Klupko Kratki Sadržaj – Analiza Lektire

17 rujna, 2025

|

Mato Tadić

Malo je serija koje uspiju istovremeno zaintrigirati, zabaviti i potaknuti na razmišljanje, a “Klupko” upravo to postiže s lakoćom. Ova napeta drama privlači gledatelje svojim intrigantnim zapletima i snažnim likovima, ostavljajući ih s pitanjima o povjerenju, obiteljskim tajnama i pravdi.

“Klupko” je serija koja prati obiteljsku dramu i napetosti unutar jedne zajednice, gdje se stari grijesi i tajne iz prošlosti ponovno otkrivaju, prijeteći da unište sve što su likovi godinama gradili.

Svaka epizoda donosi novu dozu napetosti i otkriva koliko su naši izbori povezani s prošlošću. Tko se usudi pogledati istini u oči, možda će pronaći odgovore koje nije ni tražio.

Uvod u lektiru i autora

E sad, tko nije barem jednom čuo “pročitaj lektiru” i doživio malu dramu pred policom punom knjiga? Nije ni “Klupko” iznimka—iako, priznajmo, ima nešto zarazno u toj atmosferi tajne i zakulisnih igara koje se vuku između likova. Hajde, zaronimo zajedno dublje.

Autor

Zoran Ferić sjedi na tom popisu suvremenih hrvatskih autora kao jedan od onih koji nerado šuti kad ima što za reći—i to često kroz priče koje zagrizu taman dovoljno. Rođen je u Zagrebu 1961., a dio svakodnevnog života i ljudi iz susjedstva često uskoči kao inspiracija u njegovim djelima. Ako ste ikad upali na njegov nastup ili tribinu, znate—taj čovjek voli dobru pošalicu, ali i ironiju s okusom života iz škole, tramvaja ili praznih zagrebačkih ulica pred kišu.

Njegovi romani i priče, poput “Anđeo u ofsajdu” ili “Dabogda te majka rodila”, već su klasik za one koji gutaju lektiru s mrvicom sarkazma. Ferić je profesor, pa možda zato njegovi likovi zvuče stvarno, kao susjedi kipar iz prizemlja ili ona čudna teta koja radi u knjižnici i ima mišljenja o svemu. Nekad voli upotrijebiti šok, nekad humor, ali uvijek iza toga proviri trun istine koju možda i ne želimo čuti.

Žanr i književna vrsta

Je li “Klupko” drama ili triler? E, tu već dolazimo do slatke zavrzlame. Knjiga, ali i serija s istim imenom, balansira između psihološke drame i socijalne kronike. Nema čudovišta pod krevetom, ali postoje duhovi prošlosti koji iz dana u dan podjare stare probleme i krivnje. Netko tko voli Tarantinov “Reservoir Dogs” ili Fincherove zaplete možda će u likovima “Klupka” pronaći sličan osjećaj nelagode—sve je obično dok netko ne izvuče na stol neku staru tajnu.

Kroz lektiru se provlače motivi obitelji, laži, odanosti, pa i malih izdaja (jer tko nije bar jednom prešutio nešto “sitno”—zar ne?). Žanr balansira između napetosti i lakoće svakodnevnog jezika. Zamislite, jedan trenutak ispijate kavu dok djeca trče po dvorištu, a već sljedeći uhvatite sebe kako razmišljate o tome gdje je nestao povjerenje među ljudima.

“Klupko” je, ukratko, onaj tip literature koja odlično funkcionira kao lektira jer tjera čitatelja da čeprka po vlastitim sumnjama, sitnim lažima i nezaobilaznim obiteljskim ritualima. U njoj nema svjetlećih efekata, ali ima puno onog neizrečenog što ostane visjeti u zraku, baš između dva poglavlja.

Kratki sadržaj

Prije nego što se upustite u čitanje “Klupka”, zamislite prizor u kojem mirisi jutarnje kave i tišina jednog zagrebačkog nedjeljnog prijepodneva odjednom dobiju posve novu napetost. Baš tu leži čar ove serije – sve poznato postaje mrvičak napeto. Krenimo redom? Ili bolje, idemo tamo gdje su prvi problemi – odmah u uvod.

Uvod

Netko je jednom rekao da obiteljska okupljanja znaju biti srdačna, ali i smrtonosna za živce… U “Klupku”, obitelj Barišić dočekuje svečanu proslavu. Stol se prepunio kolačima (vidi se da netko voli orahnjaču više od makovnjače), a osmijesi su tek tanak sloj preko nečeg dubljeg. Zorana Ferića, koji je sve miksao olovkom i vrsnom ironijom, zanima onaj trenutak kad šapat postaje tišina, a tišina iznenada eksplodira. Gost dolazi – nije pozvan, naravno. Tko još očekuje gosta s prošlošću ispod kaputa?

Atmosfera djeluje kao da će se rasprsnuti svakog trena. Pogledi među rodbinom brži su od svakog Wi-Fi-ja, napetiji od posljednjeg penala na Maksimiru. Svatko zna nešto, ali nitko ne zna sve.

Zaplet

Eh sad, ovdje postaje gusto—kao dobra šalša na ljetnom suncu. Prije nego itko stigne zagrabiti juhu, stara tajna zaluta na dnevni red. Djedin nestanak novca, tetkina ljubavna drama, brat koji šutke gasi svjetla u hodniku. Čak i kućni pas diže uši kad se spomene čije greške još nisu izašle na vidjelo.

Hoćeš-nećeš, tu se već osjećaš kao voajer u tuđim cipelama. Jedan trenutak, svi sjede. Drugi trenutak, svi gledaju u jednu točku na stolu—stari vjenčani prsten, slučajno pronađen, sada smjera cijeli zaplet. Pogotovo kad klinci počnu kopati po ladicama u potrazi za izgubljenim stripovima, a naiđu na pisma iz mladosti.

Koliko puta ste se pitali zašto netko iz obitelji izbjegava razgovor baš u ključnom trenutku? Uz “Klupko” shvatiš da je tišina često najglasniji odgovor.

Rasplet

Nakon što “klupko” krene, teško je zaustaviti raspetljavanje. Obiteljski ručak se pretvara u improviziranu istragu—svatko ima teoriju, svatko vuče na svoju stranu. Dramatični razgovori odvijaju se ispod glasa (čuj, baka šapće poput tajnog agenta). Tko je poslao anonimno pismo? Nije teško pogoditi, ali kad istina procuri, svađe postanu duhovitije od svake obiteljske anegdote.

Zanimljivo, likovi Ferića nisu papirnate sličice—oni griješe, skaču jedan drugome u riječ, drže fige iza leđa. Emocije skaču iz tuge u smijeh. Gosti ne gledaju više sat, napetost je privlačnija od sapunice na HRT-u.

U tom metežu isplivava ono što je najvažnije—nitko nije posve nevin, a stare laži ipak ne gube svoj miris.

Kraj

Kraj “Klupka” nikad nije pileća juha za dušu (nema happy enda po narudžbi, sori!). Kad sve ispliva na površinu, tišina više nije uteg. Neki članovi obitelji nespretno pokušavaju prigrliti novu istinu. Netko prvi put priznaje pogrešku. Netko se povlači u sobu, ali ovaj put s osmijehom koji nije samo maska.

Tipično za Ferića, posljednja scena nije ni sretna ni tužna—više podsjeća na onaj osjećaj kad padne prvi snijeg: znaš da je sve nekako drugačije, ali još ni sam ne znaš je li to dobro ili loše. A gledatelji? Oni ostanu s pitanjem—koliko toga iz našeg svakodnevnog ‘klupka’ nikad ne bude izrečeno na glas?

Ako ne vjerujete, probajte prepričati radnju svojoj teti s Trešnjevke. Možda pronađete i u svojoj obitelji poneku sličnost.

Mjesto i vrijeme radnje

Ako tražiš ono pravo „gdje i kada“ za atmosferu Klupka — zamisli tipičan zagrebački kvart, tu negdje kod tramvajske stanice, gdje svaki drugi susjed zna više o tvojim problemima nego ti sam. Radnja se uglavnom odvija na rubu grada, iza betoniranih dvorišta s ispranim zavjesama i starom limenom kutijom za poštu koja je vidjela bolje dane. Uopće nije teško zamisliti Barišiće oko velikog drvenog stola, glasni, nasmijani (dok ne postanu suprotno), uz krumpir i kiselo zelje, dok iz susjedstva dopiru povici s nogometnog igrališta.

Vrijeme? Nije baš precizirano godinom, ali sve oko njih vrišti poznata, moderna Hrvatska. Znaš onaj osjećaj kad su svi mobiteli poslagani u redu pokraj tanjura, ali nitko zapravo ne priča o bitnim stvarima? E, upravo tada i tamo, negdje u kasnim 2010-ima ili vrlo rano u ovom desetljeću, događaji se nižu kao na traci. Bez vintage filtera, bez romantiziranja — sve je onako kako stvarno je. I da, radnja se odvija baš za vrijeme obiteljskih okupljanja, ručkova, proslava, kad svaka rečenica ima posebno značenje. Svi sablasni nesporazumi izvlače se na svjetlo dana baš kad ne treba, kao i u svakom pravom balkanskom druženju.

Netko je jednom rekao da najbolji trileri ne događaju u podrumima, nego za stolom iza pelargonija. Klupko to potvrđuje na svakom koraku — ako ste odrasli u stambenoj zgradi barem jednom ste čuli ovakve priče kroz zidove. Radnja odiše svakodnevicom, a vrijeme je baš sada ili… malo jučer, ali toliko blizu da još uvijek čuješ odjek razbijenog tanjura s nedjeljnog ručka.

Fun-fact: Autor Zoran Ferić voli istaknuti momente kad zagrebačke zgrade skrivaju više priča nego gradski arhiv. I nećete vjerovati — poneka od tih priča stvarno izviri kroz prozor.

Tema i ideja djela

Ponekad se čini da je svaka obiteljska tajna mala bomba—ne znaš kad će eksplodirati, ali znaš da nekad mora. Upravo se s tim opasnim materijalom poigrava “Klupko”. Zoran Ferić, s onim prepoznatljivim šarmom, izvlači povremeno i humor iz napetih situacija. Ponekad se čini kao da su nesporazumi za stolom veći od bilo koje skupe psovke (ili bakine sarmice).

Središnja tema nije ništa egzotično—već upravo ono što svi mi prešućujemo u četiri zida: kako prošlost, jednom kad promoli nos kroz ključanicu, ne bira pravo vrijeme. Ferić piše o običnim ljudima (evo, to ste vi, mi, ili susjeda koja stalno proklinje mlade!), ali udara ravno tamo gdje svi osjećamo: u povjerenje i obiteljske veze.

Glavna ideja? Da svaki član obitelji, bio mlad ili sijed, ima barem jednu priču koju je zakopao pod debeli sloj svakodnevnice. Klupko ih, vješto i polako, odmata jedno po jedno. Što više laži, to manje sigurnih oslonaca. Ne možeš ni pogriješiti bez osjećaja da te netko gleda ispod oka, zar ne?

Djelo pokušava dotaknuti tu tanku liniju između zaštite i izdaje. Kome su roditelji doista govorili istinu? Tko je hrabar priznati kad je pogriješio? I dok ručak traje, a gulaš hladi, svatko prevrće po svom privatnom arhivu. Možda najviše boli ono što nije rečeno, a ne ono što izlazi na stol.

Ako ste odrasli uz obiteljske rasprave i vječne prepirke oko nasljedstva, “Klupko” zvuči bolno poznato. Scene su začinjene autentičnim mirisima starog zagrebačkog kvarta, dok su dijalozi bliski svakome tko barem jednom godišnje propituje: “Zašto si to skrivao?” Ferićev humor na rubu tankih živaca spašava stvar baš kad prijeti prevelika težina.

Nije ovo serija koja dijeli lekcije kao bombone. “Klupko” naprosto postavlja ogledalo i pita—jesi li siguran da znaš što tvoji vole reći, a što radije prešute? To je taj, pomalo nemiran osjećaj koji ostaje, čak i kad se ekipa za stolom zahvali na ručku.

Analiza likova

Tko još nije poželio zaviriti iza vrata tuđe dnevne sobe? U “Klupku” – e, tu su likovi kao iz stvarnog zagrebačkog stubišta. Kad sam prvi put gledao, hvatao sam se za glavu: svakoga kao da sam već sreo. No, ovo nisu karikature. Svaki lik je ‘složeniji od poreza na dohodak’. Idemo malo razvezati ovaj klupko likova.

Glavni likovi

Obitelj Barišić drži cijeli show na okupu. Tata Boris zna s vinom, ali ne i s vlastitim osjećajima – često pokaže strogo lice, pogotovo kad su stare rane na stolu. Pomalo podsjeća na onog susjeda koji gunđa po hodniku, ali ga svi ipak pitaju za savjet.

Mama Ana, kraljica pragmatizma, radi trikove s osmijehom kad svi pokušavaju zatajiti neugodne istine. Par puta me uhvatila nelagoda, kao da gledam mamu dok sprema kolače, a oko nje šaputanja.

Kćer Marta najveći je štreber, ali skrivene poruke u njezinim postupcima mogle bi napuniti nekoliko SMS-ova. Rijetko tko zna taj osjećaj kad pokušavaš ostati ‘dobra duša’, a život te tjera na suprotno.

Sin Luka? E, taj voli probijati granice, više nego što vozi bicikl oko Jaruna. Kad zabrlja, sve izvuče na površinu, nema skrivanja iza lažnih osmijeha.

Možda zvuče kao obična obitelj iz reklame za pekmez, ali svaki ima svoju prtljagu – i gle, svaka je teža od kirurške maske na +35. Neću pretjerivati kad kažem: gledatelj zna tko je glavni, ali u svakoj epizodi netko drugi zasja.

Sporedni likovi

Ako mislite da su sporednjaci tu samo da popune kadar, u “Klupku” ćete promijeniti mišljenje. Susjeda Verica zove sve na kavu, ali više zna o kvartovskim tajnama nego lokalni dućan o inflaciji. U svakoj sceni s njom osjećate miris prijesne kave i neizbježno pitanje: “A što si ti čuo?”

Bakica Ljubica, prava institucija u zgradi, iz rukava baca mudrosti koje obično čujete samo na Kamenitim vratima. I kad ne govori ništa – svi slušaju.

Zamislite frenda od Marte, koji se stalno vrti oko Barišićeve kuće – ima onu “nikad se ne uklapam” vibru, ali bez njega nitko ne bi saznao što znači iskrena lojalnost kad svi drugi zakazuju.

Radni kolega tate Borisa ne pojavljuje se često, al’ kad ga vidite, bude jasno zašto odrasli ljudi noću ne spavaju – donositelji loših vijesti ne zovu unaprijed.

Svi sporedni likovi unose život – uz njih “Klupko” ne bi imalo miris, okus ni teksturu običnog predgrađa. Upravo su te kratke, pa i nespretne interakcije, često najhumanije.

Odnosi između likova

Ali, ajmo iskreno: tko još nema čudnog ujaka ili sestričnu koja sve zna, ali ništa ne kaže? Odnosi među likovima u “Klupku” nisu jednostavna prometna križanja nego više … rotori sa zakrpama i pogrešnim smjerovima.

Ana i Boris – njihov brak baš i nije šetnja parkom. Povjerenje se gradi kao most na Savi: svaki kiks ostavlja trag, svako pomirenje donese olakšanje, ali i malo nevjerice. Ponekad su tako blizu, a toliko daleko … baš ona tiha ljubav što je gledaš iz prikrajka i nadaš se da je još ima.

Marta i Luka – klasična sestra i brat, ali bez lažnih osmijeha i onih ‘instagramskih’ zagrljaja. Kad se posvađaju, ne pričaju danima, kad se pomire, šalju jedno drugome mimove. Svatko krije svoje brige, pa griješi, pa sve padne u vodu … ali u nevolji uvijek stoje jedno uz drugo. Tko to ne prepoznaje iz vlastite dnevne?

Boris i susjeda Verica – tu nije potreban ‘fact-check’. On bi rado da ona drži nos podalje, ali ponekad je jedino ona spremna reći istinu koju nitko drugi neće.

Kad u obitelj Barišić bane nena­javljen gost, odnosi među likovima postanu poput tanjura iz ‘Ikee’ – izdrže puno, ali ponekad i puknu. Tajne izlaze na vidjelo, netko tiho pusti suzu, drugi odglumi ravnodušnost, a treći se razveseli što bar nije on tema dana.

Ljepota “Klupka” je što ti odnosi nisu glumljeni. Svatko tko je proveo nedjelju uz obiteljski stol prepoznat će te nespretnosti, izbjegnute poglede i čudnu toplinu nakon svih rasprava. Nije savršeno – ali upravo zato izgleda stvarno.

Stil i jezik djela

Ako je ikad postojala serija kojoj je moglo pasti napamet da baci čitatelja ili gledatelja ravno među lonce to je onda Klupko. Stil Zorana Ferića? Ništa sterilno ni pretjerano uglađeno—više podsjeća na razgovor sa susjedom dok cupkaš ispred zgrade i škripi vrata od lifta. On (Ferić, ne susjed) voli kratke rečenice, baš kad treba pogoditi onaj sočni, neugodni trenutak: „Što sad?“. Kad Barišići gurnu istinu pod stolnjak, njegov stil to ne preglanca nego uvalja u domaću prašinu i baci mrvicu humora.

A što se jezika tiče—zaboravite knjiške fraze i teške riječi. „Klupko“ diše zagrebački kvartovski zrak. Likovi psuju, brundaju, kolutaju očima kao da čekaju tramvaj kad kasni pet minuta (svi znamo taj osjećaj). Tu i tamo nisi siguran bi li se nasmijao ili poklopio dlanom lice, pogotovo kad baka Ljubica nenadano izbaci neki mudri komentar. Zamislite kako majka na ručku odjednom počne šaptati, a klinci se pogledavaju za stolom… E, upravo takva prizemljenost i prolazi—nema distance, nema lažnog sjaja.

Ferić ponekad ubode ironiju pa pukneš od smijeha, ali ne daje fore besplatno. Njegove rečenice miješaju crni humor s tugom, kao što se grah i kobasa porečkaju u loncu—nikad ne znaš što će prevladati. Možda ste negdje pročitali kako dijalog u ovoj seriji zvuči kao rasprava kod frizera? E, nisu lagali. Svatko od likova ima svoju boju jezika—Ana dura, Boris smiruje, Marta prevrće očima, a Luka gricka rečenice kao zadnje komadiće bajata kruha.

Kada bi ga netko pitao zaokružuje li Ferić misli u velikim riječima, odgovor bi bio: nikako. On bira svakodnevni jezik, ali svaki put promaši klišej. Možda zato „Klupko“ zvuči toliko stvarno—jer se osjećaji skrivaju iza obične riječi, a ono neizrečeno između redova napetije je od bilo koje povijesne rasprave na HRT-u ponedjeljkom navečer.

Na kraju, Ferićev jezik najbolje radi kad ga ne primjetiš. Najednom shvatiš da čitaš ili gledaš nešto što se moglo dogoditi u tvojoj vlastitoj kuhinji. Ne treba ti rječnik, ali kad završi, malo ti je žao—jer si se baš naviknuo na tu njihovu, domaću, neodoljivo zapetljanu svakodnevicu.

Osobno mišljenje i dojmovi o djelu

Okej, recimo odmah—ili ste već otpili prvu kavu uz „Klupko”, ili još samo čekate tu „pravu” domaću seriju koja će pogoditi tamo gdje boli. Nema sumnje, „Klupko” pravi nered u onome što zovemo „mirnom obiteljskom ručkom”. Malo tko ostaje hladan kad Ferić rasplete te stare obiteljske čvorove… jer tko nije jednom poželio pobjeći s vlastitog ručka?

Zanimljivo, kritičari su se razdvojili—neki kažu da se nema smisla više truditi s ovim žanrom, drugi tvrde da su detalji poput Marta koja nervozno žvače bečku šniclu apsolutni bingo (možda su samo gladni, tko zna). No, šalu na stranu, najviše se ističe ta… stvarnost. Nema tu heroja s plaštem niti zlih vila; sve vuče na naše susjede, frendove iz kvarta, možda i obiteljsku klinku koja traži punjač svaki put kad se povede ozbiljan razgovor.

Osobito sjajan detalj: atmosfera u stanu Barišićevih. Čuje se buka tramvaja kroz prozor, baka se žali na propuh, a susjeda zvoni za sol usred rasprave o nasljedstvu—tko nije to proživio? Čak i ako sve ostane neizrečeno, napetost se može rezati nožem. Ta autentičnost vuče gledatelja unutra, baš kao dobra serija na Netflixu u 3 sata ujutro.

Malo je reći da Ferić ima dobar nos za humor. Nema tog „teškog” trenutka kojeg barem malo ne razvodni nekom suhom šalom ili kratkim pogledom između likova. Ništa nije tu slučajno; ni zaboravljene kuverte, ni pogledi preko stola, ni taj osjećaj da svi nešto skrivaju (ili makar zataškavaju). Ako vas ne podsjeti na vlastitu obitelj, možda niste pažljivo gledali.

No, nije sve samo stvar obiteljskih sapunica i gegova. Ta lagana gorčina, onaj osjećaj „što ako sam i ja preskočio koju istinu” ostaje još neko vrijeme. Ljubitelji intriga neće ostati zakinuti jer svaka epizoda donosi novi sloj. Frustracija? Možda. Ali i simpatično olakšanje kad vidite da ni drugi nemaju sve pod kontrolom.

Za kraj ovog dijela—„Klupko” možda nije remek-djelo s Cannes festivala, ali ima onu rupu kroz koju propušta svjetlo svakodnevice. To je dovoljno da poželite pogledati još jednom, samo da uhvatite koji tračak više tih malih, nesavršenih trenutaka između redaka.

Komentiraj