Notturno Kratki Sadržaj – Analiza Lektire

14 rujna, 2025

|

Mato Tadić

Koliko često jedna tiha noć može otkriti više od tisuću riječi? Notturno, film Gianfranca Rosija, vodi gledatelja na granice između tame i svjetla, gdje obični ljudi nose teret svakodnevice u ratom pogođenim regijama Bliskog istoka.

Notturno je dokumentarni film koji kroz mozaik intimnih prizora prikazuje živote ljudi na granicama Iraka, Sirije, Libanona i Kurdistana, fokusirajući se na njihove svakodnevne borbe, snove i traume u sjeni sukoba.

Svaka scena otvara prostor za razmišljanje o snazi ljudskog duha i tišini koja govori više od riječi. Za one koji traže sažetak pun suštine i emocije, ovaj tekst nudi upravo to.

Uvod u lektiru i autora

Znaš onaj osjećaj kad naiđeš na knjigu (ili film) koja te prvo izuva iz cipela, pa te onda istovremeno malo gricka i mami da razmisliš o stvarima koje bi radije – da budem iskreni – ostavio pod tepih? E, upravo je takav „Notturno“. Već na naslovu lovi pažnju, a kad krene… pa, tko želi pogled iza kulisa Bliskog istoka kad svjetla pozornice utihnu?

Autor

Gianfranco Rosi—imena možda ne zvuči kao Franjo iz susjedstva, ali čovjek ima nos za priče. Ako ste gledali „Fuocoammare“ (onaj dokumentarac s Lampeduse – da, baš taj s migrantskom krizom), već znate stil. Rosi ne voli klasične intervjue. Više je kao nevidljivi gost, netko tko sjedne s ljudima, uhvati život dok kuha, pere, plače ili šuti.

Priča se (eh, talijanski mediji), da je proveo preko tri godine po granicama Iraka, Sirije, Libanona i Kurdistana. Iskreno, tko od nas može reći da je proveo toliko vremena na jednom poslu, kamoli u ratnoj zoni? Tip kamera-na-ramenu, povremeno s pitanjem, najčešće s tihom znatiželjom. Nema bombastičnih efekata, samo nepogrešiv osjećaj za trenutak kad tišina govori više nego tisuću riječi.

Kad zagrebeš ispod površine, Rosi—baš kao i u njegovim prethodnim filmovima—ne nudi gotova rješenja. Umjesto toga, poziva da radimo ono što se inače izbjegava na kavama: gledamo ljude u oči, pitamo se kako zapravo žive oni s druge strane jeka – bez senzacija, bez patetike.

Žanr i književna vrsta

Ovdje nema prevara: „Notturno“ je dokumentarni film do srži, a u hrvatskoj školi ga često prebacuju u domenu „lektire“ – baš onako kad želiš da učenici ostanu bez riječi. Ne očekujte akciju poput Marvela – više je ovo noćni razgovor, gdje slike i tišina imaju glavnu riječ.

Prirodni ambijent Bliskog istoka, škripa praznih hodnika, krik ptice u sumrak – sve to dopunjava dokumentaristički doživljaj. Tko traži igrani film, ovdje ostaje gladan efekata. U školskoj podjeli ovo je čisti dokumentarni mozaik, više poetski nego akademski. Neki bi rekli “poetski dokumentarizam”, a ja bih dodao: trenutci u „Notturnu“ su kao kad na kišni ponedjeljak otvoriš prozor i uhvatiš dah stvarnosti.

Za književne znatiželjnike – film nema baš klasični pripovjedački luk. Nema tu Bondovih zlikovaca ni bajkovitog raspleta. Svaka minuta drži ogledalo „malom“ čovjeku i njegovoj tišini. Ako slučajno volite tetovaže svakodnevice, ovaj film ostavlja neizbrisiv trag.

A vi, koji mislite da dokumentarac ne može biti „književna vrsta“ – pa, samo pitajte nastavnike ili pogledajte reakcije publike. Nekad je priča jača kad nema riječi – i kad kraj ne znaš ni kad dođeš doma.

Kratki sadržaj

Ne znaš što očekivati od dokumentarca dok ne pustiš prve minute, zar ne? “Notturno” baš tako krene—bez glasnih upozorenja, bez šarenih uvoda. Samo svjetlo, sjene i lica ljudi za koje nikad nisi čuo, ali ih nećeš lako zaboraviti.

Uvod

Na samom početku, Gianfranco Rosi drži gledatelja na rubu stolca, doslovno bez ijedne izgovorene riječi naratora. Kamera lebdi nad ravnicama Iraka, presijeca mokre uličice nekog sirijskog sela, pa ulovi osmijeh djeteta u šatoru izbjegličkog kampa u Kurdistanu. Nikakva uvodna tabla, nikakav okvir—samo si ubačen ravno u prizore života na granici između rata i mira.

Jedan trenutak: žena sjedi sama na krevetu, zureći kroz prozor prepun prašine. Sljedeći—noćna patrola vojnika u tišini, koraci koji odjekuju kao jedini ritam filma. Ako voliš osjećaj neizvjesnosti—onaj lagani trnac kad doživiš nešto novo—ovdje ga ima na pretek. Jer film počinje gledatelju kao šapat u mraku: “Pogledaj… slušaj… zamisli da si ovdje”.

Zaplet

Ako čekaš klasični zaplet, varat ćeš se—ovdje sve miriše na život bez pravila. Umjesto radnje koja galopira, Rosi skuplja mozaik trenutaka. Nema tu dramaturgije kakvu očekuju filmski forumaši ili studenti FDU-a. Samo slike: majka, čije dijete leži u bolnici; ribar na gotovo suhom jezeru; učiteljica koja pokušava učenicima objasniti pojam “normalnosti” usred ruševina.

Film balansira između rutinskih jutara u improviziranim kuhinjama i noćnih patrola kojima vriju neizgovorene priče. Svaka scena djeluje gotovo netaknuto, sirovo koliko život dopušta. U pozadini—nedorečene traume, pokoji pucanj, lica ljudi koja proživljavaju svoj mali kraj svijeta svaki dan.

Ono zbog čega želiš pogledati dalje? Tihi pogledi iz kamere, kratki trenuci kad ljudi okrenu lice, sakriju suzu, pa se ponovno uklope u svakodnevicu koja nema popravni ispit. I kad pomisliš da si nešto shvatio, Rosi prebaci sliku na neko sasvim drugo mjesto. Tu nema scenarija—svaka granica, stanje, tišina, kao da nose svoju vlastitu naraciju.

Rasplet

Ok, i sad misliš—negdje mora pući. Međutim, Rosi ne dopušta katarzu na kakvu si naviknuo u filmovima Stevena Spielberga ili Lucija Fulcija. Ovdje rasplet izgleda ovako: oni koji su preživjeli, žive dalje. Dječak crta tenkove i avione na papiru iz školske bilježnice, majka čita pismo poginulom sinu, pod svijećom u trošnoj sobici.

Jedan poseban kadar, koji te vjerojatno neće pustiti danima: grupa žena kleči na blatnjavom podu, šuti, a kiša ne prestaje lupati po kosim krovovima. Umjesto glazbenog crescendoa, samo uskomešana voda i tiho promuklo moljenje. Trenutci ranjivosti preklapaju se s prizorima ponosa—djeca koja od ostataka granata prave igračke, ribari kojima ne smeta što nema ribe, ako ima prijatelja.

Rasplet? To je niz malih pobjeda nad svakodnevicom, možda najtiših finala koja dokumentarac može ponuditi. Svaka osoba koju vidiš ostaje negdje između sjene i svjetla—živa, ali obilježena pričom koju ni kamera ne može u potpunosti uhvatiti.

Kraj

Ako si očekivao završnu poruku, možda naratora koji će ti šapnuti nešto duboko i inspirativno—”Notturno” ni to ne isporučuje. Film nestaje jednako tiho kako je i počeo, ostavljajući gledatelja da u mraku odmjeri ono što je doživio. Posljednji kadrovi: prazan nogometni teren, zadimljeni obzori, jedno dijete svirajući melodiju na slomljenoj harmonici.

Kraj nije crta, već zarez—kao podsjetnik da su priče ljudi s granica ratova i dalje otvorene. Rosi ne skida ružičaste naočale gledatelju, niti ga zabavlja—baš suprotno, tjera nas da sjedimo s tim istim ljudima, barem na tren, prije nego opet zaboravimo koliko je tišina napeta kad se događa tuđe preživljavanje.

I nije li baš to ironija: dok ti tražiš završetak, oni sanjaju tek kap nade za sutra. Film napušta, ali prizori ostaju… u tišini, koju i sam možeš čuti kad ugasiš ekran.

Mjesto i vrijeme radnje

Priznajte—kad pogledate prvih par minuta „Notturna“, teško je ne osjetiti prašinu pod noktima. Gianfranco Rosi baš zna gdje i kada potegnuti kameru: usred Bliskog istoka, u mjestima gdje sandale gaze preko rubova Iraka, Sirije, Libanona i Kurdistana. Nema brbljave naracije; samo ambijent sirove svakodnevice koja bez rezova prikazuje jutra, mrakove i sve one sive zone između. Kuće bez vrata, prozori koji škripe na vjetru, poneka sjena djece dok kiši granata—takva je atmosfera.

Vrijeme? Teško za precizirati. Sve se odvija „jučer, danas, možda sutra“. Rosi nije opterećen datumima—film prožima ugođaj stalnog ponavljanja dana, baš kao kad zaboravite je li srijeda ili subota. Nema kalendarskog okvira; granice vremena zamagljene su, kao nad mutnim rijekama na čijim obalama snima. Izmjenjuju se sumaglice rano ujutro i prazne ulice u gluho doba noći. Kamera hvata trenutke kad izgledate kroz prozor i pitate se hoće li se “normalno” ikad vratiti.

Ako ste od onih što vole preciznost—radnja se najčešće odvija u pograničnim regijama, često između vojnih postaja, izbjegličkih centara i sićušnih domova. Soba ispunjena tišinom, puteljci po blatu, prastare trgovine do pola zatvorene, svjetla koja trepere nad praznim pločnicima… Prostor i vrijeme u „Notturnu“ nisu kulisa, nego glavni likovi. Ovdje su sat i kompas nevažni; dominantni su osjećaji nemira i iščekivanja. Čini vam se da bi i misli proklizale, izgubljene negdje među bodljikavom žicom i dalekim dogorjelim horizontom.

Pa kad netko idući put pita gdje „Notturno“ vodi gledatelja—nije kratak odgovor. Nema klasičnog plana grada. Film davi u prostoru bez jasnih granica, a vrijeme mu klizi kroz prste, baš kao pijesak na dlanu pod tim srednjoistočnim neonom.

Tema i ideja djela

Neki filmovi te natjeraju da spojiš ruke ispod brade i pitaš se — čemu sve ovo? E pa, “Notturno” nije tipičan dokumentarac u kojem netko izvan kadra ti objašnjava svaku scenu kao mama dok gledaš kviz. Ovdje tišina preuzima sve tonove. U pozadini režiser Gianfranco Rosi zapravo radi nevidljivu magiju: umjesto velike političke poruke ili prepričavanja povijesti, stavlja obične ljude i njihove tihe bitke u prvi plan.

Bilo tko tko očekuje školski sastavak o ratovima na Bliskom istoku mogao bi ostati zbunjen. Film je više kao da, kad pogledaš kroz zamagljeno prozorsko staklo, vidiš život koji teče uza sve lomove u staklu. Tu nema bombastičnih svjedočanstava. Ponekad je najglasnije kad ljudi napokon zašute.

Srž ideje? Pred očima gledatelja su svakodnevne borbe — dijete koje pokušava nahraniti ptičicu u ruševini, majka što čita pismo iz zatvora, vojnici koji vise između naručja domovine i oštrice nespokoja. Sve one klasične herojske fraze ovdje padaju u vodu.

Što Rosi poručuje time? Možda da su ljudi — čak i kad ih poplava rata pregazi — sposobni pronaći nijanse radosti ili barem duhovitosti, makar i na staroj limenoj kanti. On ne sudi, samo promatra. Kamera ne čeprka po ranama, ali njihova bol leži u svakom kadru. Ta distanca, ili bolje rečeno — poštovanje prema intimi ljudi — možda je najveća snaga ovog filma. Nema pompe, nema likovanja niti beznađa. Gledatelj više osjeća nego što rasuđuje.

Složit će se oni koji vole filmove tipa “Fuocoammare” ili “Honeyland”: kad te netko uvuče u drugu svakodnevicu bez puno riječi, ali s toliko detalja da ti se čini kao da si ondje, znaš da gledaš pravu stvar. Može li se netko istinski poistovjetiti s majkom koja čuva komadić razbijene lutke? Možda ne. Ali svi znaju taj osjećaj kad pokušavaš sačuvati mali red u svijetu koji stalno prijeti novim kaosom.

“Notturno” doslovce šapuće poruku: slušaj tišinu, jer ona je ispunjena pričama.

Analiza likova

Znaš onaj osjećaj kad ti netko natovari na leđa tuđu sudbinu kroz samo jedan pogled na ekranu? E pa, “Notturno” nije film gdje ćeš za ruku povesti glavnog junaka i čekati da ga oluja odnese ili spasi. Rosi bira drugačiji ritam — jedan kadar, jedno lice, jedna sudbina — i onda te pusti da uloviš sve nijanse tuđeg života. Bez velikih imena, ali s pravim neizgovorenim pričama koje te prate dugo nakon špice.

Glavni likovi

Priče glavnih likova u “Notturnu” grizu stvarnost onako tiho, ali postojano. Kamera se najčešće zadrži na majci koja čita pismo svog sina zatočenog u zatvoru — nevjerojatno, ali taj trenutak sabije deset godina tuge i čekanja u nekoliko minuta tišine. S druge strane, ima djece koja crtaju svoje snove, ali i demone, na školskom satu koji se odvija doslovno uz ruševine. Nije klišej: djeca zaista koriste crne bojice češće nego šarene. Zanimljivo, jedna djevojčica na ploči crta obitelj, ali između njih — praznina. Neke priče dobiju toliko prostora, iako se likovi ne predstave imenom, da dobiješ osjećaj kao da ih poznaješ iz susjedstva.

I sad, zamisli vojnika na straži pred vojnom bazom; nema herojske glazbe iz holivudskih filmova, već samo škripa cipele i tihe psovke pod brkom. On gura u istom ritmu kao majka ili dijete — svatko u bolnici je protagonist svoje borbe. U filmu ćeš teško uloviti čistu podjelu na glavne i sporedne likove — ali ova tri primjera dominiraju: majka, dijete i vojnik.

Sporedni likovi

Ako bi tražio popis, spremi se na iznenađenja. Sporedni likovi u “Notturnu” nose fragmente svakodnevice — ribar koji krpa mreže pred zoru bez puno riječi, doktorka epidemiologinja koja vozi do sela umjesto da miruje na klinici, baka s iskrivljenom šalicom čaja i pogledom koji govori više od svih suza.

Jedna od jačih scena: mali dječak i njegov ptica u ruševini. Djeluje sporedno, skoro nevažno. Ali kad vidiš kako pokuša nahraniti tu malu životinju, shvatiš da granica između glavne i sporedne uloge zapravo ne postoji. Svaka scena s takvim “sporednjacima” daje još jednu boju toj paleti preživljavanja na granici rata.

Usput, ima i vojnika kojeg nikad ne vidiš do kraja (samo kacigu), ali cijeli njegov identitet — ta neprepoznatljiva šutnja — ostavlja jači dojam od dvadeset izjava UN-ovih mirovnjaka na CNN-u. Zapravo, dok gledaš, imaš dojam da Rosi svjesno briše liniju između “važnih” i “nevažnih” likova, baš zato jer život tamo gdje je snimao nema autora ni scenarista — svaki lik je glavna priča u svom svijetu.

Odnosi između likova

Ovdje nema velikih obračuna ni strastvenih zagrljaja iz dramskih telenovela, ali odnosi su svedeni na temeljne ljudske geste. Pogled — umoran, zabrinut, ponekad prkosan. Dijete pruža ruku mami, ali nije samo podrška, već nešto poput neizgovorenog obećanja da će život ići dalje. Majka i dijete ne razgovaraju mnogo — nekoliko rečenica, šutnja ostalo — ali baš u toj tišini njihova veza bukne jače nego ijedan dijalog.

U filmskim trenucima, odnosi među likovima izviru kroz svakodnevne rutine. Pranje posuđa, zajedničko spremanje vode, nestrpljivo čekanje na vijesti iz škole ili s bojišta. Vojnici, iako ponekad prikazani pojedinačno, dijele nevidljivu niti solidarnosti — pomogneš suborcu s čizmom, potapšaš ga po ramenu… ništa herojsko, ali jako ljudsko.

Najdirljiviji su ipak oni odnosi nenametljivi, kao kad baka daje zadnju krišku kruha unuci a da se ni ne pogleda unatrag. Kamera usmjeri pogled na tu jednostavnost, bez naratora i glazbene podloge — ostaneš prikovan i kad se scena završi. U “Notturnu” zapravo nikad ne znaš hoćeš li gledati početak prijateljstva, završetak jedne obitelji ili samo još jedan običan dan u nizu — i baš je ta neizvjesnost ono što veže gledatelja za njihove sudbine.

Stil i jezik djela

Ako ste ljubitelj tihe napetosti i suptilnih poruka, “Notturno” će vas vjerojatno zaintrigirati više nego tipični bombastični dokumentarci. Gianfranco Rosi ovdje ne poseže za narativom s mnogo riječi ni lektirskim objašnjenjima. Nema pripovjedača niti pompeznog komentatora—prostor ispunjavaju zvuci hodnika izbjegličkih centara, daleki pozivi za molitvu, a kad kamera zadrhti na ruševini, upravo to škripanje prozora od vjetra govori više nego stotine rečenica.

Krajnje jednostavan stil fraza i odsustvo montažnih trikova tjera gledatelje da usmjere pažnju na sitnice—npr. dječji crtež na blatnjavom zidu ili staru žarulju koja treperi iznad majke dok ona tiho čita pismo. Rosi koristi jezik slika, zvukova i fragmentiranih razgovora na lokalnim jezicima: arapski, kurdski, turski, pa i bljeskovi gestikulacije koji otkrivaju više od riječi. Jezik nije samo sredstvo, nego i granica—kad dijete šaptom razgovara s pticom, a starac sjedi sam podno minaretom porušenog sela, možete osjetiti šutnje i praznine intenzivnije nego da su napisane stotine redaka dijaloga.

Zanimljivo, čak i kad netko progovori—kao majka dok tiho mrmlja ime svog sina—te rečenice ostaju brzo urezane: kratke, ogoljene, bez patetike, kao ispovijest upućena kameri, ali i sama sebi. Svako izgovoreno slovo kao da izranja iz tišine i ponovno joj se vraća.

Doživljaj jezika kod “Notturna”? Može se usporediti s osjećajem kad slušate radio u gluhoj noći—zvukovi, šaptaji i fragmenti pjesama na nepoznatom jeziku dopiru do vas kroz tamu, ostavljajući vas da tumačite i dokučujete sami. Taj stil donosi posebnu razinu autentičnosti, ali i nelagode, pa ćete nakon gledanja možda primijetiti vlastitu tišinu—ona je sada ispunjena licima i pričama s granica koje niste prije poznavali.

Tko još nakon odjavne špice ostane sjediti, razmišljajući o rečenici koju nije ni razumio, ali ju je zapamtio? Upravo to ostavlja “Notturno”—prigušene riječi koje dugo odzvanjaju, čak i kad svjetla ugasnu, a ekipa već ulazi u hladnjak tražeći kasnonoćni zalogaj.

Osobno mišljenje i dojmovi o djelu

Ima nešto posebno u filmovima koji ne forsiraju uzbuđenje, nego ga gradiš sam, minutu po minutu. Tako je i s „Notturnom“. Neki gledatelji možda odmah slegnu ramenima: premalo riječi, previše tišine. Sve to, ali—taj film ne pušta lako, zar ne?

Rosi nije išao za dramom na silu; njegove slike ulaze pod kožu baš zato što ne viču. Gledatelji ostaju zatečeni, gotovo zarobljeni u atmosferi—čuješ vjetar, vidiš hodnik pun sjena, osjetiš težinu neizrečenog. Lokacije su toliko stvarne da se mirisi i zvukovi prelamaju po memoriji i dugo ne blijede.

Neki u publici osjete težinu, drugi uznemirenost, treći neko čudno olakšanje što mogu napokon šutjeti s tim ljudima s ekrana. Zanimljivo, „Notturno“ ti ne servira emocije na tanjuru—više kao da ti ih podvali ispod stola pa shvatiš tek kasnije, ponekad tek sutradan, da se nešto u tebi promijenilo. A kad spomeneš ime filma nekome tko ga je gledao… često krene razgovor, ali najprije svi malo zašute. Baš tako djeluje.

Čak ni kritičarima nije lako zadržati distancu. Tko god gleda profesionalno, pokuca se po glavi: „Zašto me ovo tako pogađa bez ijednog velikog monologa?“ Možda zato što gledatelj prvi put sluša, a ne tumači, i postane sudionik, a ne samo promatrač.

Nije svaki dan netko tako diskretno, a opet temeljito, ogoli svakodnevicu na granici rata i mira. Ne očekujš efekte, a dobiješ—svojevrstan šok kroz tišinu. Film zareže gdje je najmekše. Da, ima tu tuge, prigušene nježnosti, začuđujuće snage likova i ljudskih odnosa. I premda nema pitanja ni odgovora, ostaneš bogatiji za novo iskustvo. Možda ne znaš objasniti zašto, ali znaš da se isplatilo.

Komentiraj