Što se dogodi kad običan grad postane poprište neobičnih događaja? Esperel nije samo mjesto na karti već prostor gdje svakodnevica poprima sasvim nove boje i gdje su mala čuda dio svakog dana.
Esperel, grad malih čuda, prati neobičnu svakodnevicu njegovih stanovnika kroz niz kratkih priča koje otkrivaju ljepotu skrivenih trenutaka, neočekivanih susreta i topline zajedništva u naizgled običnom okruženju.
Tko traži inspiraciju i vjeruje da je čudo moguće pronaći u malim stvarima, ovdje će naići na priču koja ostaje u mislima dugo nakon čitanja.
Uvod u lektiru i autora
Esperel nije samo grad iz mašte—čak i najravnodušniji čitatelj poželi prošetati njegovim ulicama. A tko je zaslužan što se gubimo po tim čudima? Evo detalja bez okolišanja.
Autor
Ime autora? Zoran Pongrašić. I dok većina ljudi zna njegova djela s polica školske knjižnice, rijetki su se zapravo zatekli u situaciji kad su autora čuli uživo kako priča. On pripada onoj rijetkoj vrsti pisaca koji mirne duše pišu i za mlade i one malo starije. Rođen je u Zagrebu, a najpoznatiji je po pričama u kojima svakodnevica dobiva potpuno novi sjaj (nekad doslovno, nekad metaforički—jer, hej, ne može baš svaki lik zračiti poput žarulje iz Bauhausa).
U književnim krugovima ga zovu „majstor kratke forme“. Zanimljivo, osobno je sudjelovao na radionicama i natjecanjima mladih pisaca gdje nije glumio „nedodirljivog autora“, već je doslovno objašnjavao kako napraviti dobar obrat već u petoj rečenici. Ima sintetički pogled na pripovijedanje, često citira klasične autore, ali je uvijek na ti s jezikom današnjih klinaca. Tko god traži originalan glas—nema dalje.
Žanr i književna vrsta
Zaboravi golema fantastična carstva i klasične pustolovine—Esperel poštuje pravila žanra, ali ih voli slomiti taman kad se opustiš: roman, no više u epizodama, mozaik priča koje nadilaze običnu svakodnevicu. Pongrašićeva lektira nije čista fantastika, ali svakako koketira s magičnim realizmom. U svakom poglavlju netko doživi mini-čudo, a čitatelj često ne zna ulazi li u fantastično ili tek u pojačanu realnost.
Zašto je to drugačije? Poglavlja prate stanovnike Esperela koji žive kao tvoji susjedi—ali, gle čuda, svaki drugi tramvaj skriva sitnu spravicu koja proizvodi čuda. Sam žanr zato balansira između bajke i suvremenog romana. Da, mogu ti reći: književna vrsta je roman u pričama (ili zbirka povezane proze za one koji vole etikete), ali ovdje etikete lako skliznu s korica. Pongrašić spaja lakoću čitanja sa zanimljivim filozofskim podlogama, pa nikad ne znaš kad ćeš, usred rečenice, naići na misao zbog koje zastaneš—kao kad uzmeš i zaliješ cvijet, pa tek kasnije skužiš da je procvao cijeli balkon.
Je li Esperel klasik? To prepusti svakom tko ju je pročitao… i neočekivano pronašao sebe u nekoj od priča.
Kratki sadržaj

Zamislite mjesto kamo želite pobjeći kad vam dođe svega preko glave—onaj grad iz knjige gdje svaki prolaznik izgleda kao potencijalni prijatelj, a krovovi šapću vlastite priče. Okay, možda zvuči sanjarski, ali Esperel baš tako djeluje na papir i u mašti. Ovdje sve, od tramvaja do stare trgovine spajalica (koju vodi baka s najluđom kolekcijom šešira), ima svoju priču. I nije samo usputna kulisa—nego je Esperel lik za sebe.
Uvod
Esperel ne podsjeća na tipične hrvatske gradove, iako nosi miris poznatih kamenih pločnika. Ovdje svaki dan započinje uz zvukove iz susjedstva—negdje kava, negdje lavež psa, negdje rasprava jesu li bolji frituli ili štrudla od maka. Likovi ulaze tiho, kroz obične aktivnosti—klinac traži zaboravljen ključić, radnik mrmlja dok nosi gajbe, starica razmjenjuje recepte na tržnici. Svi oni, nošeni običnim sjenama svakodnevice, pomalo odaju dojam tajnog društva znatiželje.
Zoran Pongrašić kroz poznate navike, male rituale i šašave razgovore dopušta čitatelju da se povuče između redaka—i odjednom, počne osjećati da u svakoj kući, iza svakog zavjese, tinja nešto neobično. Uvuče vas u sliku Esperela prije nego što to stignete primijetiti.
Zaplet
I taman kad pomislite da ste sve shvatili, Esperel baci novi trik iz rukava. Susret dvaju susjeda zbog zaboravljenog bicikla postane povod za malu “istragu”, a obični kišni dan pretvori se u potragu za izgubljenim mačkom—koji voli samo tune, ako vas baš zanima. Djeca smišljaju tajne znakove, odrasli razmjenjuju sitne usluge, bakina lončanica “preseli” nekoliko puta dok se traže idealno mjesto za rast. A vi, usred svega toga, odjednom se zateknete navijate li više za razigranog psa ili tihu gimnazijalku koja sanja postati pustolovka.
Detalji pršte: na primjer, u trgovini Mirko zaboravi zbrojit račun, ali susjeda zna njegov “dugogodišnji stil” i uz smijeh šalje ga po kalkulator. Djeca se šuljaju dvorištem dok odrasli raspravljaju o tome kad će konačno “doći ta obećana električna rasvjeta”. Sve izgleda kao jedan veliki mozaik malih borbi, veselja i običnih čuda.
Rasplet
Ne očekujte golemi vatromet. Rasplet u Esperelu često dolazi tiho, kao kad shvatite da je večer stigla a vi niste primijetili zalazak. Likovi, kroz svoje malene zgode, pronalaze ono za čim su tragali—barem privremeno. Nekad to izgleda kao pomirba između susjeda, druga prilika za stari posao ili neočekivana pobjeda u kvizu na radiju (za što se nagrada dobiva “kroz smijeh i pohvalu”).
Kako priče idu kraju, dojmovi izlaze na površinu: netko je pronašao izgubljenu igračku, negdje su roditelji i djeca dogovorili večeru bez mobitela, a negdje trešnja ispod prozora po prvi put procvjeta baš kad je najpotrebnije. Esperel uvijek izvuče svoje stanovnike iz nezgoda—ne velikim preokretima, već nježnim podsjetnicima da mala dobra djela računaju više nego što se misli.
Kraj
I evo nas—da, baš tu gdje ste nekako željeli završiti. Nema bajkovitog kraja s fanfarama. Ovdje kraj znači tek još jednu šetnju kroz poznate ulice, možda razgovor s osobom kojoj prvi put kažete “dobro jutro”. Pongrašić zatvara vrata Esperela nježno, s osjećajem kao da ste i vi dobili svoj ključ grada. Ako ste ikada osjetili da živite pomalo između sna i stvarnosti, prepoznat ćete te trenutke. Krajem knjige Esperel još uvijek diše, sprema nove zgode i ostavlja otvoren poziv: navratiti kad god poželite.
Ako mi ne vjerujete, pitajte nekog klinca iz susjedstva ili onog trgovca s računom—oni će vam sigurno reći da se čuda tu događaju kad im se najmanje nadate.
Mjesto i vrijeme radnje

Zamislite — Esperel nije tipični grad sa slikovnicama uredno složenih fasada i ravnih ulica. Ovdje svaka kuća ima osobnost, pa će vas jedna dočekati s cvijećem na prozoru, druga sa šarenom zastavom preko balkona. Ako prošećete glavnom ulicom točno u podne, osjetit ćete miris svježe pečenog kruha iz lokalne pekare s lijeve strane i čut ćete vječno brbljanje trgovkinje na štandu kod tržnice (svatko iz kvarta zna da ima najbolji domaći sir, i to bez premca).
Sad, vrijeme — e tu stvari postaju pomalo… elastične. Priče iz Esperela često izbjegavaju očite znakove modernog života; nema mobitela koji zvone u svakoj sceni, baš nikoga nećete čuti kako pjeva TikTok hit. Umjesto toga, radnja pulsa negdje na tankoj niti između jučer i sutra. Autor stvori osjećaj da ništa ne žuri, dani se sporo kotrljaju, a svaka scena — školsko igralište, vrt starih susjeda, tihi kafić pod stablima — dovoljno je razvučena da se u nju udahne malo čuda.
Prizori iz Esperela uvijek su blizu svakodnevici, čak i kad iznenada padne pljusak usred dječje igre ili nestane struje taman kad svi spremaju rođendansku tortu. Čitatelj lako zaboravi na stvarni svijet jer ga Esperel povuče unutra — kao da postoji samo sada, bez napetosti, bez svijeta izvan rubova ulice.
Jednom prilikom, dječak iz priče je pokušavao popraviti stari bicikl kod gospođe Ružice — umjesto sata popodne, vrijeme je teklo onako kako žele njihovi razgovori i smijeh. Tko bi uopće brojao minute dok miris kiše dolazi kroz otvoren prozor? U Esperelu svi trenuci izgledaju važno i ponešto zaostalo, a opet… nekako poznato svakome tko se sjeća djetinjstva.
Možda zato grad nije smješten ni uz rijeku, ni kraj mora. Više djeluje kao da nastaje svaki put iznova, baš kad nekome zatreba priča u kojoj proljeće traje dulje i gdje susjedi uvijek imaju vremena za kratki pozdrav preko ograde. Čudno? Da. Ali baš zbog toga Esperel živi izvan satova i kalendara, u onim sitnim pauzama kad se svijet na trenutak učini mogućim.
Tema i ideja djela

Ne zna svatko pronaći čuda u običnim stvarima… ali Esperel, taj izmišljeni grad, ima baš tu supermoć. Glavna tema ove knjige? Možda se čini kao da je riječ samo o neobičnim susjedima, biciklima i izgubljenim mačkama, no zapravo su tu skrivene finese svakodnevnog života—ključ su male radosti, sitni nesporazumi i ona nenametljiva toplina koja podsjeća na djetinjstvo s mirisom kiše u zraku. Zoran Pongrašić ne ispisuje epska putovanja niti borbe dobra i zla, već umjesto toga razotkriva ljepotu zajedništva i važnost nasmijanih lica u običnoj ulici.
Zanimljivo, ideja djela nije skrivati misterije iza velikih vrata nego priznati da magija nekad leži u običnoj šalici kakaa ili pogledima s prozora na kišne kapi. Autor često kroz dijalog uvodi čitatelja u situacije gdje male pogreške prerastaju u malene pobjede—i, realno, tko se nije barem jednom osjećao kao da je usred takve tople, čudesne scene? Kad bi imalo smisla, Pongrašić bi u Esperelu pozvao svakoga tko još traži razloge za veselje bez razloga.
Ako je netko očekivao pouku na kraju svake priče… pa, ni život takvu strukturu ne priznaje. Ideja je ovdje više osjećaj nego teza—čitajući Esperel stalno imaš dojam da je svaki novi lik, čak i onaj što nosi kruh s pijace, važan bočni lik u tvom filmu od odrastanja. Svi su protagonisti, svatko nosi svoj “aha!” trenutak.
I tko zna, možda su baš zato ova “mala čuda” postala prepoznatljivi potpis Pongrašićevih priča—raj za one koji su otvoreni za malo više radosti između redova svakodnevice.
Analiza likova

Dosta često pomisliš da znaš svakog lika već nakon dvije stranice… ali s likovima iz Esperela uvijek postoji neka skrivena crta koju otkriješ tek usput, baš poput neočekivanog okusa u inače poznatoj kavi. Znaš ono: pročitaš, nasmiješ se, a onda te neki detalj danima prati.
Glavni likovi
U svakom Esperelu skriva se nekoliko glavnih igrača. Prvo, stari gospodin Toma—ima onaj pogled kao da već sto godina živi na istom uglu i zna svaku priču čak i prije nego što počne padati kiša. Nije tip koji će ti odmah sve ispričati. Samo podigne obrve i… gle, odjednom shvatiš tko je zaboravio bicikl ili tko skriva mačku u košari. Često ga miješaju s ujakom iz priče, ali on ima svoj stil—rutina, humor, ponekad neočekivana mudrost ili izvaljena šala.
Tu je i Ela, dijete s neonskim crtama na tenisicama. I dok je Toma legenda stare škole, Ela je nestrpljiva, razigrana i uvijek vuče neku novu foru. Njena znatiželja nije samo “dječja” nego brutalno iskrena. Jednom je tražila crve poslije kiše (da, stvarno)—i završila u borbi s vlastitim predrasudama o glistama. Ako voliš likove koji “izmišljaju” nova pravila, Ela je tvoj favorit.
Naravno, likovi poput tete Dane, koja priprema najbolje sendviče oko škole, ne zaslužuju biti gurnuti po strani. Svaki dan ima barem jedan trik u rukavu. Danin osmijeh nekad je šifra za sve tvoje brige, a glas joj odzvanja ulicom kao pjesma starih madrikala čak i kad samo viče iz prozora.
Kad stanu svi uz rame, brzo shvatiš—Esperel ne bira glavne po godinama, titulama ili veličini avantura. Prvo mjesto ovisi o trenutku, a svaki ima priliku biti zvijezda dana. Čak i kad misliš da je netko “sporedan”, nešto te povuče natrag da provjeriš jesi li nešto propustio.
Sporedni likovi
Sad, kad pomisliš da si glavne već upoznao, sporedni likovi iz Esperela bacaju ti novu kartu. Roko, školski domar, recimo—njemu je svaka kvaka ili krpa set čarobnih alata. Jesi li ga ikad vidio da viče? Ja nisam. Smirenije popravi slavinu nego da rješava sudoku. I uvijek zna neke gradske tračeve, ali ih podijeli s tobom tek nakon trećeg “kak’ si, majstore”.
Zatim susjeda Ljerka, koja svakom doda vrećicu keksa čim netko uđe u zgradu. Imaš osjećaj da svakog poznaje barem jednu tajnu—ali nije zločesta, samo joj je drago vidjeti kad se djeca druže, a stariji pomažu mladima oko zadaće. Njezin balkon prepun je pelargonija, a mirisi navečer ulove i one koji tvrde da ne vole cvijeće.
Ne zaboravimo i klince iz haustora—Mali Leo koji uvijek ima tragove zemlje po hlačama, čak i usred zime. “Bit će nogometaš, vidjet ćeš”—pričaju svi u kvartu. A zapravo, vjerojatnije je da će postati arheolog, s obzirom na broj školjki i kamenčića u džepovima.
Svi ti sporedni akteri… pa, ne čine oni samo popis imena. Kad se zamisliš, shvatiš da svaki od njih ima sićušnu naviku, navlači osmijeh, izaziva susret pogleda ili ti podari trenutak tišine kad ga najviše trebaš.
Odnosi između likova
Odnosi… pa, njih u Esperelu nemaš kamo smjestiti u klasične ladice. Danas ti je susjedica Ljerka spasila zadaću tvom djetetu jer se njezin unuk nije mogao sjetiti formule, a sutra Ela i Leo vode raspravu tko je zapravo pronašao onu sumnjivu tenisicu na igralištu.
Često je prisutno partnerstvo “dan za danom”: stari Toma i domar Roko obnavljaju klupu—nema tamo puno riječi, ali kad završe sve je dvaput čvršće i nekako toplije za sjedenje. Kad se pojavi problem u zgradi, cijela ekipa skuplja se doslovno u pidžamama—i dok bi možda u drugom kvartu to uzrokovalo galamu, ovdje završava smijehom i šalicom kompota.
No, nisu odnosi samo praktični… Često isplivaju stare priče, zavrzlame iz djetinjstva, pa čak i one sitne ljubomore zbog najbolje loptice. U Esperelu nesporazumi ne traju dugo—uvijek se pojavi neka isprika, dogovor ili još bolja šala da sve vrati na normalu.
Što se dobnih granica tiče, ovdje su tanke kao svilena nit na staroj zavjesi. Nema “ovi mladi ne razumiju stare” ni “starci se miješaju”. Više je to miks iskustava gdje svatko uči nešto novo—ponekad i od najtvrdoglavije bake na katu. Činjenica je: u Esperelu nema tko je “važniji”; važan je trenutak kad se nađeš na pravom mjestu… s pravim ljudima… u savršeno pogrešnom trenutku.
Stil i jezik djela

E sad, tko kaže da knjige za mlade moraju zvučati dosadno kao instrukcije za montažu IKEA ormara? “Esperel, grad malih čuda” naglo ruši tu teoriju. Pongrašić tu šara riječima, ne udara te pojmovima kao čekićem po prstima. Stil… pa, zamisli razgovor za kuhinjskim stolom dok vani pada kiša i pećnica još pišti jer je netko opet zaboravio izvaditi kiflice. Točno tako teče tekst. Bez napetih izokreta. Nema kompliciranih duplerica, ništa što bi ti potajno tjeralo na googleanje svakih pet minuta.
Jezik? Skroz domaći, ali nikad plitak. Nema tu dijalekta koji vrišti, ali osjetiš toplinu – kao kad ti baka došapne neku tajnstvenu riječ dok svi misle da spava. Pongrašić ubacuje dječje doskočice, poštapalice susjeda što viče s prozora, brzoplete misli i one kratke, nespretne rečenice iz stvarnog života. Česti dijalozi, kratki rezovi — gotovo kao da gledaš brzi TikTok, samo što na kraju nešto i osjetiš u trbuhu.
U nekim trenucima, rečenice se rastegnu kao žvaka na ljetnom suncu. Drugdje sve stane u dvije riječi — pa pucaš od smijeha. Pongrašić se ne boji ostaviti mjesta tišini. Ponekad ništa nije rečeno, a sve se zna. Znaš onaj osjećaj kad čitaš i odjednom osjetiš miris vlažnih pločnika nakon pljuska u srpnju? Tako.
Stil ne pametuje. Umjesto da nameće, vodi te — malo ravno, malo nakoso, uvijek prirodno. Kad odrasteš, sjetiš se starih izraza koji se tamo opet čuju (prava, lokalna mikroklima, reklo bi se u kvartovskoj birtiji). Djeca, roditelji i vječno budne susjede mogu pronaći ponešto što im zvuči kao iz vlastitog dvorišta ili haustora. To je najveći trik knjige — vlastiti jezik, bez velikih riječi, a baš na pravom mjestu.
Iako, tko zna… možda netko zaključi da sve zvuči malo prepoznatljivo. Možda, ali baš zato knjiga živi dugo nakon što završiš zadnju stranicu.
Osobno mišljenje i dojmovi o djelu
Ako je netko očekivao dosadnog malog grada bez mirisa i boje—hajde, ovo nije ta priča. Prvo što skoči u oči kod “Esperela” jest koliko je lako ušuljati se među njihove ulice, kao da već pamtite škripu Tomina bicikla ili ste bar jednom popili malinovac kod susjede Ljerke. Autor očito nije ljubitelj teških filozofskih proklamacija, radije se igra svakodnevnim čudima i šapće da sreća ponekad stane u četiri obične riječi: “Idemo tražiti mačku”.
Čitateljima je nemoguće ostati hladnima. Ma, tko se nije barem malo prepoznao u situaciji kad uporna susjeda (znate onaj tip!) pokuca tek da vam javi kako ste ostavili ključ u bravi? Neki bi rekli da likovi djeluju stvarnije od nekih stvarnih prolaznika. Što više stranica, to više sitnih osmijeha i klimanja glavom—kao kad prepoznate vlastitu kvartovsku scenu u knjizi. Ponekad je baš taj osjećaj doma (i domaćih razgovora!) najjača strana romana.
U Esperelu se svakodnevica ne servira sterilno; nema plastike, nema lažnog sjaja. Sve ima lica i glasove, prepirku, mirise iz kuhinje, čudne navike i onaj neizbježni trač. Pongrašić piše kao netko tko nije zaboravio kako izgleda djetinjstvo kad nisi znao za dosadu. Stil je topao, rečenice idu brzo i kratko, a dijalozi ‘žive’—pomislite na večernja ćaskanja pod uličnom lampom, samo što ovdje, umjesto dosadne melodrame, dobivate topli humor.
Zanimljivo, nema velikih životnih karambola ni melodramatičnih scena. Nema “kroz suze do sreće” filozofije, već više onaj trenutak kad netko mirno zaključi da, hej, nije sve tako loše. Neke sitnice zasjale su neočekivano: kao, recimo, potraga za biciklom koja završi žurkom ili kad stari Toma slučajno nauči Elu kako slušati kišu kroz prozor (koga još danas uopće zanima kiša, osim kad kasni tramvaj?).
Knjiga nije rezervirana za znalce ni gurmane književnosti—netko tko je zadnji put pročitao knjigu zbog lektire može se uloviti da “Esperel” čita više puta i, svaki put, nađe novu najdražu rečenicu. A možda zato što Pongrašić nema potrebu ‘pametovati’, ovakva knjiga najbolje sjeda uz popodnevni čaj ili čak kad tramvaj kasni deset minuta. Neki kažu da im se Esperel “uvuče pod kožu “. Možda nije klasik po mjerilima profesorica iz knjižnice, ali mnogima je upravo to najtopliji komad papira na polici—onaj koji se ne vraća brzo u knjižnicu, nego ostaje na stolu još nekoliko dana.
Kad se knjiga zatvori, ostane onaj osjećaj kao da ste završili dužu šetnju kvartom, pozdravili sve koje znate i još uvijek niste do kraja sigurni tko je sve koga posjetio. Esperel jest grad malih čuda—i, ruku na srce, pa tko ih baš danas ne traži na svakom koraku?