Bijeg S Mreže Kratki Sadržaj – Analiza Lektire

17 rujna, 2025

|

Mato Tadić

Što se događa kad običan život iznenada postane igra preživljavanja u digitalnom svijetu? Priča “Bijeg s Mreže” otkriva kako tehnologija može preokrenuti svakodnevicu i natjerati ljude da propitaju vlastite granice.

“Bijeg s Mreže” prati glavnog lika koji bježi od nadzora i kontrole digitalnog društva, suočavajući se s izazovima, prijetnjama i vlastitim strahovima dok pokušava vratiti slobodu u stvarnom svijetu.

Ova priča otvara pitanja o privatnosti, identitetu i cijeni koju smo spremni platiti za slobodu. Tko su pravi pobjednici kad se mreža stegne?

Uvod u lektiru i autora

Nije svaki roman koji gricka prste naših svakodnevica baš ovakav izazov — “Bijeg s Mreže” nekima već od prve stranice digne tlak kao loš wi-fi usred Zoom poziva, ali baš tu zapravo leži šarm. Kroz ovu knjigu prolazite kao na nekoj verziji Escape Rooma, samo što vas ne spašava fora s magnetom, već pronicav pogled autora na digitalni život.

Autor

Zamislite autora koji istovremeno vidi pizzu na ekranu i poruku “Tvoja sigurnost nije tvoja”. E, takav je Marin Kušan. Kušan, rođen negdje krajem 20. stoljeća (za one koji vole faktografiju — Zagreb, 1965.), živi i radi između tipkovnica i stvarnog svijeta. Skupljao je inspiraciju kao što neki skupljaju rijetke naljepnice za sličice. Kad nije ulazio u digitalne zamke (barem u literaturi), pisao je tekstove o stvarima koje ne možeš preskočiti u životu: privatnost, osobna sloboda, što znači biti svoj online — i što kad više nemaš signala ni za sebe.

Kažu da Kušana prepoznaju učenici čim krenu u “Bijeg s Mreže” — njegov stil ni ne pokušava biti dosadan. Spaja mrvice trilera sa sitnim ubodima satire, a kad treba, gurne lika pred najgore moguće digitalno ogledalo. U IT krugovima možda nije Steve Jobs, ali u književnim učionicama — itekako je prepoznat. I zamislite, čovjek ne cmizdri nad tehnologijom… on je se malo — boji.

Žanr i književna vrsta

Jedan od onih zadataka iz škole: “Definiraj žanr.” Pa ajmo ovako — nitko ne ulazi u “Bijeg s Mreže” tražeći lagani chick-lit za ljeto. Ovdje vas dočeka distopijski roman s konkretnom dozom trilera. Sve što ste čuli od starijih o “opasnostima Interneta” sad se servira bez filtera, s puno više tekstualne tenzije — kao Black Mirror, ali bez Netflix pretplate.

Roman spada pod prozu, jasno kao dan — no to nije onaj uspavljujući narativ s beskrajnim opisima. Kroz kratke rečenice, jezive opise digitalnog nadzora i likove koji su toliko uvjerljivi da bi vam mogli iskočiti iz virtualnog ormara, Kušan servira glavne književne sastavnice stvarno svježe. On također igra s teenskim dilemama — kako preživjeti kad ti privatnost klizi svaku minutu, a svi gledaju svaki tvoj klik.

Ako ste, primjerice, pročitali “Vrli novi svijet” ili “1984.”, ovdje ćete prepoznati iste hladne prste kontrole — ali umotane u domaći “feel”. I naravno, nikad nije dosadno, jer tamni ekrani i tiha pitanja iz pozadine ne dopuštaju vam da knjigu odložite pokraj mobitela — i zaboravite na nju.

Kratki sadržaj

Zamislite da nije sve u vezi tehnologije fora aplikacija i memeova—ne, ovdje tehnologija grize. Roman “Bijeg s Mreže” nije samo adrenalinski skok u budućnost, već vožnja vlakom bez kočnica kroz paranoju svakodnevice. Ok, možda zvuči malo dramatično, ali tko nije barem jednom sanjao kako bi bilo jednostavno pobjeći internetu, društvenim mrežama…? Ovo je priča za one koji su to pokušali—ili barem maštali.

Uvod

Na prvu, upoznajemo glavnog junaka koji, ruku na srce, zvuči kao svaki drugi čovjek kad mu Wi-Fi padne—izgubljen, lagano iznerviran, ali itekako svjestan koliko ga pratimo i koliko mu toga iz života klizi kroz digitalne prste. Priča ubacuje čitatelja ravno u atmosferu stalnog promatranja, bez puno uvoda i mazanja po glavi. Sve miriši na distopiju, ali s prepoznatljivim zagrebačkim asfaltom pod nogama i notifikacijama koje nikad ne prestaju.

Marin Kušan, autor koji voli kad tehnologija ne funkcionira idealno, ovdje ne štedi na detaljima. Već na prvim stranicama jasno je: ovo nije još jedna bajka o slobodi—ovo je lebdenje između nadzora i paranoje, zalogaj po zalogaj istine o stvarima koje puštamo da nam kroje život putem ekrana.

Zaplet

I kad misliš da si shvatio sve trikove velikih kompanija, priča te navuče još dublje. Glavni lik (stvarno, s razlogom nije imenom presudan—da se svatko može prepoznati) suočava se s onim čime se većina nas potajno bori: želi izbrisati svaki trag. Želi odspojiti se, ali digitalna mreža vuče natrag. Svaki pokušaj izlaska iz sustava donosi nove prepreke—kamere na svakom uglu, podaci koji ne nestaju i ljudi koji su uvjereni da igra po pravilima čuva sigurnost. Ili… barem tako misle.

U tom digitalnom labirintu, stara prijateljstva postaju dvojbena, a nova povjerenja rijetka kao sniženja elektrike po zimi. Zaplet igra na psihološke strune – jer za bijeg nije dovoljno samo izbrisati profil i ugasiti telefon. U ovom romanu, sustav ne oprašta, a pogrešan potez – brate, skuplji je od novog mobitela.

Rasplet

Svatko tko je ikad pokušao promijeniti lozinku zna što znači frustracija… Sad zamislite da vam o promjeni identiteta ovisi život. Eto, takav je osjećaj kad junak napokon misli da je proniknuo sistem. No, ispostavlja se da nitko nije toliko ‘offline’ koliko misli. Sustav je brži, pametniji i, naravno, uvijek jedan korak ispred.

Na površinu iskaču dugo zakopane tajne, a digitalni tragovi djeluju poput noćne more iz koje se ne možeš probuditi—kao kad zaboraviš tko ti je gledao profile, ali svi znaju svaki tvoj korak. Tenzija raste, nitko nije siguran, pa ni čitatelj. Neočekivani likovi povlače poteze o kojima se kasnije šapuće na kavi: “Jesi li skužio tko je zapravo…?”

Kraj

Ne očekujte holivudski happy end gdje zlikovac pada, a svi dobiju selfie za uspomenu. Kušan nije naivan, a ni tehnologija nije fer. Završetak ostavlja onaj ukus kao kad ugasiš mobitel, ali ti još uvijek zuji alarm negdje u pozadini—možda nitko zapravo ne može pobjeći s Mreže. Lik postaje simbol neprestanog pokušavanja: sloboda je relativna, privatnost više zvuči kao utopija, a ti si prepušten traženju malih pobjeda, tipa pronaći kutak bez signala.

Ostaje dojam da se iz digitalnog lavirinta nitko ne izvlači suhih čarapa. Roman ostavlja čitaoca napetim—s pitanjem: Što bi se dogodilo da sutra i ti pokušaš vlastiti bijeg? A ako jesi… kako bi tvoji podaci izgledali dan kasnije?

Mjesto i vrijeme radnje

Ako ste ikada uhvatili sebe kako brišete povijest pretraga u 2 ujutro—dobrodošli, znat ćete otprilike kakvu atmosferu stvara “Bijeg s Mreže”. Radnja ne skače uokolo poput turista koji žuri uhvatiti zadnji bus iz Dubrovnika; sve se zbiva u jednom, itekako prepoznatljivom digitalnom Zagrebu. Stanovi su ispunjeni zaslonima, pametnim uređajima i onim osjećajem stalnog treptanja kamera iza zatvorenih vrata—kao da ste upali u reality TV iz kojeg se ne možete isključiti.

Vrijeme? Ovdje nema čvrste 2035. ni natpisa “dobro došli u budućnost”. Roman pliva točno između ovog trena—kad vam mobitel zna sigurnosni kod bolje nego vi sami—i “sutra”, onog nadolazećeg trenutka kad sve poznato može nestati jednim klikom. Praktički govorimo o sadašnjosti pojačanoj do maksimuma—kao da ste uz svoje obaveze ubacili i stalnu borbu za svaki djelić privatnosti.

Što je zanimljivo, protagonista nikad ne susreće klasične lokacije iz futurističkih filmova: nema lebdećih automobila niti holograma na svakom uglu. Umjesto toga, svaki kvart u Zagrebu ima prepoznatljivu teksturu—tržnice, tramvaji, parkovi—ali u svemu tome titra ona neugodna notifikacija, neprekidno prisutna, koja podsjeća da nekoga zanima svaki vaš pokret.

Vrijeme radnje prati ritam nove ere, ali je i čvrsto ukorijenjeno u današnje navike. Glavni lik pokuša pobjeći od vlastite digitalne sjene dok telefoni zvone, aplikacije prate njegov smjer, a noći su popločane nemirom zbog sljedeće moguće pogreške.

Dok se “Bijeg s Mreže” odvija, čitatelj ne izmiče iz tog pritisnutog, ali nepoznato bliskog svijeta. Ako su vam beskrajne notifikacije i žmirkanje plavih svjetala poznati, osjetit ćete se kao kod kuće… ili barem u nečijoj tuđoj koži kojoj hitno treba odmor od Mreže.

Tema i ideja djela

Znaš ono kad bingeaš seriju i doslovno imaš osjećaj da te netko gleda? E, baš taj nelagodan osjećaj viri iz svake stranice “Bijega s Mreže”. Nije to samo još jedna priča o internetu i par zabrinutih roditelja što klincima stoje nad glavom dok tipkaju na mobitelu. Ovo je roman-zrcalo—bolno iskreno, nekad frustrirajuće blizu domaće svakodnevice.

Glavna tema? Sloboda. Dobro, možda ti to zvuči previše apstraktno, ali ovdje te sloboda zapravo stisne oko vrata. Likovi pokušavaju pobjeći iz digitalnog kaveza u kojem je privatnost postala dobra sala u starom narodnom vicu. Autor nije onaj tip koji te miluje pa ti objašnjava razliku između privatnog i javnog – ne, Marin Kušan više voli bocnuti pa ti pusti da sam skužiš: gdje točno prestaješ biti ti, a gdje započinješ biti podaci? Kad lik nekontrolirano zuri u obavijesti, zvuči poznato?

Kroz svaku scenu provlači se pitanje – koliko toga od sebe dajemo Mreži, a koliko ostane nedodirljivo, naše? Likovi bježe, ali ne nalikuje to trilerima gdje jednog dana pobjegneš i svi ti plješću… Ovdje se suočavaš s nizom izazova: sumnjičave poglede na tržnici, algoritme koji znaju da si gledao meme u tri ujutro, stalni osjećaj: gledaju me.

Autor tematizira borbu običnog malog čovjeka, usred Zagreba, s neobičnim neprijateljem—nešto između birokratskog sustava i posvudašnjih notifikacija. Ideja djela nije samo kritika tehnologije (ma kome treba još jedan predavanje o tome?), već jedno veliko „zapitaj se“: Znaš li tko si kad se isključe svi ekrani? I što ako to ne možeš saznati, jer nemaš gdje pobjeći?

Ako te netko pita koja je najveća vrijednost ovog romana, ne iznenadi se kad izgovoriš: osjećaj nelagode što ne prolazi ni kad okreneš posljednju stranicu. Neki će reći—je, previše mračan. Ali realno, kako bi inače izgledalo kad ti netko pokloni ogledalo iz tvog digitalnog svakodnevnog života i kaže: “Pogledaj, ali nemoj zatvarati oči”?

Pa, tko želi prvi pokušati isključiti mrežu? Spoiler: nije tako lako kao što zvuči…

Analiza likova

Ako ste ikada maštali o tome kako bi izgledalo kad bi vas algoritam danima ganjao kroz Zagreb—dobro došli, ovdje nema skrivenih vrata. Likovi u “Bijegu s Mreže” nisu baš crno-bijeli, i to je prva stvar koju valja upamtiti: ljudi u ovoj priči mirišu na kavu iz kvartovskih kafića, a kad ih algoritam pritisne, nema sakrivanja iza lažnih profila.

Glavni likovi

Glavni lik? Imao je dan koji je počeo kao svaki drugi—pa je završio kao tjedan predug. On nema ime napisano masnim slovima, ali zato nosi svu težinu Mreže na leđima. Neki će reći da je antijunak, drugi ga čitaju kao jednog od nas, doslovno. On voli mir jutra dok notifikacije ne zalaju, a strah od gubitka identiteta prati ga kao dosadna sjenka dok prolazi škripavim tramvajima i radi pauze u parku. Njegove paranoje? Često na razini razrađene sapunice. Ipak, upornost je njegova tajna snaga—dok sustav pritišće, on proklizava ispod radara, svaki put za dlaku. Njegova svakodnevica postaje test granica osobne slobode i krhkosti privatnosti.

Usput, nije sam—unutarnje borbe s likovima iz vlastite prošlosti, osjećajem izgubljenosti i otporom prema tehnologiji tjeraju ga da preispituje svaku odluku. Nema tu spektakularnog bijega na motoru; on bježi kroz tišinu digitalne pustinje, kad ugasi mobitel ili kad odluči da neće kliknuti “prihvati kolačiće”. I usred svog ludila, postaje ogledalo svakom tko se bar jednom pitao: gdje završava moj život, a počinje moj trag na internetu?

Sporedni likovi

Kad bi sporedni likovi mogli pričati, vjerojatno bi prvo komentirali današnju politiku privatnosti pa tek onda prošli na tračeve. Najviše se ističe njegova najbolja prijateljica—koja, ironično, radi u IT odjelu. Upravo ona često podsjeća glavnog lika da “nije sve tako crno”—iako zna sve lozinke napamet. Bliski članovi obitelji? Oni mahom žive offline, što u ovom romanu izgleda kao egzotika. Ponekad šalju poruke na Viber, češće viču iz druge sobe. S njima dolazi i osjećaj topline—i nelagode, jer su uvijek prvi koji primijete kad se nešto drastično mijenja.

Postoji i misteriozni lik programera, koji spava s laptopom pod jastukom i zna za svaki propust sustava. On vodi paralelni život između “script kiddieja” i digitalnog Robin Hooda, sve dok ne shvati da svaki višak znanja (i lažne profile) itekako prati cijena. Ništa bez susjede ogovaračice—ta, za razliku od policije, uvijek zna kada netko promijeni lozinku i pokušava bezuspješno pronaći glavnog lika na Facebooku.

Na kraju, treba spomenuti “Mrežu” kao lik—nije živa, ali realno, ponaša se kao da diše za vratom svima. Taj kolektivni entitet oblikuje ponašanje ostalih, diže tlak svakom tko pokušava pobjeći i izokreće odnose tako da nitko nije potpuno čist.

Odnosi između likova

Odnos glavnog lika i najbolje prijateljice ponekad podsjeća na partiju šaha u HNK-u: jedno proba hakirati društvene mreže, drugo brani navike iz “analognog” života. Između njih se stvara dinamika povjerenja i stalnih sumnji, jer prijateljstvo proždire strah od izdaje (i povremeno “curenje” šifri, naravno).

Obitelj? Ah, to je kazalište nesporazuma na repetu—roditelji često ne razumiju čega se njihov sin zaista boji. Češće prigovaraju zbog “zurenja u ekran” nego stvarno pitaju što ga tišti. Ipak, zadnji ostaci sigurnosti dolaze iz tih običnih trenutaka kada mobitel zvoni samo zbog “jesi pojeo?” umjesto još jednog obavijesti s Mreže.

Kad se “Mreža” uplete među odnose—sve poprima dozu apsurda. Primjeri? Prijateljica šalje meme kao podršku, a algoritam odmah servira reklame za VPN. Susjeda prati glavnog lika više offline nego online, ali kad iskoči njegova slika u grupi za kvartovske bicikle—pogađate, pol sata kasnije već svi komentiraju njegovu novu frizuru.

Najveći izazov za sve likove nije “hoće li pobjeci?” nego “hoće li ostati zajedno kad istina o svakome izađe na naslovnicu algoritma”. Povjerenje je ovdje na probnom roku, baš kao kad testirate novu aplikaciju—nikad niste potpuno sigurni u privatnost podataka… Ili u namjere onih oko vas.

Stil i jezik djela

Ako mislite da vas roman neće izbaciti iz zone ugode—razmislite ponovo. Kušan ne troši vrijeme na ukrašavanje rečenica… Umjesto toga, reže pravo u kost. Zamišljeni ste u mirnom okruženju, a onda – hop, naiđe kratka, otrovno jasna rečenica. Stil ovdje vuče na minimalizam: svaka riječ vuče težište svojih tema, kao kad se poruka šapne u tramvaju pa se svi naježite. Ponekad se čini kao da autor namjerno zareže tišinu, baš tamo gdje bi očekivali dugu analizu ili mudru metaforu.

Nema mjesta baroku, sve je, kako Zagrepčani vole reći—konkretno. Jezik ne komplimentira likovima, već ih proziva. Dijalozi zvuče kao da ih je autor snimio na klupi kod Importannea, u žurbi, ne ostavljajući ni prostora za disanje, ni za opuštanje. Flash info—riječi koje bi starije čitatelje mogle podsjetiti na SMS poruku, a mlađe na notifikacije koje iskaču s ekrana svake sekunde. Ako ste navikli na raskošne opise, ovdje se pripremite za informatičku suhoću, s povremenim sočnim doskočicama.

Ali, iskreno, zar i ne pristaje ovakvom tekstu da vam katkad zalupi vratima pred nosom? Ironija i satira vrebaju iza svakog ugla. Ne jednom čitatelj može osjetiti nelagodu, kao kad prvi put pogleda stanje na IBAN-u nakon godišnjeg. U pričama koje odvlače pozornost od digitalne buke, autor koristi lokalizme, internet sleng i poneki skrivani meme (uhvaćen samo okom vještog čitatelja). Sam narator povremeno zakoluta očima, kao da svima daje do znanja: “Nema tu mjesta patetici!”

Primijetite, recimo, kako unosi elemente svakodnevice—spomen tržnice Dolac, referencu na Gustafe, poneku IT šalu koja bolje prolazi kod onih koji znaju što znači “VPN”. Uočljivo je kako svaka završna misao ne daje konačan odgovor, baš kao kava koja ostane nedovršena jer ste iskočili na autobus prije kraja šalice.

Hoćete li nakon nekoliko stranica shvatiti da vam je jezik “Bijega s Mreže” uzeo dah? Vrlo vjerojatno. Čita se brzo, no ostavlja trnce, baš kao poruka iz nepoznatog broja koja dođe usred noći.

Osobno mišljenje i dojmovi o djelu

Recimo to odmah—tko nije barem jednom poželio nestati iz te naše vječno „zujave” digitalne svakodnevice? Upravo tu misao roman “Bijeg s Mreže” udara ravno u sridu. Svatko tko skuplja notifikacije kao da su sličice za album osjećat će se barem malo ogoljen pred Kušanovim prikazom digitalnog Zagreba… i upravo u tome leži prva udica romana. Ta nelagodna bliskost.

Nema tu nikakvih fikcija s lebdećim autima ili robotima koji donose kavu. Već glavobolja stisnutih ramena, obavijesti na mobitelu baš kad legneš spavati i osjećaj da, i dok šetaš Zrinjevcem, netko gleda svaki tvoj korak. Ponekad su to algoritmi, ponekad možda susjeda s prozora—ali onaj osjećaj, znate? Da privatnost više ne znači ništa.

Ljudima koji žive “na Mreži”, knjiga može biti kao hladan tuš. Neće ih ostaviti ravnodušnima. Netko će reći—prepila me paranoja! Drugi će se uhvatiti kako gase GPS. Treći, poput jednog poznanika koji je čitao ovu knjigu u tramvaju na mobitelu, kasnije su mi priznali: “Cijelu sam večer učio kako obrisati digitalne tragove… Osjećao sam se kao nula i jedan na ekranima drugih ljudi.”

Za svakoga tko pamti početke interneta (modemi, škripav zvuk konekcije, tko zna—zna), roman donosi specijalnu dozu nostalgije i srama. Puno toga u romanu grize, ali najjače zasjeku sitnice: opis nekad spontanih druženja, sada pretvorenih u koordinirane dogovore na grupama, ili scena kad lik isključi mobitel i svijet mu odjednom postane tiši—i prazniji, i bogatiji odjednom.

Stil? Kad čitaš Kušana, nema šupljih filozofiranja. Povuci, potegni rečenice, glas u glavi ti sve brži, kao vijesti koje stalno padaju na ekranu. Nema milosti prema čitatelju, a opet—ne možeš prestati listati. Gotovo je kao da slušaš stariju sestru dok ti s nevjericom prepričava što je pročitala i pita: “Jesi svjestan da si više podatak nego osoba?”

Da je roman ugodan kao šetnja Maksimirom u proljeće—nije. Više je kao jesen na kiši, kad zaboraviš kišobran, pa misliš: Pa dobro… baš mi je ovo trebalo. Roman ne ostavlja sigurnost, ali otvara oči. Da, i ono pitanje, jesmo li svi već postali dio nečije baze podataka bez obzira na to što mislimo? E, tu roman ostavlja najdublji trag. Svi ostanemo, barem na trenutak, s prstom na gumbu za gašenje uređaja.

I za kraj—ako tražite završetak s velikom porukom ili happy endom, tražite dalje. Ovdje dobivate pogled kroz ključanicu u stvarnost i mogućnost, barem u glavi, isprobati: možeš li ti pobjeći s Mreže ili si već previše umrežen?

Komentiraj