Notturno Kratki Sadržaj – Analiza Lektire

17 rujna, 2025

|

Mato Tadić

Nije lako pronaći film koji na tako suptilan način otkriva duboke ljudske emocije kao što to čini Notturno. Gledatelji često traže priče koje ne ostavljaju ravnodušnima i koje otvaraju prostor za razmišljanje o svijetu oko nas.

Notturno je dokumentarni film Gianfranca Rosija koji kroz slike svakodnevice prikazuje živote ljudi na Bliskom istoku pogođenih ratom, bez naracije i s minimalnim dijalogom, naglašavajući tišinu, tugu i snagu preživljavanja.

Kada se čovjek upusti u ovakvu filmsku priču, shvati koliko su tišina i jednostavne geste snažniji od riječi. Otkrijte što čini Notturno toliko posebnim u moru sličnih naslova.

Uvod u lektiru i autora

Da ste ikad na brzinu gugali “tko stoji iza Notturna”, vjerojatno bi vam upao u oči Gianfranco Rosi. To ime, malo egzotično za hrvatske uši, vjerojatno zvuči poznato filmofilima koji su rovarili po doku festivalima ili samo tražili nešto drugačije od Marvelovih fajtera s CGI mišićima.

Autor

Gianfranco Rosi nije samo redatelj—on je mali čarobnjak dokumentarizma. Ako ste prošli put uživali u “Fuocoammare” (da, to je onaj film što je hakirao Berlinale 2016. kao kad klinci u kvartu odjednom otkriju novu igru), onda ste već probali Rosijev rukopis. Njegovi filmovi nisu “brbljavi”—čovjek, začudo, obožava tišinu. Ali ne onu nelagodnu što padne kad pitate kolege tko je pojeo zadnji jogurt iz frižidera, nego onu punu slojeva — gdje svaki kadar diše, stenje i škripi kao stara vrata. Rosi ne koristi naraciju da nam “servira” priču, nego pušta kadrovima da kažu sve. Prilično drsko, zapravo.

Obično bira teme koje izbjegavaju mainstream—rat, migracije, svakodnevicu ljudi koje svijet gura pod tepih. Nije tip koji voli crno-bijele podjele. Gura nas da gledamo – i kad bismo najradije preskočili scenu. Nitko ne odlazi sa sredine Rosijevog filma jer… pa, malo je to poput vožnje tramvajem po magli — nikad ne znaš što te iza zavoja čeka, ali osjetiš svaku vibraciju puta.

Žanr i književna vrsta

E sad, zamislite da netko pita: “Je to umjetnički film ili samo dokumentarac bez efekata?” Notturno je baš tamo negdje između. Formalno, to je dokumentarni film, dakle nema nabrijanih glumaca s holivudskim osmijehom, sve su to stvarni ljudi i njihove priče. Ali…eh, Rosi ne pristaje samo na faktografiju. Njegov “žanr” je “ležerni realizam” (ako to uopće postoji) – spaja surovu stvarnost s poetskim, vizualno zamamnim kadrovima na način koji tjera emocije van iz kože. Većina dokumentaraca voli objašnjavati; ovaj šuti, stoji i gleda… pa ti rastumači sam.

Književna vrsta — to je filmska lektira s dušom. Gledanje Notturna podsjeća na ono kad pročitaš dobar roman u dva dana jer ne možeš pustiti likove do zadnje točke. Film skače po granicama Iraka, Sirije, Libanona, i uvijek vuče atmosferu neizvjesnosti, baš kao i svaki dobar književni tekst koji te ostavi zamišljenim još satima nakon što završiš.

Kome se ovakav pristup sviđa? Onima koji cijene tišinu više od stotinu praznih rečenica, koji vole kad slike pričaju, a ljudi nisu klišeji. Notturno je zbirka poetskih, ponekad bolno istinitih vinjeta iz stvarnog života, nešto poput književnosti faktografije—samo za oči, srce i mozak.

Kratki sadržaj

E sad, ako niste gledali “Notturno”—ne brinite, nema spoilera koji bi vam uništili doživljaj, ali svejedno, zavalite se i provjerite što vas zapravo čeka iza tišine i blata Bliskog istoka. Ova priča nije film za maraton uz kokice, nego više za one dane kad poželite razmišljati o životu i stvarima koje vam svakodnevno promiču ispod radara.

Uvod

“Notturno” otvara vrata tamo gdje su vijesti davno zatvorile prozore—na ratne granice Iraka, Sirije, Libanona i Kurdistana. Kamera Gianfranca Rosija ne pokušava igrati na kartu šoka, nego tiho klizi kroz blatnjave ceste, izmaglicu i razrušene škole kao da je gost na popodnevnoj kavi kod nekoga tko je prošao svašta. Prizori: žena gleda kroz prozor, klinac šaptom priča o noćnim morama, starac popravlja ribarsku mrežu na izmagličenom jutarnjem svjetlu. Rosi ni ne pokušava objasniti svijet. On vam samo pokaže do koje razine mogu doseći tišina i svakodnevica kad rat postane kulisa života.

Zaplet

Priča nema “junaka”, nema akcijskog zapleta, nema cilja. Umjesto toga, gledatelj se probudi u nečijem tuđem jutru—na primjer, dok vojnici vježbaju pokrete na blatnjavom poligonu ili terapeut vodi grupu djece kroz vježbe crtanja, nadajući se da će crne misli izblijedjeti sa svakim obrisom olovke. U jednom trenutku, kamera se zaustavi na ženi koja čita pisma ubijenog muža. U drugom, uđe u prostoriju gdje mladići gledaju vijesti, a vani pada mrak koji nikako da završi. Kao da život cijelog naroda pulsira između šaptanja, sjena i običnog rituala—skuhaj čaj, promijeni zavoj, isprati suze.

Rasplet

Ne dolazi do klasične katarze ili rješenja. Umjesto toga, film stavi gledatelja nasred raskršća tuđih trauma, bez putokaza prema sreći. Neki možda traže smisao u spokojnoj slici žene koja moli na krovu dok vjetar nosi jeku sirena. Djeca crtaju svoje strahove, dok vojnici vuku opremu unatrag, kao da i sami pokušavaju vrijeme vratiti prije zadnjeg granatiranja. Rosi daje prostora tišini. Ona odzvanja snažnije od bilo kakve glazbe, a gledatelj spontano postane svjedok snova razbijenih ali ne i ugušenih.

Kraj

Ne očekujte razrješenje, niti raspetljane konce. Kamera napušta likove baš onako kako ih je zatekla—usred ruševina, s cigaretom na usnama ili licem u šakama. Na kraju, ono što najviše ostane nisu ni suze, ni velika otkrića, nego sitnice: pogled majke dok drži dijete, tiha molitva prije zore, ili zvuk koraka po zagušljivom hodniku. Rosi svojim minimalističkim stilom ne dozvoljava da padnete u melodramu, ali tjera vas da razmišljate: koliko zapravo znamo o životima na koje svakodnevno zaboravljamo čim promijenimo kanal? Eto, ako tražite film koji će ostati u vama dulje nego što traje odjavna špica, “Notturno” je ono što ste čekali, iako to možda niste znali.

Mjesto i vrijeme radnje

Da se razumijemo—pričati o mjestu radnje u “Notturnu” nije isto kao reći “vidimo se na Trgu bana Jelačića u podne”. Ovdje nema plakate ni koordinata na Google karti. Rosi u filmu svjesno baca publiku usred svakodnevice stvarnih ljudi s granica Iraka, Sirije, Libanona i Kurdistana, a geografska pravila su… labava, da budemo nježni.

Umjesto jasnog grada ili zaseoka, svaki kadar prodire kroz pustinjske ceste, blatnjave pristaništa ili zidine razorene školama—baš kao da vas netko odveo na vožnju bez navigacije, pa otvorite prozor i, hop, zalijepite lice za tuhosivu zoru. Nema vojnog checkpointa na kojem piše: “Evo rat je ovdje stao”. Rosi to namjerno radi—gradi atmosferu mjesta kroz tišinu, škripu starih vrata i isprekidane glasove na radiju ili u tami neke sobe.

Vrijeme radnje? Možda ste u filmovima navikli na kričave kalendare ili titlove s godinama. Ovdje toga nema. Sve je razvučeno kao džezva koja se godinama puni. Kadar ide iz dana u noć, iz zime u sparno jutro, bez vremenskih markera… što više gledate, to ste više svjesni da bi ovo moglo biti jučer ili možda prije deset godina.

Da podsjetimo—rat, smiraj, svakodnevica—ne dolaze u preciznim razmacima. Rosi je svoje scene snimao kroz tri godine, a to se osjeti; s jedne strane gledate dječaka kako u mraku crta na papiru, a s druge borca koji u istom tom mraku pazi na granicu. Kad prođe koja minuta tišine, shvatite da ste u pejzažu koji nije vezan uz sat ili datum, nego uz trenutak, osjećaj i pogled iz pozadine.

Ako tražite egzaktan podatak, nema ga — i to nije slučajnost. Upravo ta ‘nedorečenost’ otvara prostor za promišljanje, jer ono što gledate u “Notturnu” nije samo zapisano mjesto ili zamrznut datum, nego živa rana Bliskog istoka u pokretu.

Tema i ideja djela

Staneš pred ekran, pogledaš prvi kadar “Notturna” i – uhvati te ona tišina. Ne onakva tišina kojoj pobjegneš slušalicama, nego ona što pojača svaku sitnicu. Gianfranco Rosi tim pristupom govori o svakodnevici u zonama gdje povijest piše život gorim rukopisom nego bilo koja sapunica. Glavna šema ovdje? Prikazati ljude na Bliskom istoku dok pokušavaju složiti svoj život natrag, korak po korak, usred ruševina i rata.

Film odvaja klasičnu narativu — nemaš heroje, nemaš negativce na tanjuru. Umjesto toga, sve ide u pravcu prikaza… stvarnih lica, onako ogoljenih. Školski primjer toga je scena gdje žena sjedi na podu i čita pisma u mraku — jedan običan trenutak koji govori više od hiljadu bombastičnih izjava. Rosi drži kameru dulje na ljudima nego što bi se itko usudio danas na YouTube-u gdje svaka sekunda košta. Ali to nije iz dosade, to ima poantu: gledatelj dobiva osjećaj razvučenosti, neizvjesnosti, zamora — sve ono što ti prolazi kroz glavu kad zagrneš kroz tuđe traume.

Zanimljivo je kako se sve odvija bez vremenskih i prostornih okvira. Izostankom detalja o točnoj lokaciji ili godini, sve djeluje kao da je moglo biti jučer, sutra ili prije desetljeća. Rosi ti doslovno gurne kameru pod nos svakodnevnih rituala — jutarnja kava, tiha molitva, šapat između dvije kugle dima. Kao da pita: a da se ovo događalo u susjedstvu, bi li primijetio?

Tu je ideja djela kristalno jasna: nerijetko promašimo pravu priču bježeći od tišine, od promišljanja, od pogleda u oči nepoznatima. Izostankom naracije i drame, “Notturno” tjera gledatelja da osjeti život između redaka, baš tamo gdje su emocije najglasnije kad svi drugi zašute.

I dok te scene ne vrište pitanjima, tjeraju te da promišljaš o tome što znači biti preživjeli, što znači jutro tamo gdje je noć trajnija nego igdje drugdje. To ne dolazi s velikim parolama ili rješenjima, nego kroz uporan pogled u svakodnevicu drugih. Koliko često uopće zastaneš i to napraviš?

Analiza likova

Eh, evo gdje stvari postaju zanimljive. Ljudi u “Notturnu” nisu filmski heroji s posterima na zidu. Ni blizu. Svako lice, svaka gesta, odaje neku svoju priču, a redatelj Rosi ne mazi ni jednoga. Nema tu statista — samo preživjeli sa svojim borbama, tišinama i pogledima. Ulazimo ravno u njihov svijet, bez zamjerki, filtera ili pametnih rečenica.

Glavni likovi

I sad, pitate se, tko su ti ljudi koji nose film na leđima dok oko njih fijuče stvarnost Bliskog istoka? Najviše vremena provedemo gledajući majku koja čita pisma izgubljenog sina — njezina tišina govori više od milijun suza. Taj kadar ostaje u glavi dugo nakon odjavne špice.

Onda je tu dječak, ne stariji od 10 godina, s onim pogledom koji nosi previše sjećanja za svoje godine. On usred razrušenih škola crta sebi novi svijet, crtačem umjesto tenkova. Ponekad se pojavi ratni veteran, potpuno smiren, nitko ne spominje njegova djela, ali kao da mu je svako jutro borba s vlastitim mislima.

Te likove ne prati glazba, ne predstavljaju ih naslovi. Jedan sat i pol samo promatramo njihove navike, male rituale — od pripreme doručka u polumraku do mukotrpnih povrataka doma s polja ili ratišta. U toj tišini, likovi rastu i prelaze iz svoje stvarnosti u našu dnevnu sobu.

Sporedni likovi

Ponekad ih naćiš na rubu kadra, gotovo neprimjetne, ali svejedno važni. Znaš onu baku koja samo prolazi, njen veo leprša, pogleda spuštenog. Ili skupina djece ispred škole, ne znaju hoće li nastava biti danas — najvjerojatnije neće, ali stoje ondje, iz inata ili nade.

Susjed koji bez riječi popravlja prozor bez stakla, njegov je svijet oštećen, ali postoji nekakva rutina u tom kucanju čekića. Liječnik u maloj ambulanti, sjedi tiho, broji zavoje, pogledom prati svaku novu ranu. Oni nisu u fokusu kamere, no osjećaj tuge ili snage, baš zbog njih, prođe kroz kadar poput vjetra koji razbacuje pelud.

Svatko od ovih sporednih likova nosi vlastitu tišinu, a tišine su različite. Netko je prigušen od stresa, netko je prepun trača, a netko ima toliko rutine da iz njihove tišine izbija neka čudna nadmoć. Redatelj ih ne gura u prvi plan, ali bez njihove prisutnosti, nešto bi ključno nedostajalo mozaiku filma.

Odnosi između likova

Ako očekujete razgovore ili čudesa, nije ovaj film taj. Odnosi se grade uzduž pogleda, dodira i, što je najvažnije, kroz ono što sve likove ujedinjuje — snalaženje. Primjer? Dječak drži crtež, majka prolazi pokraj njega bez riječi, ali pogled traje sekundu dulje nego što treba. Eto, tu se sve kaže bez ijednog glasa.

Majka i njezina djeca dijele obroke — šutke, nježnost u razmjeni jela. Ili ratni veteran koji povremeno pomogne mlađima oko popravka krova. Nema tu spektakularnih scena. Svaka interakcija djeluje kao pokušaj očuvanja zajedništva kad je svijet popucao.

Prava magija odnosa krije se u svjesnom izbjegavanju velikih riječi i gesta. Sve se odigrava u malim, svakodnevnim trenucima. Ponekad će dijete gledati učiteljicu, čekajući, kao da traži potvrdu kako dan ipak ima smisla. Ili mještani podijele cigaretu za stolom bez stolice, dijeleći obične brige. Onaj osjećaj “tu smo, nitko nas ne može potpuno slomiti”, polako preslikava film na stvarnost.

Zajedništvo ovih likova nije zbog dijaloga ili krvnog srodstva, nego zbog osjećaja da gledaju istu nesigurnost u oči. Kad se rasprši magla (ili dim iz kuće bez krova), ostane samo pogled prema novom danu — i to, nekako, veže likove kao nevidljiva nit.

Stil i jezik djela

Ako si ikad pogledao film koji ti zašije usne samo tihom slikom—e, to je “Notturno.” Gianfranco Rosi ne zna za višak riječi; njegov dijalog mjeri se u šapatima i polupogledima, a cijeli film zvuči kao kad tvoj stari pusti televizor na minimum dok svi spavaju. Nema naratora koji te vodi za ruku, nema školskih rečenica; ovdje kamera priča, a riječi su kao začin koji tek povremeno zamiriše.

Možda zvuči čudno, ali jezik ovog filma više liči na pokret, na tihu rutinu nego na razgovor. Kad majka u mraku čita pisma ili dječak crta svoje snove na otpadu stare škole, sama tišina preuzima glavnu ulogu. Emocije bukte ispod površine, one ne traže pojačanje glazbom ili patetiku—dovoljna im je jedna neizgovorena misao, jedan pogled. Ponekad je to napeta šutnja ispunjena tugom, a ponekad tek mehanički zvukovi svakodnevice (pucanje stare stolice, udaljeni plač), što film čini brutalno stvarnim.

Zvuči li ti kao nešto što bi mogao pogledati s halvama i društvom? Sumnjam. Ovdje ni stubište nije urešeno tapetama dijaloga—putuje se krajolikom kroz vizualne kadrove, a riječi dođu kad baš nema drugog izlaza. Rosi je majstor u zabijenoj tišini; njegov jezik nije književni, a ipak se naježiš od svake ispričane niti, iako većinu tog tkanja samo naslućuješ.

Nisam jednom čuo da je netko rekao: „Ovo je poput gledanja vlastitih misli kako hodaju.“ Treba naviknuti uho na taj šapat, jer ovdje svako izgovoreno ima težinu bagera u sumaglici. Tko traži logoreje, morat će naći drugi film. A na kraju, možda će ti baš ta tišina ostati duže u glavi nego bilo koji pametni citat.

Poanta? Jezik i stil “Notturna” nisu tu da se sviđa svakome, nego da probudi nešto u čovjeku—nešto na što rijetko tko ostane imun, ma koliko šutio dok gleda.

Osobno mišljenje i dojmovi o djelu

Iskreno? Pogledati “Notturno” djeluje kao da si upao u cipele nekog drugog, samo bez zaštitne kacige — i nemaš pojma što ćeš tamo zateći. Oni očekuju dramu, možda neku standardnu hollywoodsku bombastičnost, a dobiju tišinu koja dere živce. Svaka scena ostavlja svoj otisak, jer nema naratora da te vodi, nema ni vizualnih natpisa koji kažu “Heeeej, ovo je važno!” — ostaje samo snaga pogleda običnih ljudi.

Gianfranco Rosi ovdje nema milosti prema znatiželjnim gledateljima. Kamera luta, svraća pogled na detalje — izgužvane ruke, razbacane papire, umorne oči — i tjera te da napraviš isto. Nema instant odgovora, ništa nije servirano na pladnju. Čuješ udarce metaka kao da ti prilijeću nad glavom, ili šapat žene koja kroz suze čita pisma, i uhvatiš se kako pokušavaš “čitati” između praznih kadrova. Zvuči pretenciozno? E pa, možda, ali ni trunka lažnog patosa, ni sekunde jeftine sentimentalnosti.

Rosi od gledatelja traži strpljenje. Oni koji do kraja izdrže, ostaju puni pitanja, zatečeni… Možda se nađeš kako još satima kasnije razmišljaš o jednoj mrmljajućoj baki ili crtežu na dasci srušene škole. Suho rečeno: “Notturno” ne ugodi, ne opušta, već provocira tvoj zaborav i tjera te da sumnjaš u ono što obično uzimaš zdravo za gotovo.

Za vizualni dojam, lako ga usporediti s fotografijama iz National Geographica, ali Rosi nije fotograf u safari-prsluku. On hoda kroz blato i dim, vadi ljepotu iz klišeja “teških tema”, pa se dogodi da prizori izgledaju kompozicijski savršeno, ali toplina dolazi isključivo iz običnih priča. Nitko ne djeluje režirano — samo život u svom najčudnijem obliku.

Neki će reći: “Pa to nije film, to je izložba tuge!” Ali stvarno… kad je zadnji put neki uradak prisilio čak i urbanog cinika da zastane i razmisli o tuđim cipelama? Upravo tu “Notturno” ostavlja najjači dojam. Imaš osjećaj da si čuo više u toj tišini nego u svim bombastičnim naslovima zadnje tri godine.

A sad ozbiljno — da, gledanje je zahtjevno. Nema naglih objašnjenja, nema jednostavnih odgovora. Rosi djeluje kao autor koji vjeruje gledatelju, a ne podcjenjuje ga. To rijetko vidiš, što je — u ovom moru buke — prokleto osvježavajuće.

Komentiraj