Bakreni Petar Kratki Sadržaj – Analiza Lektire

17 rujna, 2025

|

Mato Tadić

Što zapravo krije priča o Bakrenom Petru i zašto već stoljećima izaziva toliko pažnje? Ovaj klasik ruske književnosti nudi više od obične bajke—u njemu se sudaraju sudbina, moć i ljudska slabost na način koji ostavlja snažan dojam na svakog čitatelja.

“Bakreni Petar” je poema Aleksandra Puškina u kojoj mladić Jevgenij, nakon velike poplave u Sankt Peterburgu, proživljava osobnu tragediju i sukob s kipom Petra Velikog, simbolom državne vlasti i neumoljivog napretka.

Svaka rečenica ove poeme otvara vrata dubokim pitanjima o odnosu pojedinca i društva pa nije čudo što se njezin sadržaj i danas tumači na različite načine.

Uvod u lektiru i autora

Priznajmo odmah – kad netko spomene “Bakreni Petar”, većina publike posegne za mobitelom, tražeći brzi sadržaj i tko stoji iza ove epske drame. Iako naslov zvuči gotovo kao ime starog bakraša iz zagrebačkog tramvaja, zapravo je riječ o remek-djelu koje je promijenilo rusku književnost.

Autor

Iza svega stoji Aleksandar Sergejevič Puškin. Čim pomislite na Puškina, osjetite miris stare knjižare, kušate poeziju kao vrući moskovski čaj… čovjek je doslovno OG ruske književnosti. Nije bio samo pjesnik – bio je i buntovnik, čest gost na carskim crnim listama, a glas o njegovim stihovima širio se od dvora do zadnje gostionice u provinciji. Kažu, proklinjao je sudbinu, borio se s vlastima, zarađivao i gubio prijatelje zbog svojih političkih pjesama. Nije mu manjkalo ni adrenalina, s obzirom da su dvoboji bili gotovo hobi (zadnji je bio koban—ali to je već za neki drugi roman).

Ali ono što je Puškina činilo posebnim? Iskreno, nije on mudrovao filozofijama za uski krug čitatelja – proživljavao je svoje likove, govorio o običnom čovjeku, o gubitku, snovima i raspadu pod žrvnjem “velikih” ljudi. “Bakreni Petar” nastaje nakon što Puškin sam, nakon egzila, šeće ulicama Sankt Peterburga (zamislite vjetroviti nasip, crni oblaci, a Puškin piskara bilješke u džepni notes dok ga redar motri ispod oka).

Žanr i književna vrsta

E sad, kakva je to uopće lektira? Često padne pitanje na satu: “Je li ‘Bakreni Petar’ pjesma, priča ili nešto treće?” Ukratko, nije pjesma u stilu “Sunčane ure”, ni bajka za laku noć. Puškinov “Bakreni Petar” službeno je pripovjedna poema ili kako bi netko rekao—epska pjesma s modernim twistom. Zvuči učeno? Zapravo – kombinira nabijene stihove, pripovijedanje koje te uvlači u ruske poplave, slike tuge i ponekad jezoviti ton, kao kad ruski led zacvili ispod cipela.

U lektirnom katalogu ovo djelo vješto stoji na raskrižju epike i lyrike. Moderna ruska književnost voli je gurati pod epsko-lirske poeme (što je sofisticirani način da se kaže: “svega ima, osim dosade”). Sjetite se filmskih blokbustera s puno drame, ali još više unutarnje borbe… E, upravo taka atmosfera vlada kroz cijeli tekst. U jednom trenutku lik plače, u drugom prijeti vječnom caru, u trećem priželjkuje povratak izgubljene ljubavi. Neki profesori vole reći: “to je spoj balade i društvenog komentara”—jer Puškin cijelo vrijeme ispituje: može li običan Jevgenij išta protiv nestvarno velike povijesne sile?

Ako čitate prvi put, možda će vas uplašiti dugi stihovi ili ruska imena. Preskočite ih, vratite se kasnije. Poanta je osjećaj borbe i tuge koji ostane iza svake rečenice. Eto, tko se ne sjeća poplave na Nevi, nije zaista “doživio” Bakrenog Petra.

Kao što vidite, ni žanrovska niti povijesna klasifikacija nije baš crno-bijela. Iako nitko ne dijeli lektire po boji korica, ova vam se s razlogom uvijek nađe u top 10 popisa “knjiga za razmišljanje”.

Kratki sadržaj

Ne znaš hoćeš li preživjeti rusku klimu? Priča o “Bakrenom Petru” ponekad djeluje kao vremenska prognoza za dušu — danas sunčano, sutra katastrofa. A sve kreće tamo gdje ne očekuješ: na ulicama Petrograda, među snovima i strahovima običnih malih ljudi dok oko njih raste hladan, veličanstven grad.

Uvod

U Petrogradu, negdje između mutnih rijeka i kamene tišine, Jevgenij pokušava preživjeti svaki – kako mi kažemo – “radni” dan. Radi za minimalac i sanja o životu s Parašom. Tko nije osjetio tu nervozu kad krene kiša, a stan ti poplavi? U njihovim životima, ni sudbina nije imala milosti; Petrograd je neumoljiv, a gradski silueti prijete i šapuću.

Puškin ovdje ne troši riječi na ukrase. Poema započinje brzo, s grijesima i snovima, kratko se zadržava na Jevgenijevom ponosu i željama. Netko za šankom bi već rekao: ovo je moderna priča, iako je starija od svih TikTok trendova. U svakom stihu, napetost se može rezati nožem.

Zaplet

Sad zamisli, noć, oluja razbija prozore, Dunav izlijeva vodu kao što to rade naši podrumi u listopadu. Poplava uništava grad. Jevgenij pokušava pronaći Parašu — svog jedinog oslonca i razlog zašto je svako jutro uopće ustajao. Dolazi do njezine kuće, ali — nema je, sve je pod vodom.

Srce mu para ritam gradske sirene. Tu negdje, između stvarnosti i ludila, Jevgenij gubi i sebe. Nema ga više, barem onakvog kakvog ga poznajemo s početka priče. Traži pravdu, traži nekoga tko će saslušati njegovu žalbu. A znaš onu frazu “ne diraj kipove”? E, on to nije čuo — pa viče na kip Petra Velikog.

Petrova hladna, bakrena figura nadvija se nad svime — kao sve države iznad svojih građana. Jevgenij osjeća težinu moći kakvu obični ljudi vjerojatno nikad ne bi smjeli iskusiti.

Rasplet

Sada stvari postaju bizarne. Jevgenij, slomljen, luta gradskim ruševinama. Da situacija bude apsurdnija, uvjeren je da ga baš kip Petra progoni — a ako si ikad sanjao da te neka statua gleda i prati, znaš koliko su ti trenuci nelagodni (ili to možda samo moja podsvijest radi). Nije jasno: je li sve samo Jevgenijeva paranoja ili je Petrograd grad u kojem stvarno kip može progoniti čovjeka?

Strah raste dok Jevgenij sve manje liči na sebe, a sve više na sjenu. Gradom odjekuje njegove korake i ludilo ga posve preuzima. Paraše nema, doma nema, pa ni on sam više ne postoji. Puškin ne štedi na tjeskobi; atmosfera je puna znoja na dlanu i jeze niz kralježnicu.

Kraj

Preko noći, priča se gasi bez onih “živjeli sretno do kraja života” momenta. Jevgenijeva sudbina sklizne među kaldrmu Petrograda, kao komad novina nošen vjetrom. Pronađu ga negdje ispod mosta, samog i zaboravljenog — baš kao što grad zaboravi svakog tko viče protiv bakrenih divova.

I tko na kraju pobjeđuje? Grad. Moć. Kip na pijedestalu i povijest s pečatom. Paraša ostaje samo sjećanje, a Jevgenij statistika nesretnih duša Petrograda.

Nema epske osvetničke scene, nema katarze — samo hladni kamen, sumorna rijeka i ozbiljno “tako to ide kod nas”. Tko je jednom ostao bez svega, zna da Puškin ne izmišlja dramu; on opisuje život kakav jest.

Mjesto i vrijeme radnje

Zamislite grad koji se diže iz magle, pun kanalâ i brončanih kipova—da, naravno, Sankt Peterburg! Upravo tu, između mutnih ulica, mostova koji škripe pod težinom prolaznika i rijeke Neve što stalno mijenja raspoloženje, odvija se čitava drama “Bakrenog Petra.” No, ovaj grad nije samo scenografija—on preuzima glavnu ulogu. Osjeti se njegov miris nakon kiše, hladnoća što prodire kroz kaput, zvuk valova kad naiđe oluja… Prava ruska “mala Venecija,” rekli bi turisti, ali Jevgeniju nije do razgledavanja.

Vrijeme radnje? Prava enigma—suvremeni događaji su smješteni negdje oko prve polovice 19. stoljeća, malo nakon što je car Petar Veliki završio svoj megalomanski projekt izgradnje grada. Povijest se tu ne krije iza datuma, već iskače iz svake rečenice: poplava iz 1824. godine nije tek “pozadina”, već i pokretač Jevgenijevog životnog brodoloma. Tko je ikad gledao slike Petrograda pod vodom, zna da taj prizor djeluje kao katastrofični blockbuster.

Većina događanja zbiva se tijekom tmurnih, maglovitih dana, baš onih što ostavljaju kapljice na prozoru i maglu u plućima. Neva podivlja, kiša ne prestaje danima—savršena kulisa za osobnu tragediju. Puškin nije štedio na detaljima: krčme ispunjene mukom, prazne ulice pod mjesečinom, gradski trgovi koje sablasno osvjetljava kip samog Petra Velikog. Taj kip, da budem precizan, postaje noćna mora. Znate ono kad vam neko mjesto “sjedne na dušu”? E, Petar Veliki s postolja to doslovno radi Jevgeniju.

Kad čitate, lako je zaboraviti da su godine prolazile između Piškina, poplave i našeg vremena. Povijesne reference pojavljuju se spontano—vodostaj raste do bedema, gradske straže upozoravaju ljude, ali nitko ne može pobjeći sudbini. Jevgenije zauvijek ostaje zarobljen na razmeđi prošlosti i sadašnjosti, poput gradâ što nikad nisu sigurni hoće li ih Neva izbrisati s lica zemlje.

Ukratko? Sankt Peterburg i početak 19. stoljeća u kombinaciji s divljom klimom donose perfektan recept za epsku tragediju. Nijedan enciklopedijski opis vremena i mjesta ne može dočarati tu kombinaciju elegancije, prijetnje i ljudske slabosti kao Puškinove slike poplave i jednog malog čovjeka protiv “velikog” grada.

Tema i ideja djela

Zamislite Petrograd pod sivim oblacima, rijeka prijeti — i nema superheroja da spasi dan. U sredini svega, jedan sasvim prosječan Jevgenij, nada se samo toplom krevetu i voljenoj djevojci. Ništa posebno, reklo bi se, ali Puškin baš od tih malih, običnih želja radi ozbiljnu dramu.

Teška pitanja se uvlače: Tko zapravo upravlja našom sudbinom? Čeka li svakog tko se odupre moći smrznuti pogled spomenika? U “Bakrenom Petru”, sudbina igra šah — a Jevgenij, naravno, nema pojma o pravilima.

Kip Petra Velikog, masivan i hladan, stalno je u kadru. Nije to statua za razglednicu. On zapravo diše za vrat glavnom junaku. Poema hrabro proziva moć vlasti koja ne mari mnogo za snove malih ljudi. Ako pomisliš da imaš kontrolu nad svojim životom — “Bakreni Petar” ti šapne, ali stvarno: “Drži se, lako možeš nestati u magli.”

Autorova ideja igra se kontrastima. S jedne strane, nevjerojatna energija grada i povijesti. S druge, krhkost pojedinca, njegovih snova i planova. Jevgenijev uspon i pad ne izgledaju veliko, ali osjećaj bespomoćnosti — to poznaje svaki čitatelj. A tko barem jednom nije osjetio da je sitna figura pred poviješću ili sistemom, vjerojatno nikad nije iskusio birokraciju.

Za razliku od bajki, ovdje nema poruke “sve će biti dobro”. Umjesto toga, ostane ti osjećaj ravnodušnosti moćnih spram slabih. Grad gura naprijed, voda se povlači, ali Jevgenija nitko ne pamti. To je ta gorčina koja se provlači kroz svaku strofu i, htjeli to priznati ili ne, kroz mnoge gradske živote i danas.

Pa kad netko pita “o čemu je Bakreni Petar?” — nema lakog odgovora. Ovo je poema o moći koja ne poznaje lice, o malim ljudima što nestaju ispod valova. I o tom jezivom, tihom osjećaju kad shvatiš da postoje problemi veći od sudbine jednog čovjeka.

Analiza likova

Kad god netko listom preleti „Bakreni Petar“, odmah iskoče dva lica — jedno živo, drugo brončano, ali oboje itekako teška za zaboraviti. Što je njih potaknulo, kako su pogriješili, pa i tko nosi najveći grijeh, ostaje visjeti u zraku puno dulje od prosječnog školskog sata.

Glavni likovi

Evo Jevgenija — običan momak, ni junak ni zlikovac, već netko koga biste mogli sresti na tramvajskoj stanici u ranu jesen. Nema titule, nema vojske, ima tek sitan stan negdje u Petrogradu i veliku, nespretno sakrivenu čežnju za sretnijim životom. On je onaj kojeg uvijek veći val poklopi, a još to ni ne stigne izgovoriti naglas.

S druge strane, imamo Petra Velikog. Taj ne hoda ulicom — on zapravo ne hoda uopće, jer je kip, ali nekako, svejedno, šefuje cijelom gradom. Ništa osobito osobno, rekli bi mnogi, ali njegova tišina u poemi zvoni glasnije od svih povika na dvoru. Nije stvar samo u njegovoj veličini (svi koji su prošli ispred kipa u Peterburgu znaju o čemu pričam) — nego u onoj vibraciji moći koja isijava iz teksta.

Nigdje nema hollywoodskog heroja, ni pozitivca, ni nekog tko spašava dan. Tu su svakodnevni pogledi, krivi potezi, i onaj osjećaj kad gradski vjetar donese novu neizvjesnost prije nego što si sjeo za doručak.

Sporedni likovi

Ne tražite galeriju lika s brojnim redovima — nije ovo moderna serija. Ali ipak, nekoliko njih ostaje kao jeka u Jevgenijevoj svakodnevici. Tu je, primjerice, djevojka — ona je onaj razlog zbog kojeg Jevgenije izlazi na kišu, trči protiv rijeke i na trenutke zaboravlja koliko su zidovi grada hladni. Njezin glas u poemi je tih, ali dovoljno glasan da Jevgenije stisne zube kad naiđu nevolje.

Nije zaboravljen ni narod, tlo pod nogama Petrograda. Masa koja u bijegu od vode i gnjeva promatra vlastite domove kako doslovno nestaju ispod površine. Oni su pozadina, scenografija i poneki gledatelj nesreće, ali i tihi svjedoci svake Jevgenijeve greške.

Tu su i gradski funkcioneri (oni vječni “oni gore”), ali najčešće ostaju bez lica. Prisjetimo se, Puškin nije ni pokušavao pretvoriti ih u bogate karaktere — njima je dovoljno malo rečeno da osjetimo težinu birokracije i hladnog poretka.

Odnosi između likova

Sad dolazi onaj tren kad sve postaje osobno. Jevgenije i djevojka? To je kemija koja nije uspjela proključati, nešto što je moglo biti, ali nije — poput još jedne loše telefonske linije tijekom oluje. Između njih nema krupnih riječi, geste su suptilne, ali tišina se broji.

Petar Veliki i Jevgenije? E, tu je pravi sukob. To nije izravni dvoboj — više je osjećaj da se ne možeš prepirati s planinom (ili u ovom slučaju s povijesnim kipom koji te prati prečicama sna). Jevgenije ponekad proklinje svoju nemoć, ali Petar stoji, nepomičan, svjedočeći svemu što će doći nakon jeftine patnje običnog čovjeka.

Obični ljudi i vlast? Opet, to je više zbunjenost nego rasprava. Ljudi iz naroda gledaju, povremeno viču, ali brzo shvate da njihovi glasovi tonu isto kao i stubišta nakon poplave. Vlast odgovara samo šutnjom ili još jednim novim kipom.

Zbrojeno, odnosi nisu prava drama nego niz promašenih prilika. Što tko zapravo osjeća teško je reći — ali ono što nitko ne skriva jest osjećaj da, bez obzira na sve, male ribe uvijek završe najviše mokre.

Stil i jezik djela

Kad se spomene „Bakreni Petar”, svi prvo pomisle na moćne slike Sankt Peterburga, ali malo tko odmah primijeti koliko je Puškinov jezik brz, živ i… zapravo prilično surov. Ovdje nema fine šminke ili cvjetnih ukrasa—riječi dolaze direktno, pogađaju u srž, baš kao noćni nalet kiše na kamene ulice. Puškin, naviknut na gradski metež, voli jednostavne, govorne konstrukcije. Svaka rečenica nosi težinu života običnog čovjeka, bez onih „velikih riječi” koje biste mogli pronaći u kakvoj epskoj poemi iz antike.

Možda ste to već čuli: „Bakreni Petar” zapravo zvuči kao da ga priča netko koga ste sreli u tramvaju. Šaptom, tiho, gotovo uznemirujuće prisno. Ponekad kroz stihove proleti riječ na francuskom, pa vas podsjeti da je Puškin bio zaljubljen u tuđe jezike, ali je srcem ostao na tlu ruske svakodnevice. Jesi li čuo onaj stih gdje Jevgenij proklinje kip? Tu nema ni trunke patetike—samo sirova nemoć, rečenice kratke, ritam nemiran, baš kao valovi koji su preplavili grad.

Ironija se provlači kroz svaku strofu. Puškin ne popuje, ne uzdiže se; naprotiv, spušta se među malene, njihova pitanja, njihove strahove. Uparuje hladnoću grada s hladnoćom jezika. Svaka pauza, svaka tišina, ima svoju ulogu. Ako očekujete puke opise prirode, „Bakreni Petar” vas odmah demantira—više nalikuje na crno-bijele fotografije negoli na šarene pejzaže. U glavi čuješ grad, osjećaš kišu pod noktima. Čak i nevidljivi dijalog između Jevgenija i Petra Velikog nosi nešto od dnevne grubosti razgovora koji se vode pred zatvorenim trgovinama kasno navečer.

A ima tu i jedan jezični twist – redoslijed riječi često „iskače iz tračnica”, gotovo kao da je pjesniku važnije kako zvuči emocija nego gramatička pravila. Pokušajte čitati naglas – često ćete ostati bez daha, kao nakon sprinta. Taj specifičan puls Puškin kasnije preuzimaju brojni ruski i europski autori (i to s razlogom), jer daje energiju koja tjera dalje i kad tema postane neugodna.

Za kraj, nemoguće je izostaviti prepoznatljive gradske slike i prizore; sve miriši na vlagu, povijest i davno izgubljene snove. Riječi i slike ovdje nisu odvojene: dok čitate, čini se kao da gledate stari crno-bijeli film na vikend-maratonskoj televiziji. Jezik je strog, ali živ. Likovi, ma koliko tihi i neprimjetni, dobivaju glas koji ponekad zvuči poznato svakome tko se barem jednom u životu osjećao izgubljeno na kiši.

Osobno mišljenje i dojmovi o djelu

E sada… koliko god ljudi pokušavalo biti ravnodušni kad spomeneš Bakreni Petar, nešto u toj poemi nemirno podsjeća na poznate osjećaje – onaj grč u trbuhu kad znaš da se protiv “velikih igrača” baš i ne može, koliko god maštao o happy endu. Tko nije imao taj trenutak kad stvarnost podigne obrvu i promrmlja: “Sori, drži se pravila igre”? Ma, evo ti čitave pjesme o tome, i kipić povrh svega!

Atmosfera Puškinovog Petrograda nije samo siva i mokra – stvarno osjetiš onu vlagu u kostima, baš kao kad kiša ne prestaje danima, a ti čekaš tramvaj koji kasni. Prolaziš uz rijeku, razmišljaš o planovima, kad ono – novi val sve pomete. Znaš onaj osjećaj nemoći kad ti komunalci vode život istim entuzijazmom kojim kip Petra Velikoga gazi Jevgenijeve snove? E, sada te Piškin uhvati nespremnog, bez ikakve patetike.

Likovi nisu kartonski – Jevgenije nije baš od onih “herojima rođenih”. Prije podsjeća na kolegu iz razreda koji uvijek čeka drugi tramvaj jer misli da će mu ovaj pobjeći. Izgubljen, ali poznato ljudski. Na kraju sve te prožme: koliko tuga zna biti tiha, koliko je kruta moć kad ju nitko ne dovodi u pitanje.

Nećeš pronaći lakih odgovora, a ruku na srce, prozu koja tako brzo natjera suho grlo (i suzne oči), rijetko vidiš. Javi li ti se, možda, misao “pa što onda vrijedi trud”? Stvarno nije lagano, ali postoji neka iskrena utjeha kad shvatiš da nisi jedini tko se pred kipovima svakodnevnice osjeća sićušno.

Možda nije roman za svaku večer – više ga osjetiš negoli prepričavaš. Kad završiš s čitanjem, osjećaš Sankt Peterburg u venama. Nije li to ono što največu književnost odvaja od obične priče?

Komentiraj