tu „game over“—tek početak rasprave, pregovaranja i šala po hodnicima. Učiteljica Štefica s više strpljenja nego superjunaka digne obrve, ali nađe način da okrene situaciju na šalu, uz poznato: „Jednog dana zahvalit ćete mi što sam vas preživjela!“ Znate one trenutke kad bi radije nestali kroz rupu na podu, ali zapravo ste svi zajedno, pa je sve nekako manje strašno? Tako i ovdje: kazna je, što bi rekla svaka poštena baka, „po mjeri“. Djeca čiste razred, planovi se povlače, no smijeh i dalje bruji. Naučeno? Nije fora kad svi sve znaju, a dobar prijatelj vrijedi više od osmice iz povijesti.
Kraj
Kraj „Barake 5b“ nije onaj filmski gdje svi plešu po hodnicima s konfetiima—više je neka vrsta zajedničkog trijumfa. Likovi malo ozbiljniji (ali samo površinski, da mame ne brinu), odnosi još čvršći. Razred ostaje isti, ali nekako svi znaju da su prolaskom kroz te male nedaće postali ekipa za pamćenje. Dvorište je mirno, opet se čuje smijeh, a baraka—i dalje stara, škripava, ali puna priča. Netko spominje novu „akciju“—jer život u 5.b ne prestaje na zadnjoj stranici. Ako ste ikad bili dio takvog razreda, znat ćete, trag tih dana vuče se dugo… bar do polaska na kavu s frendovima iz škole dvadeset godina kasnije.
Mjesto i vrijeme radnje

Ako nekome spomeneš “Baraku 5b”, teško da ćeš dobiti upute na Google Mapsu. Ovo je ona školska zgrada koja miriše na svježe podove i malo vlage, negdje na rubu dvorišta, daleko od glavne zgrade—oni koji su odrastali po kvartovskim školama dobro znaju taj osjećaj. Zbog toga je cijela radnja smještena upravo u toj čuvenoj baraci na rubu školskog dvorišta, onoj gdje se uvijek čini da se zbiva nešto zanimljivije nego kod “klasičnih” učionica. A tko nije barem jednom poželio zaviriti iza onih starih vrata i osjetiti atmosferu razreda koji radi po vlastitim pravilima?
Vrijeme radnje? Zaboravi praznike, luksuzne izlete i mobitele na satu—priča upija duh kasnih devedesetih, možda i ranih 2000-ih, kad je frendstvo najčešće započinjalo tako da ti netko slučajno „zaflekira“ zadnju stranicu bilježnice. Prisutna je ona polumagličasta atmosfera kasne jeseni, kad kiša bubnja po staklima i škripi drveni pod. Uglavnom, sve je začinjeno tipičnim zvukom zvona u 8:00—ponekad i u onih nezahvalnih 13:15—onog osjećaja kad se prepliću dosada i uzbuđenje na školskom hodniku.
Autor majstorski dočarava kako dani nisu pretrpani izvanškolskim aktivnostima, kao danas, nego dominiraju one male svakodnevne avanture. Sve se odvija unutar četiri zida barake ili na paklenom igralištu gdje se utakmice i nesanice roditelja često rješavaju na dvije „male“—eto ti nostalgičnog prizvuka svakog ponedjeljka.
Zanimljivo, ni radnja ni vrijeme ne djeluju previše ograničavajuće. Likovi kao da žive u nekom svom paralelnom svemiru, baš onako izvan dohvata odraslih, samo korak do izlaska iz djetinjstva. Baraka 5b odlično hvata duh školskog ozračja nekih „realnijih“ vremena, kad je najveći izazov bio sakriti bilježnicu ispod klupe i preživjeti kontrolni iz matematike.
Zato, tko god ulovi sebe da se pita gdje i kad se sve to dešava, ima jednostavan odgovor: u onoj najživopisnijoj školskoj baraci, tamo gdje svaki dan miriše na novu zgodu i gdje uspomene ni danas ne skupljaju prašinu.
Tema i ideja djela

Tko još pamti onu zagušljivu učionicu, miris deterdženta u zraku i stalnu borbu za prvo mjesto na klupi? E, upravo to—taj mali svemir razreda 5.b—stoji u središtu “Barake 5b”. Nije tu riječ samo o knjizi za djecu. Ovo je kao ekipa iz dvorišta, samo bez blatnjavih tenisica po pisaćim stolovima. Radnja donosi hrpu svakodnevnih boljki—ne želiš pisati zadaću, a simpatija sjedi red dalje. Osim toga, profesori govore kao da je svaka riječ važna, a svaki sat može eksplodirati ili biti totalno dosadan.
Ideja? Škola nije dosadan ritual nego prava pozornica, gdje se svatko bori za svoj trenutak, bilo da se trudi nasmijati ekipu ili izvući iz neugodne situacije. Nisi nikad do kraja siguran tko je glavni zabavljač ili tko će podmetnuti sljedeću smicalicu. Pongrašić uskače u tu gužvu s debelom dozom humora, provlačeći male lekcije o empatiji, dosjetljivosti i hrabrosti. Primjerice, kad Maks složi plan za sabotažu školskog sata, sve izgleda kao kaos na prvu—ali baš iz tog kaosa izlazi ono najbolje u svakome od njih.
Što je forte djela? To vješto podsjeća da prava prijateljstva prežive i najgore školske petice. Zasigurno nema herojskih spašavanja svijeta, ali ove mikro-pustolovine oduzimaju dah. Tko nije poželio vratiti se na onaj stari, škripavi stol u zadnjoj klupi? Čak i kad ne znaš rješenje zadatka iz matematike, shvatiš da je puno važnije tko sjedi do tebe.
Nema moraliziranja tipa “budi dobar i slušaj učitelja”. Umjesto toga, priča vibrira kao whatsapp grupa prije velikog školskog izleta—sve pršti od energije, neočekivanih poteza i tajnih savezništava. I, kad se zbroje sve nepodopštine i sitne drame, ostane ti onaj osjećaj—škola je zapravo improvizirana predstava i ti si jedan od glavnih likova.
U svijetu odraslih, brige dolaze na rate, ali baš zato je lako zaboraviti koliko su malene pobjede u petom razredu zapravo ogroman “level-up”. Baš to “Baraka 5b” maestralno hvata—od kišnog školskog hodnika, do sitnog smijeha pod klupom kad misliš da ćeš “pasat” iz vladanja. A možda, tko zna, baš u tim sekvencama (kad nema ocjena ni velikih govora) leži prava vrijednost djetinjstva.
Analiza likova

Priznajmo… svatko je jednom imao onog jednog prijatelja koji se pojavi na hodniku i napravi frku puneći razred smijehom, a istodobno na rubu kaosa. E, Baraka 5b doslovno živi od takvih momenata. U nastavku, evo što se krije iza imena i pogleda iz školskih klupa. Tko ima tajnu, tko vuče konce, i zašto mi svi još pamtimo njih bolje od nekih nastavnika? Ajmo…
Glavni likovi
Maks… maksim(alno) nezaboravan. Dečko s ekscesom više i jednom forom unaprijed. Maks mrzi gubiti, što ga dovodi do urnebesnih zavrzlama—on je mozak iza “nemogućih” akcija (netko je i alarm u zbornici deaktivirao, pssst). Svejedno, najviše voli ekipu i uvijek najprije gurne sebe pod reflektore nevolje ako time spašava druge.
Onda stiže Nino, tihi vuk. Kad mislite da sluša lekciju, on mozgove okreće drugdje—ni jedna dobra ideja bez njega ne prolazi. Nino zna riješiti sukobe među prijateljima, a prema nastavnicima ima neki Superman filter: dok se svi znoje, on već ima šaljiv odgovor.
Jurica, iliti Jura, tipični “ne diraj lava dok spava”. Voli matematiku, ali više ga loži kad nečija ideja izmakne kontroli. Upravo on često postavi pitanje tipa: “A što ako ipak uspijemo?”—i prije nego znate, Jure povede cijelu ekipu. Uvijek iskren, čak brutalno, ali srce mu je XXL.
A Miška… mala, ali glasna. Iako je među djevojčicama, uvijek želi mixati pravila—zabranjene zone, tajne igračke, bonus pod satom iz hemije? Rijetko kad ne pokušava dokazati da cure znaju i više od dečki, sve uz osmijeh koji tjera i najstrožu učiteljicu da zažmiri na jednu očitu spačku.
Zajedno, njih četvero stvaraju kemiju razreda na koju svaki nastavnik ili poželi bonbonjeru ili tabletu za smirenje. Ali, nemoguće ih je ne zavoljeti—pa tko bi odolio toj kombinaciji mudrosti, hrabrosti i pokoje rupe na novom džemperu?
Sporedni likovi
A bez drugog plana, svaka avantura bi zapela već na prvoj prepreci. Sporedni likovi u Baraki 5b nisu tu samo da popune školsku klupu. Štreberka Tanja, s notesom uvijek punim šarenih naljepnica, prvi je “alarm” kad profesor diže ton. Tanja ima moć čarobne zabilješke—čak i kad netko proba šaptom ispitivati, ona se već smješka.
Ili Šime, kralj zagonetki iz klupe uz prozor. Poznat po (pre)djedovom šeširu i brzim dosjetkama koje vade ekipu iz mrtvila u tren (ili s papira, ako stvarno zagusti na ispitu). Nikad mu ne fali limunada dok drugi ispod klupe grickaju kiflu.
Onda tu je i Vanja—zvijezda razrednih referata. Vanja uvijek sjedne prvi, uvijek zna najnoviju teoriju u “prijateljskim vezama”. Ako netko šapće tko se zaljubio, vjerojatno sve informacije putuju kroz Vanjine slušalice… uz dodatni komentar.
Uvijek uz njih ide i Učiteljica Štefica. Paradoksalna figura—stroga kad treba, ali majstorica preokreta. Štefica uvijek primijeti kad netko treba ispušni ventil. Možda (ipak) pamti kako je biti klinac koji voli podvaliti foru pod satom, ali zna granicu kojoj svi vjeruju.
Netko iz pozadine uvijek odigra ključnu rolu: od tihih razrednih “kreativaca” pa do neprimijećenih juniora u prvom redu. Svi oni daju puls klupi, svaka grupa ima takve likove, zar ne?
Odnosi između likova
Evo gdje zabava prelazi u stvarnost… Da, ekipa iz Barake 5b zna što znači biti tim, ali, nema tu slatkih riječi bez malo “vatre pod petama”. Pravo prijateljstvo? Osjetiš ga kad Jura stane iza Maksa, čak i kad cijeli razred gunđa. Čuvaju tuđa leđa kad zasmrdi (doslovno… spomen na onu kemijsku “eksploziju” još se prepričava).
Nino i Miška? Njih dvoje daju najviše boje svakom planu. Kad se ekipa podijeli, oni najbrže zglade sve između “muških” i “ženskih” klikova. Često “prevedu” nesporazume, jer njima je jasno da nema velikih pobjeda bez male žrtve—pa i kad to znači ispričati se pred cijelim razredom.
Tanja, Šime, Vanja? Oni su “ljepilo”. Vezuju one tko se našao sam, mirno pomiču prijateljske granice prema onima koji su malo povučeniji, zaljubljeni, ili trenutačno paničare pred testom. U Baraki 5b baš nikad nitko nije zauvijek “autsajder”.
Šefica scene, učiteljica Štefica—ona nekad zalije hladan tuš kad se svi previše zanesu, ali ne zato da zgazi veselje. Više kao zaštitni ogrtač kad zatreba granica ili brza lekcija o odgovornosti. Svi znaju da se na nju mogu osloniti i kad zabrljaju.
I baš tu, u žurbi, spačkama, ljutnji i smijehu, stvara se ono pravo prijateljstvo koje svatko iz “barake” nosi godinama kasnije. Kad padnu maske i završi školski dan, ostaju poruke na papiriću, skriveni keksi i ono “čuješ li ti ovo?”—a tko nije imao baš takve, možda bi trebao pročitati Baraku 5b još jedanput.
Stil i jezik djela

Tko god je uzimao “Baraku 5b” u ruke, obično nakon par stranica shvati: Pongrašić piše kao da ti šapće iza klupe. Tekst klizi, ležerno, kao što se vikendom valja s kreveta. Nećete naići na složene riječi zbog kojih bi posegnuli za rječnikom – sve tu zvuči kao prava dječja ekipa iz kvarta. Nekad jednostavno, nekad direktno, a baš onda kad najmanje očekuješ – izleti pokoja (malčice začinjena) dosjetka. Neki izrazi možda biste čuli i na pravom školskom hodniku, primjer: “Štreberi” ili one tipične šale zbog kojih profesori kolutaju očima.
Pongrašićev humor nije usiljen, nije čak ni onaj “knjiški”. Više kao prijateljska podbadanja, lagani odmaci od ozbiljnosti kad stvari krenu po zlu (ili po smijehu). Sjećate se kad vam je netko u razredu zapjevao onu „Pa to ni pjesnik ne bi složio!“ – e, baš taj ton viri iza svake stranice. Često se koristi naravno, živo pripovijedanje, kao kad pričaš fora trenutke s odmora. Upravo ta neopterećenost čini čuda – čitatelji bilo kojeg uzrasta (da, i odrasli) ne osjete distancu između zbilje i fikcije.
Zanimljivo je da Pongrašić voli “dokumenti-pristup” – koristi bilježnice, pisma, crteže. Kao u seriji „Dnevnik Pauline P.“: sve djeluje stvarno, svaki dijalog zvuči kao ukradeni trenutak iz stvarne učionice. Kad profesorica Štefica vikne nešto tipa: „Dosta brbljanja!“, nemoguće je ne prizvati vlastite traume iz petog razreda.
Svaki lik ima svoj frazirani potpis: Jura griješi, ali se ne zamara tuđim mišljenjem, Maks nešto šapne u bradu pa svi završe u smijehu. A dijalozi? Kratki, brzi, na trenutke poput onih stand-up nastupa na školskim svečanostima. Kad u Baraki 5b padne šala, cijela atmosfera zamiriše po nečemu bliskom i stvarnom.
Ako netko traži “knjigu za školu” koja ne zvuči kao domaća zadaća, “Baraka 5b” izbija svaku ukočenost iz glave. Nakon par poglavlja lako se začuditi koliko zvučno, mirisno, čak i vizualno Pongrašić slika scenu hrvatske škole krajem 90-ih. Bez velikih riječi, bez patetike – nego baš onako „iz prve ruke“, kao što bi pričala ekipa s klupa u redu do prozora.
Osobno mišljenje i dojmovi o djelu

Razmislite na trenutak—kad ste zadnji put osjetili onaj pravi, dječji smijeh zbog nečije nestašluka u školi? “Baraka 5b” ulovi tu iskricu bolje nego što je itko dosad pokušao (barem, kažu oni koji vole uspoređivati s “Zlatnim djedovima” ili “Dnevnikom Pauline P.”). Roman se ne skriva iza maske mudrosti ili životnih lekcija—on skače ravno unutra, ravno među kapute prebačene preko klupa, znojava lica nakon tjelesnog i šuštanje papirića s putokazima do “tajne baze”.
Zanimljivo je kako Zoran Pongrašić nikad ne zvuči kao “veliki koji pametuje”. Njegove rečenice strše kao razbarušene frizure nakon dugačkog odmora. Čitatelji koji su odrasli na asfaltu uz “tegle od krastavaca” umjesto na zelenim čistinama, osjete se doma čim naiđu na likove poput Maksa i Nine. Gotovo da se u nosnice uvlači miris kreda ili one stare barake što uvijek ima “nešto vlažno”.
Mnogi (da, i odrasli) slože se oko jedne stvari—likovi nisu šablonski. Svaka simpatija, svaka tajna, svaki mali poraz djeluje autentično; nigdje ukočenih nastavnika bez humora ili onih savršenih učenika kakve nikad nitko nije sreo. Pongrašić očito zna da nema “ravne crte” između prijatelja i neprijatelja. Razred 5.b je, iskreno, sve samo ne predvidiv—danas si junak, sutra pretvaraš se da nemaš pojma o izgubljenoj domaćoj zadaći.
I sad, evo nečeg što se često prešućuje: priča pogađa i odrasle koji uhvate nostalgia trip zbog djetinjstva. Neke scene vuku one stare, škakljive osjećaje kada se cijelo ljeto svodilo na pitanje “tko sjedi kraj koga” i “tko je kome šapnuo simpatičnu tajnu”.
Zapravo, rijetko koji domaći roman ostavlja dojam da je “škola” stvarno mala pozornica za velike drame—bez napornog moraliziranja. Pongrašićeva baraka grize, škaklja, podsjeća i osvježava. S nostalgijom prolazi, ali ne gura je pod nos.
A, priznali ili ne, čak i oni što tvrde da “više nisu za takve knjige”, nađu sebe u ponekoj sceni. I nakon zadnje stranice, uhvate se kako, umjesto današnje računice, vrte po glavi stari plan za izbjegavanje testa iz matematike… Neprocjenjivo, zar ne?